Sluiten

What are you looking for?

annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 
Spring naar oplossing OPGELOST

Oorspronkelijke onderwerp:

Trage internet snelheid op Samsung Smart TV

(Onderwerp aangemaakt op: 10-03-2022 10:51 PM)
4825 Weergaven
Abya
Explorer
Opties

Hallo,

Ik ben niet de type die mijn probleem op een community plaats in de hoop deze op te kunnen lossen, omdat ik er meestal zelf wel uit kom. Nu ben ik echt radeloos en heb ik hulp nodig om mijn probleem op te kunnen lossen. 1 ding is zeker met de dag irriteert het mij meer. 

Op mijn Smart tv (UE55HU7500LXXN) ontvang ik gek genoeg zeer lage internet snelheden. 

Netflix bedraad 23 Mbps, draadloos 16 Mbps,

via Fast.com 9 Mbps. Ik heb een maximale internet snelheid van 75 Mbps bij Ziggo en gebruik hun Connect box router. 

De bedrade internet heb ik met 3 verschillende netwerkkabels(cat 5, cat 5e, cat 6) geprobeerd icm met alle beschikbare LAN poorten op de router en ontvang dezelfde snelheid.

Bedraad via laptop ontvang ik 65 mbps en wifi via smartphone zelfs 74 mbps.

Alles wijst erop dat er een probleem is tussen de router en smart tv. Zowel router als smart tv heb ik diverse malen gereset en van jet stroom afgehaald zonder resultaat. 

Wanneer ik echter bij modeminstellingen een zelfdiagnose uitvoer geeft de uitslag aan dat er een foutmelding zit bij de bekabelde aangesloten apparaten. Er staat het volgende vermeld:

”Een bekabeld verbonden apparaat werkt niet op de beste Duplex snelheid, waardoor je op dat apparaat mogelijk niet je volledige internet snelheid kan benutten. Dit kan komen door een verouderde of beschadigde UTP internetkabel of netwerkkaart.”

Vreemd genoeg krijg ik deze foutmelding ook wanneer ik de kabel heb aangesloten op mn laptop, terwijl ik op mijn laptop geen problemen heb en gewoon hoge internetsnelheid krijg. De foutmelding ontvang ik overigens bij alle 3 de internetkabels en ik weet zeker dat 2 van die kabels 100% in orde zijn. De cat5 heeft in beginsel wel het langst in de model gezeten, dus ik weet niet of dat iets zegt.

Modem staat op zowel 2.4 als 5 Ghz. De tv heeft ook beide beschikking. 

23 mbps bedraad en 16 mbps draadloos op de tv is heel weinig. Op Netflix is het beeld in principe goed, geldt ook voor interactie tv van Ziggo. Echter de IPTV streamingsdienst is een ramp. Ik neem aan dat ik met mijn 4K TV hogere snelheden dan 23 mbps zou moeten ontvangen.

Ik hoop dat het probleem opgelost kan worden. 

BVD

Groet, Ab

0 Likes
Spring naar oplossing
30 Antwoorden
Dick
Samsung Members Star ★★★
Opties

Goedemorgen @LuisAlegre ,

Er zit geen echte netwerkkaart in de tv, maar een Wi-Fi and Bluetooth Wireless Module.
Geen specificaties van bekend. Ik heb zelf ook glasvezel met 300 Mbit/s.
Gemeten op de tv rond de 80 Mbit/s. 300 Mbit/s haal je nooit op een tv.
Heb je het over wifi of bedraad? Heb je problemen met deze snelheid?

signatureee
Groet, Dick

0 Likes
Abya
Explorer
Opties

inmiddels heb ik de wifi module van de tv veranderd. Helaas heeft dat het probleem niet opgelost. Dan zou het nog aan de trage processor of moederbord kunnen liggen, maar beiden te prijzig om te vervangen. Ik heb mij erbij neergelegd en een media player gehaald. Gek genoeg otvang ik via dit kastje bedraad wel de nodige snelheden. Dit betekent dat de oorzaak echt de tv is, alleen is het jammer dat ik er niet achter ben gekomen waar het daadwerkelijk aan zou liggen.

0 Likes
Dick
Samsung Members Star ★★★
Opties

Goedemorgen @LuisAlegre ,

Heb je hier nog hulp bij nodig?

signatureee
Groet, Dick

Members_zK0oFNk
First Poster
Opties

Beste Abya en Dick,

Omdat het inloggen in mijn router ,na het vervangen van de ziggo horizon in ziggo next mini, hinderlijk traag verliep, ben ik gaan zoeken naar de oorzaak. Overigens ben ik hier nog niet uit.

