op 10-06-2022 03:23 PM
Vervelend is dat de foto's die ik maak een koele kleur hebben (blauwe zweem zeg maar).
Uiteraard kan ik dat handmatig aanpassen (Pro > kleurtemperatuur) en als je uitgebreid de tijd hebt, dan kan je daarmee lekker aan de slag.
Voor de snelle kiek, kan je het wel shaken.
"Mensen, ga even zitten, ben even bezig met instellen, ik roep jullie wel als ik zover ben. Neem ondertussen een kop koffie of ga een boek lezen, of zoiets..." 😊
Maar eh .. is dat ergens in te stellen? (in de 'standaard' mode bedoel ik)
Hieronder twee voorbeelden. In de 'Pro' mode kan het weliswaar misschien nog wel beter, maar de verschillen zijn duidelijk zichtbaar neem ik aan.
Dank bij voorbaat!
Blauwzweem - standaard vs Pro
Blauwzweem - standaard vs Pro
op 10-06-2022 04:15 PM
op 13-06-2022 11:13 AM
op 13-06-2022 02:38 PM
Ik heb dit nog niet gedaan: twijfel...
tussen een 'Reset' en 'alles wisssen'. Wat is het verschil?
Misschien een alternatief zoeken voor de Samsung Camera app ?
Geen idee. Er zijn veel sites met 'Best Android camera apps'.. Camera settings-reset
op 14-06-2022 10:42 AM
op 14-06-2022 03:42 PM
Ik heb het inmiddels opgegeven. De kleuren zijn totaal onrealistisch. Camera meerdere keren gereset. Heb uren gezocht naar een alternatieve app. Een paar uitgeprobeerd (zoals Open Camera, zie geen white balance knop daar, zal ongetwijfeld afhangen van dit-of van dat. Procam x, daar zit wel een white balance op, maar de stappen zijn te groot, m.a.w. je 'springt' zo van b.v. 2800 naar 3300 graden K, terwijl de je slider nauwelijks aanraakt/beweegt, fijnafstelling is daar een punt), maar geen succes.
Een foto maken van ons parket, eiken kleur en enigszins geelachtig van kleur op dit moment van de dag en krijgen zoals je het ziet, lukt bij geen enkele. Samsung white balance op 5000 graden K. kwam er een béétje in de buurt.
Half uurtje later....
Ik heb mijn Sony DSC100RX-III tevoorschijn gehaald. Heb een haat-liefde verhouding met het ding want hij maakt 'koele' foto's. Sony heeft dat in latere modellen 'aangepast'. De foto's moest ik altijd aanpassen, terwijl anderen, met een Canon of Panasonic, of welk ander merk dan ook, gewoon in 1x goede foto's maakten (goed qua kleur dan.
Enfin, met de 'koele' Sony maakte ik een foto van het parket. Allez zulle, de kleur kwam in 1x vrijwel overeen met wat ik zag! Hoe is het mogelijk.
Nu komt het...
ik kantelde de camera enigszins naar voren, het 'dichterbij' parket kwam dus in beeld. De kleur van het parket , zoals ik het zag, bleef hetzelfde, een beetje geelachtig, maar de camera veranderde de kleur. Het werd net zo raar 'blauwachtig' als op de smartphone en totaal verschillend met wat ik, langs de camera kijkend, zag.
Hoe dat komt is mij een raadsel. Mogelijk omdat er geen 'referenties' waren met andere kleuren? Daar waar het parket nog geelachtig was, waren ook een kast en TV en andere dingen opgenomen. In bijgaande screenshot heb ik dat deel uiteraard verwijderd. Aan de andere kant, de allereerste foto (bloemen), daar zou het dan wel goed moeten zijn.
Geen idee hoe het komt. Ik laat het voor wat het is.
Dank voor de antwoorden.
18-06-2022 08:56 AM - bewerkt 19-06-2022 07:44 AM
Gevonden wat het probleem is. Auto White Balance (AWB), de standaard instelling in de 'gewone' Photo mode.
De 'Pro' mode activeren en dan de white balance aanpassen, in mijn geval naar 5000 graden K.
Dan vindt er géén kleurshift plaats.
Je staat er niet direct bij stil. Ben er inmiddels achter dat de kleurshift ook bij 'de AWB van echte' camera's, dus geen smartphone apps, vaak plaatsvindt.
De keuze voor een andere white balance preset (b.v. daglicht) lost dit vaak op.
Over het algemeen zijn smartphone apps niet bedoeld voor de professionele gebruiker en zijn handmatige aanpassingen (ISO, EV, WB) of amper aanwezig, dan wel verborgen. Als ze aanwezig zijn, zijn de opties enigszins beperkt.
Weliswaar kan de white balance aanpassen, maar daarvan geen eigen preset maken.
Overigens, nu nét... een aardige site gevonden dat vrij diep ingaat op de Samsung camera app.
Samsung Camera App - Every Setting Explained - Mobile Motion (momofilmfest.com)
Zoek op : samsung camera app manual
Bovenaan staat dan ook een youtube video van het bovenstaande.
(Moet het zelf nog verder bekijken)
op 20-06-2022 03:22 PM