25-03-2025 09:28 AM - bewerkt 25-03-2025 04:31 PM
Op 19 februari 2025 hebben we een nieuwe 55-inch Samsung QLED TV aangeschaft, model QE55Q73DATXX. De dag erna hebben we de televisie aan de muur bevestigd, en alles leek in orde. De verpakking hebben we netjes bij het oud papier gezet.
Enkele dagen later, tijdens een gezellige avond met een serie op, merkten we tijdens donkere scènes lichtere vlekken op die op wolken leken.
In eerste instantie dachten we dat dit een bewuste keuze in de bewerking was. Vreemd, maar goed...
Een paar dagen daarna zagen we dezelfde lichtere vlekken weer, ditmaal tijdens een film. Het begon behoorlijk irritant te worden, en je gaat er constant op letten. Na wat speurwerk op het internet ontdekte ik dat dit vaker voorkomt en bekend is als "clouding" of "bleeding". De volgende dag namen we contact op met de verkoper, vol vertrouwen dat dit opgelost kon worden. Via de chat diende de verkoper een serviceverzoek in bij Samsung.
Enkele dagen later nam Samsung contact met ons op om op afstand mee te kijken. Vervolgens werd er een afspraak ingepland voor een monteur aan huis. Het probleem bleek bekend te zijn en zou verholpen kunnen worden door het paneel te vervangen. De televisie zou ongeveer een week weg moeten zijn. Dat vond ik geen probleem, want we hadden een extra garantie aangeschaft: een A-Z compleet pakket met pixelgarantie, vier weken omruilservice en een leentoestel tijdens reparaties.
We namen opnieuw contact op met de verkoper, en de volgende dag ontvingen we keurig een 50-inch Smart TV van een gerenommeerd merk als leentoestel. Een paar dagen later kwam de monteur van CE-Repair langs. Nadat hij enkele instellingen had aangepast en een reset had uitgevoerd, bleef het probleem bestaan. Het beeld was minder fel afgesteld, maar de clouding bleef duidelijk zichtbaar. Dit was alles wat de monteur voor ons kon doen. Na ongeveer een half uur kregen we een rapport met de volgende conclusie:
Toestel binnen specificaties. Klant uitleg gegeven over het minimaliseren van bleeding door instellingen aan te passen. Vlekken blijven zichtbaar, met name in donkere scènes.
Ik heb daarop weer contact opgenomen met de verkoper en het rapport van CE-Repair doorgestuurd. De verkoper liet weten dat we het toestel kunnen omruilen, maar alleen tegen een bedrag dat 100 euro lager ligt, omdat we de originele doos niet vier weken hebben bewaard. Op de factuur stond inderdaad vermeld dat de doos vier weken moest worden bewaard, maar ik had de factuur aangenomen en thuis in het bakje gelegd zonder hiervan op de hoogte te zijn. Deze voorwaarde was me ook niet mondeling toegelicht.
Later kregen we bericht dat we tegen bijbetaling een OLED TV konden aanschaffen, aangezien OLED dit probleem niet zou hebben. Hier zijn echter nog enkele punten waar ik tegenaan loop:
Onze vorige 55-inch Samsung 4K QLED uit 2019 had absoluut geen last van clouding; het enige probleem was dat de Smart TV-ervaring wat trager werd. Een 4K Smart TV van een gerenommeerd merk uit 2023 in onze slaapkamer heeft ook geen clouding.
Ik begrijp niet hoe dit binnen de specificaties kan vallen. Daarnaast was ook helemaal niet op de hoogte van dit fenomeen. Nu heb ik me hierover ingelezen en blijken alle televisies LCD, QLED dit effect hebben. QLED is dan ook gewoon een LCD met een quantum dot-laagje. Ik heb dit gelukkig alleen nog nooit eerder zo ervaren.
Wat kan ik nu het beste doen? 😟