Daar is mij op gevallen dat de streaming snelheid met de vaste (ethernet) verbinding van de  tv (UE48JU7000LXXN) niet hoger komt dan 90Mhz. Voorheen was dat net 32 Mhz. en is met suggesties van de ziggo helpdeskmedewerkster verbeterd. Maar nog niet wat het moet zijn.                                                                                Nu heb ik een streaming test gedaan naar de capaciteit van van mijn 4K tv via de  ethernet en de wifi verbinding.  Dit zijn mijn bevindingen.

Eerst wat technische gegevens.                                                                                                Oakla geeft na de test deze waarden:                            DOWNLOAD Mbps 353.05 UPLOAD Mbp 36.32.                                                                  Mijn configuratie is als volgt:                                                                                                           -De ziggo next staat in de brige mode. - Mijn router (Asus AX88U) staat via de Ziggo Next op de WAN.                                                                                                                                  -De Next mini staat op de Next box.  De UE48JU7000LXXN is via lan verbonden met de asus router. 

Met een bekabelde verbinding op de UE48JU7000LXXN, mat ik een streaming snelheid van gem. 93Mhz.

Als ik de zelfde netwerkkabel aan sluit op de Shield TV (https://www.nvidia.com/nl-nl/shield/shield-tv/) en dan de een streaming test doet dan schiet de waarde ver boven mijn verwachting en is de gem. snelheid die van mijn abonnement. Dus ook dicht tegen de 353.05 Mhz.

Mijn conclusie is dan dat het niet aan Ziggo ligt, maar aan de netwerkkaar wat bij de TV geleverd is. 

0 Likes
SjefSpecial
Apprentice
Opties

Beste Dick / Abya,

Ik heb in nov. 2022 een gloednieuwe Samsung Neo QLED 4K 55QN93B TV gekocht. Deze is dus pas 3 maanden oud!
Hierbij heb ik een Ziggo 350 Mbps down/ 35 up Mbps abonnement.

Omdat ik ook een zeer lage download snelheid (soms nog geen 3 Mbps) van mijn TV heb, ben ik op onderzoek gegaan waaraan dit kan liggen. Hiertoe is ook een Ziggo monteur bij mij thuis geweest. 
Ik ervaar zeer veel storingen (haperen, bufferen, geluidsuitval etc.) wanneer ik content naar mijn TV stream via o.a. de Google Chromecast dongel, mijn iPad en mijn laptop.
Dit gebeurd zowel bij Ziggo Go / Youtube / Videoland etc.

Op de UTP kabel die in mijn TV gaat werd door de monteur een snelheid gemeten van ruim 300 Mbps.
Dit werd gemeten met de laptop van de monteur, alsmede mijn eigen HP laptop.
Ook de WiFi snelheid werd gemeten en zat rond de 70 - 80 Mbps.
Je zou dus kunnen zeggen dat het niet aan de internetverbinding van Ziggo ligt, maar aan de netwerkkaart (of wat dan ook) van de Samsung TV waarbij ik met een speedtest slechts 3Mbps download zie.
De upload bedraagt vreemd genoeg wel de volle 35 Mbps....???

Ik heb al heel veel gelezen over dit probleem dat kennelijk vele Samsung TV's treft en de klachten zijn overal hetzelfde, dus het kan niet anders dan dat dit aan de Samsung TV ligt.
Ook is het mij nog steeds niet duidelijk welke poorten moeten worden opengezet ivm Portforwarding. 
Dit moet Samsung toch kunnen vertellen.... of kunnen zij het probleem niet oplossen misschien?

0 Likes
Dick
Samsung Members Star ★★★
Opties

@SjefSpecial ,

Een heel verhaal, maar er ontbreekt nogal wat informatie.
Over welke Chromecast dongel gaat het? Hoe stream je vanaf je iPad en laptop?
Waar heb je gelezen dat dit probleem bij vele Samsung tv's voorkomt?
Waarmee is de speedtest uitgevoerd op de tv?

Ter info. Van Port Forwarding is geen sprake. De internet module is niet te vergelijken met een netwerkkaart in een pc.
Ik heb een internetsnelheid van 1 Gbit/s. Op de tv kom ik bedraad en via wifi niet hoger dan 80 Mbit/s
In principe heb je niet veel nodig om te streamen:
https://www.providers.nl/nieuws/welke-internetsnelheid-heb-ik-nodig-om-te-streamen/

Als je van je wifi snelheid van 350 Mbit/s maar 70-80 Mbit/s overhoudt, dan is dat niet denderend.

signatureee
Groet, Dick

0 Likes
SjefSpecial
Apprentice
Opties

Bedankt voor je snelle reactie Dick.

