op 10-03-2022 10:51 PM
Hallo,
Ik ben niet de type die mijn probleem op een community plaats in de hoop deze op te kunnen lossen, omdat ik er meestal zelf wel uit kom. Nu ben ik echt radeloos en heb ik hulp nodig om mijn probleem op te kunnen lossen. 1 ding is zeker met de dag irriteert het mij meer.
Op mijn Smart tv (UE55HU7500LXXN) ontvang ik gek genoeg zeer lage internet snelheden.
Netflix bedraad 23 Mbps, draadloos 16 Mbps,
via Fast.com 9 Mbps. Ik heb een maximale internet snelheid van 75 Mbps bij Ziggo en gebruik hun Connect box router.
De bedrade internet heb ik met 3 verschillende netwerkkabels(cat 5, cat 5e, cat 6) geprobeerd icm met alle beschikbare LAN poorten op de router en ontvang dezelfde snelheid.
Bedraad via laptop ontvang ik 65 mbps en wifi via smartphone zelfs 74 mbps.
Alles wijst erop dat er een probleem is tussen de router en smart tv. Zowel router als smart tv heb ik diverse malen gereset en van jet stroom afgehaald zonder resultaat.
Wanneer ik echter bij modeminstellingen een zelfdiagnose uitvoer geeft de uitslag aan dat er een foutmelding zit bij de bekabelde aangesloten apparaten. Er staat het volgende vermeld:
”Een bekabeld verbonden apparaat werkt niet op de beste Duplex snelheid, waardoor je op dat apparaat mogelijk niet je volledige internet snelheid kan benutten. Dit kan komen door een verouderde of beschadigde UTP internetkabel of netwerkkaart.”
Vreemd genoeg krijg ik deze foutmelding ook wanneer ik de kabel heb aangesloten op mn laptop, terwijl ik op mijn laptop geen problemen heb en gewoon hoge internetsnelheid krijg. De foutmelding ontvang ik overigens bij alle 3 de internetkabels en ik weet zeker dat 2 van die kabels 100% in orde zijn. De cat5 heeft in beginsel wel het langst in de model gezeten, dus ik weet niet of dat iets zegt.
Modem staat op zowel 2.4 als 5 Ghz. De tv heeft ook beide beschikking.
23 mbps bedraad en 16 mbps draadloos op de tv is heel weinig. Op Netflix is het beeld in principe goed, geldt ook voor interactie tv van Ziggo. Echter de IPTV streamingsdienst is een ramp. Ik neem aan dat ik met mijn 4K TV hogere snelheden dan 23 mbps zou moeten ontvangen.
Ik hoop dat het probleem opgelost kan worden.
BVD
Groet, Ab
Opgelost! Ga naar oplossing.
op 13-10-2023 04:20 PM
Ik heb na veel klagen bij Ziggo uiteindelijk een Docsis 3.1 modem gekregen, dat uiteindelijk de problemen heeft opgelost.
Nadat ik tot 3 x toe een Docsis 3.0 modem had moeten proberen of het dan wel toch zou gaan werken, maar dit toch niet deed, heb ik een Docsis 3.1 modem gekregen.
Het lag dus niet aan de TV, maar aan het modem van Ziggo.
Maar ja, zoek dat maar eens uit wanneer één van de partijen (Ziggo in dit geval) niet wil meewerken.
Ik ben blij dat het nu weer prima werkt.
11-03-2022 09:56 AM - bewerkt 11-03-2022 09:59 AM
Goedemorgen @Abya ,
De ervaring leert dat dit meestal niet aan de tv ligt, maar aan een intern netwerk probleem.
De lange (Ziggo) foutmelding krijg je niet voor niets. De tv resetten heeft geen zin.
De wifi/LAN module in de tv doet het of doet het niet. Dus niet half.
Het aangeleverde internetsignaal van 75 Mbit/s is ook niet denderend.
Zeker niet als je er met meerdere mensen gebruik van maakt. Het probleem zit waarschijnlijk in de router.
Je zou nog een ander kanaal kunnen proberen. 1, 6 en 11 zijn de meest gebruikte.
Eventueel de router resetten. Ik zou ook de foutmelding voorleggen aan Ziggo.
Ik kwam de foutmelding ook op Twitter tegen. Wel grappig om te zien hoe het is opgelost 😉:
op 11-03-2022 10:28 AM
Hallo Dick,
Dank voor je reactiecen feedback. Ik begin langzamerhand te twijfelen dat het wel aan de TV ligt, omdat die al best oud is (bj 2014)
Als jij zegt dat het probleem mogelijk bij de router ligt. Hoe kan het dan dat ik met wifi bij mn tv ook lage snelheden haal terwijl wifi via andere apparaten wel goed is. In die foutmelding staat ook alleen bekabelde apparaten.
Of herkent de netwerkkaart van de tv dan zoweel bedraad als wifi een probleem? Sorry maar ik heb hier niet veel verstand van en wil het graag begrijpen.
Router heb ik al meerdere malen gereset zonder resultaat. De kanalen kan ik helaas niet zelf wijzigen. Ik zie wel dat die bij 2.4 Ghz al op kanaal 11 staat en op 5 Ghz kanaal 100, waarbij kanaal optimalisatie is ingeschakeld.
hahaha bijzonder dat het probleem door over te stappen is opgelost. Ziggo wilt zelf pas alleen monteur sturen als de kosten voor mij zijn, zodra het probleem bij de tv ligt, dus niet bij hen. Dat risico wil ik ook niet nemen, aangezien de kosten hoog kunnen uitvallen.
Zijn er nog andere opties?
op 11-03-2022 10:42 AM
@Abya ,
Ik zou geen andere opties weten. De leeftijd van de tv staat er los van.
