Sluiten

What are you looking for?

annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Oorspronkelijke onderwerp:

Was-droogcombinatie eco bubble droogt niet goed

(Onderwerp aangemaakt op: 25-06-2020 11:16 PM)
3493 Weergaven
Richard861
First Poster
Opties
Was- droogcombinatie droogt niet goed. Zelfs na 9uur was niet droog. Maakt niet uit hoeveel was of soort was, blijft nat of vochtig
0 Likes
8 Antwoorden
Nick
MegaStar
Opties

Dat klinkt niet best .. Welk model heb je?

---------
Signature-Note10
"Changes call for innovation, and innovation leads to progress"
0 Likes
Mathieu-l-a
First Poster
Opties
Ik heb het zelfde probleem is dit opgelost?
0 Likes
andrekik
First Poster
Opties

Beste Nick,

Ik heb een SAMSUNG WD80J6400AW/EN was- droogcombinatie. De was wordt wel warm tijdens het drogen, maar het wordt absoluut niet droog.

Wat kan ik hieraan doen?

Ik lees regelmatig dat het kan helpen om het condensfilter schoon te maken. Waar zit deze? Dit staat niet in de bijgeleverde handleiding.

0 Likes
andrekik
First Poster
Opties
PS, ik schrijf condensfilter, dit moet condensor zijn.
0 Likes
BruceH
Community Manager
Opties

Hi @andrekik,

Als je alles hebt schoongemaakt en de melding blijft, dan zal er een monteur naar moeten kijken. Waar heb je gelezen over een condensorfilter? Dit wordt niet benoemd in de handleiding.

rsz-846676
0 Likes
Rey90
First Poster
Opties
0 Likes
Hilde2509
Student
Opties

Ik heb net hetzelfde probleem met mijn Samsung wasdroogcombinatie en heb na heel wat maanden aanmodderen en heeeel veel lezen eindelijk het probleem gevonden.  Dus voor al wie hier nog mee te maken krijgt,  even een woordje uitleg 🙂

Was die warm wordt maar niet droogt,  duidt over het algemeen op een probleem met het condensatieproces tijdens de droogcyclus. Waarom het condenderen niet goed gaat, kan een aantal redenen hebben.  

Allereerst de basis: het droogsysteem van een wasdroogcombinatie bestaat uit een aantal elementen,  namelijk de trommel,  het ventilatiekanaal, de ventilator en de condensor. Samen vormen ze een gesloten circuit.  De ventilator stuwt lucht rond,  die wordt opgewarmd door de warmte-elementen in het ventilatiekanaal. In de trommel wordt deze warme lucht vochtig,  door de natte kleren erin. Dat vocht wordt in de condensor uit de lucht gehaald en omgezet in water dat kan wegvloeien.  Dat is het condensatieproces dus.  

Dat condensatieproces kan om een aantal redenen verstoord zijn.

1. Door een blokkade:

De lucht moet goed kunnen circuleren doorheen het systeem.  Wanneer er ergens een blokkade zit en de lucht niet goed meer rond gaat,  blijft de was nat. Die blokkade kan zitten:

-in de ventilator: als er veel pluis in de ventilator zit, zou het kunnen dat hij niet goed draait.  In dat geval moet je hem schoonmaken.

-aan de ingang van het ventilatiekanaal: boven in het rubber van de deur zit een opening naar het ventilatiekanaal. Maak deze opening regelmatig schoon. 

-onderaan de condensor: als je de machine achteraan openmaakt,  zie je in het midden achter de trommel een zwarte rubberen verbindingsstuk zitten tussen de trommel en het condensatiekanaal (dat zit helemaal links achteraan). Hierin kunnen zich makkelijk proppen van pluis vormen.  Maak dat verbindingsstuk dus regelmatig schoon. 

2: door een verstoorde watertoevoer naar de condensor:

Heb je geverifieerd dat er geen blokkades zijn en droogt de was nog steeds niet,  dan is er een probleem met de watertoevoer naar de condensor. Om de warme vochtige lucht te laten condenseren, wordt er in wasdroogcombinaties namelijk een stroompje koud water doorheen de condensor gestuurd.  De koude zorgt ervoor dat het vocht in de warme lucht vloeibaar wordt en kan wegvloeien, zodat er uiteindelijk alleen nog  droge lucht opnieuw de trommel met was in gaat. Is dat stroompje koud water er niet,  dan gebeurt de condensatie niet en geraakt het vocht nooit weg.  Een probleem met het inlaatventiel ligt doorgaans aan de basis van een verstoorde watertoevoer.

Het inlaatventiel zit achteraan rechtsboven in de machine,  bij de slang van de waterinvoer.  In dit type machine zit een viervoudig ventiel.  Een van de vier ventieltjes is met een rubberen slang verbonden met de condensor, de andere 3 zijn verbonden met de zeeplade en de trommel. Voor de droogcyclus is enkel de eerste van belang.  Nu kunnen er twee problemen zijn waardoor dit ventiel niet werkt:

- het ventiel krijgt geen signaal, of een verkeerd signaal,  om open te gaan vanuit de elektronische aansturing van de machine.  In dat geval zit het probleem allicht in de printplaat en moet je een monteur laten komen. 

-het ventiel zelf faalt. Dit bleek uiteindelijk bij mijn machine het geval te zijn.  Je kunt testen met een multimeter of het ventiel voldoende weerstand geeft.  Zo niet, dan moet het ventiel vervangen worden. Aangezien het 1 geheel vormt met de andere 3 inlaatventielen van de wasmachine,  moet heel het stuk vervangen worden. Het kan overigens zijn dat een elektrische storing ervoor zorgt dat het ventiel ook mechanisch stuk gaat. Ook daar laat je dus best een monteur naar kijken. 

Ik hoop dat dit leerzaam was en heel wat anderen met hetzelfde probleem uit de nood kan helpen 🙂

MartijnK
MegaStar
Opties

Hoi @Hilde2509, goedemorgen. 

Dankjewel voor je uitgebreide omschrijving en de tips 💙 En hopelijk kunnen andere Members hier hun voordeel mee doen! 

Goed weekend alvast en groeten,

Martijn

members-moderator-signature-unpk-aug23-800x200