Het betreft het laatste (witte ovale) model Google Chromecast dongel met afst.bediening, die ik gelijktijdig met m'n TV heb gekocht, dus daar kan het volgens mij ook niet aan liggen.
Vanaf mijn iPad stream ik b.v. de Ziggo Go app via de Wifi (uiteraard op het zelfde Wifi netwerk)
Mijn iPad haalt via de Wifi overigens zo'n 110 Mbps en is daarmee sneller dan m'n laptop.
Via mijn HP laptop stream ik b.v. Youtube naar m'n TV via de Wifi (ong. 80 Mbps)

Als ik op Google intyp: "trage downloadsnelheid Samsung TV Ziggo" krijg ik voldoende hits om hetzelfde verhaal als mijn eigen probleem terug te vinden, en zoals Abya hierboven omschrijft is dat ook exact hetzelfde verhaal....

De speedtest is uitgevoerd met verschillende app's die ik op mijn Samsung TV kon downloaden. Ook de OOKLA speedtest via de Internet-app op de TV geeft een snelheid van maximaal 5 Mbps

Dat je niet hoger komt dan 80 Mbps zou ik al als GEWELDIG beschouwen, ik hoef echt geen 350 Mbps te halen op m'n TV, maar kijk wel graag TV zonder haperingen / geluidsuitval / en het is zelfs soms zo dat het programma wordt onderbroken en ik gewoon terugval naar het hoofdmenu van Ziggo Go.

Zoals reeds hierboven vermeld, op m'n iPad is die WiFi snelheid rond de 110 Mbps en dat vind ik voldoende.
Ik vind het eigenlijk al voldoende als ik zonder buffering / storing kan internetten en TV kan kijken, maar Chello > UPC > Ziggo heeft in de loop der jaren, mij met hetzelfde abonnement steeds een hogere snelheid gegeven. Ook de prijs steeg uiteraard mee bij hetzelfde abo; ik had liever gelijkblijvende snelheid als waarvoor ik ooit het abo heb afgesloten, met een daarbij behorende lagere prijs, maar ja.... je moet mee zeggen ze en dus steeds meer betalen.

Maar na alle zoektochten raak ik er steeds meer van overtuigd dat het aan de TV ligt, en niet aan mijn ISP, en/of mijn modem/router.... en dat voor een hagelnieuwe smart TV die overigens ook standaard geen ondersteuning biedt voor de Ziggo Go app en waarvoor ik dus een Google Chromecast dongel diende aan te schaffen.

0 Likes
Dick
Samsung Members Star ★★★
Opties

Hoi @SjefSpecial ,

Een search op Google is niet representatief. Zeker niet als je er ook nog Ziggo achterzet.
Je vindt dan je eigen probleem met Ziggo terug. Wel toevallig dat het steeds over Ziggo gaat.
Het gaat hier om de prestatie van deze tv met Model Code QE55QN93BATXXN.
Als ik een search doe op 'QE55QN93BATXXN traag internet' dan kom ik niks tegen.
Over dit model zijn bij ons ook geen klachten bekend.
Dat er geen Ziggo Go app beschikbaar is voor Samsung tv's ligt niet aan Samsung, maar aan de makers van de app.
De app is door Ziggo tot nu toe alleen ontwikkeld voor o.a Android en iOS. Niet voor TizenOS.
Zou je een keer hiermee op de tv een speedtest willen doen?:
https://www.delta.nl/internet/speedtest/

Je zou er ook remote naar kunnen laten kijken om alles uit te sluiten -> Hulp op Afstand 
Op de site staat aangegeven wat het inhoudt en hoe je dit moet aanvragen.
Bovenin wel eerst op SMART TV’s klikken en daarna naar beneden scrollen.

signatureee
Groet, Dick

Dick
Samsung Members Star ★★★
Opties

Heb je al een afspraak met Hulp op Afstand kunnen Maken?

signatureee
Groet, Dick

0 Likes
MarcelHerders
First Poster
Opties

Is het probleem inmiddels al opgelost? Ik heb exact dezelfde Samsung TV en deze gaat al enkele jaren mee maar op de wifi gaat alles nog wel erg snel. (Wel zijn enkele Apps enorm traag geworden) Ik heb de TV ontvanger van KPN wel aangesloten met een vaste kabel omdat ik merkte dat dit kastje een slechter ontvangst had dan mijn televisie. Wel heb ik de switch vervangen omdat deze niet de juiste snelheid kon verdelen. Ik heb ook nog een Wifi extender aangesloten en dat samen trekt hij blijkbaar niet. Met de nieuwe Gigabit switch merk ik geen probleem meer! Had je al wel de speedtest uitgevoerd voor je wifi? Misschien is het op meer plekken trager dan je gewend bent?