Kanaal 100 op 5 GHz lijkt me niet de bedoeling. Dat heeft met DFS (dynamische frequentieselectie) te maken
Mijn tv op de slaapkamer kan daar niet tegen. Ik gebruik de normale kanalen.
Dus 36, 40, 44 en 48. Ik ben zelf helemaal geen fan van Ziggo.
Ik zit zelf bij Caiway via glasvezel met 300 Mbit/s up en down.
De oplossing in Twitter zet me wel aan het denken en 75 Mbit/s is echt te laag.
"Of herkent de netwerkkaart van de tv dan zowel bedraad als wifi een probleem"
De tv herkent niks. Voert alleen z'n taak uit. Die lange melding is geen tv melding.
Je kunt ook zelf even zoeken op internet met die melding..
op 11-03-2022 11:40 AM
Een paar dagen terug zag ik dat 5Ghz wel op kanaal 44 stond. Dus kennelijk switch die automatisch. Dat zou niet het probleem kunnen zijn, omdat ik op kanaal 44 ook dezelfde lage snelheid ontving.
Ik heb de foutmelding al op internet gezocht, maar ben er niet echt wijzer van geworden. Als jij aangeeft dat het probleem niet bij de tv ligt, dan is dat al een oplichting en hoef ik in principe geen andere tv aan te schaffen. Zou het probleem denk je opgelost zijn als ik een eigen router aanschaf en deze verbind?
11-03-2022 11:46 AM - bewerkt 11-03-2022 11:48 AM
Hoi @Abya ,
De router hoort bij je Ziggo abo. Ik heb ooit bij Caiway ook hun eigen router gehad.
Daar kon je niks in veranderen en werd beheerd door Caiway. Heel storend.
Toen ook een andere router gekocht. Welke heb je nu?
Het is bij Ziggo vaak een router en modem in 1 en dan gaat het niet.
Je zou op je tel tijdelijk om te testen een hotspot kunnen maken. Dan ga je buiten je router om..
op 11-03-2022 03:01 PM
Dat zou ik wel zo kunnen. Ik heb de Ziggo connectbox. Volgens mij is dat een router en modem in 1. Als ik de maximale snelheid van 75 mbit zou verhogen, zou ik dan denk je ook en hogere snelheid krijgen op mn tv? Wat mij ook nog onduidelijk is dat de tv op wifi ook dramatische lage snelheden geeft, terwijl dit bij mn andere apparaten niet zo is. Die foutmelding waar ik het eerder over heb gehad heeft alleen met bekabelde apparatuur te maken. Hoe kan het zo zijn dat ik voor mijn tv met wifi ook lage snelheid heb. Dat staat toch los van de utp kabel of zie ik dat verkeerd.
Ik zou dat graag helder wilen hebben.
Bedankt voor de moeite
11-03-2022 03:15 PM - bewerkt 11-03-2022 09:41 PM
Hoi @Abya ,
De foutmelding heeft niets met een UTP kabel te maken, maar meer met de hardware.
Er staat ook 'netwerkkaart' bij vermeld. Je hebt het met 3 verschillende netwerkkabels getest. Het lijkt me onwaarschijnlijk dat ze alle 3 verouderd zijn en die melding krijg je ook als je laptop is aangesloten.
De connectbox komt niet erg goed uit de bus. Ook de wifi niet:
https://tweakers.net/pricewatch/789051/ziggo-connect-box/reviews/
Waarmee is de snelheid op de tv gemeten? Met de interne browser?
Zo ja, zou je een keer een meting kunnen doen bij Delta?:
https://www.delta.nl/internet/speedtest/ Bedraad en via wifi.
Heb je al via een hotspot getest?
op 11-03-2022 09:53 PM
Hallo Dick,
Dank voor je reactie.
Helaas is het mij niet gelukt om via de interne browser van de tv een speedtest te doen. De pagina gaat te traag. Vorige week kon ik wel op fast.com een speedtest doen, dat was toen bedraad 9 mbps. Alleen via de tv app van Netflix lukt jef mij om een speedtest te doen en dat is bedraad rond de 23mbps en op wifi rond de 16 mbps.
Vandaag sprak ik weer met ziggo en gaven mij aan dat ik mijn kanalen moet veranderen van 2,4 en 5 ghz. 5ghz stond voorheen op kanaal 100 met automatische optimalisatie en heb ik nu op 44 gezet. 2.4 ghz staat op 11.
Sindsdien ontvang ik via mn laptop ook geen hoge snelheden meer. Sterker nog deze komen overeen met de tv. Op smartphone nog wel hoge snelheden.
Ziggo gaf aan zij geen problemen zien endat het niet aan de modem ligt, ondanks dat ik doe foutmelding aangaf. De foutmelding komt nog steeds terug en zij zien hem niet en zeggen dat alle waarden goed zijn. Heel bijzonder allemaal.
De netwerkkabels zijn overigens goed. Deze heb ik van Ziggo nieuw ontvangen.
Ik ben momenteel echt radeloos, weet niet meer wat ik moet doen.
op 11-03-2022 10:03 PM
Hoi @Abya ,
Schiet niet echt lekker op! Het is nu wel duidelijk dat het niet aan de tv ligt.
Na het wijzigen heb je het nu ook op je laptop. Die foutmelding is niet gezond.
Ik zou er bij Ziggo op aandringen om een andere ontvanger te leveren.
Een Mediabox XL of zo. Daar zit wel weer een ander abo aan vast.
Dat zou je ook krijgen als je voor dit ding je snelheid zou verhogen.
Als je de reviews goed leest, heeft dat geen zin. Het blijft een onding.
Anders laat je ze weten dat je gaat overstappen naar een andere provider.
De man op Twitter heeft daarmee zijn probleem opgelost.