op 22-06-2020 11:38 PM
Horizontale strepen op scherm
Scherm nadat de horizontale strepen een tijdje opgetreden zijnDe schermproblemen zijn vanzelf opgetreden. Er werd eerder nog nooit met iets tegen het scherm of tegen een ander deel van de televisie gestoten. Het tv toestel vertoont dus niet de minste beschadiging en ziet er nog nieuw uit.
De schermproblemen doen zich voor op alle bronnen.
Wanneer de tv aangezet wordt is het beeld gedurende een kwartier normaal. Dan beginnen strepen te verschijnen en nog wat later is het volledige beeld verdwenen en zijn er enkel verticale rood/groene strepen. Wanneer de tv kort (5 à 10 seconden) wordt uitgeschakeld, is het beeld na opnieuw inschakelen gedurende drie à vier minuten weer normaal en dan herhaalt het verschijnsel zich opnieuw. Ondertussen heb ik op internet gevonden dat nog andere mensen met ditzelfde toestel hetzelfde probleem hebben na min of meer drie jaar. Zie https://www.circuitsonline.net/forum/view/147697
Deze televisie is dus een gebrekkig toestel. Daarom wens ik dat er gratis een herstelling zou uitgevoerd worden of een vervanging van het toestel.
23-06-2020 08:47 AM - bewerkt 23-06-2020 08:47 AM
Goedemorgen @Stephan59 , Stephan,
Op de foto's ziet het er beroerd uit! De video's werken niet.
Is de volledige Model Code van de tv UE43KU6400SXXN? Zie de sticker op de achterzijde van de tv.
Is de huidige softwareversie van de tv de 1242.0? Bij Instellingen->Ondersteuning->Over deze tv.
Zou je voor mij een beeldtest kunnen doen? Bij Instellingen->Ondersteuning->Zelfdiagnose->Beeldtest starten.
Dit moet echt volgens onderstaande eisen, anders is het niet goed te beoordelen:
https://eu.community.samsung.com/t5/Televisie/How-to-Wat-zijn-de-beeldtestfoto-eisen/td-p/307375
Daarna graag, ter beoordeling, foto's uploaden van de strandfoto en de grayscales.
Zou je, om uit te sluiten, het volgende willen doen:
Mocht dit niet helpen, dan is een reparatie noodzakelijk. Dit moet je melden bij de leverancier.
De leverancier is verplicht jou een deugdelijk product te verkopen met een normale levensduur.
3 jaar is niet de normale levensduur van een tv. Dit is dus geen deugdelijk product.
Het klinkt misschien raar, maar de leverancier is namelijk aansprakelijk en niet Samsung.
Graag hoor ik van je..
op 23-06-2020 04:46 PM
Goeie middag,
De volledige Model Code van de tv is UE43KU6400UXZG
De software was 1208 en ik heb deze middag een software update gedaan naar 1242
Na de software update was het probleem onveranderd aanwezig.
Een beeldtest kan het probleem niet weergeven. Bij het inschakelen van de tv is het beeld eerst ongeveer een kwartier normaal. Dan wordt ongeveer de helft van het scherm af en toe ingenomen door horizontale strepen (zie foto). Nog wat later is er geen beeld meer en is het scherm zoals op de tweede bijgevoegde foto.
Wanneer de tv een tiental seconden wordt uitgezet is het beeld bij opnieuw inschakelen weer normaal. Na drie à vier minuten verschijnen de horizontale strepen weer en nog wat later verwijnt het beeld weer zoals hoger weergegeven.
Daarom kan de beeldtest het probleem niet weergeven. Ofwel is bij de beeldtest alles normaal ofwel kan door de strepen of het volledig verdwijnen van het beeld geen keuze gemaakt worden tussen de opties van de beeldtest.
De strepen of het verdwijnen van het beeld doen zich altijd voor, dus zowel tijdens weergave van tv uitzendingen, beeldtest of weergave van menu's, zenderlijsten en dergelijke.
Het toestel werd in maart 2017 gekocht bij Alternate GMBH in Linden (Duitsland). Ik heb opgemerkt dat Alternate ondertussen ook een Belgische site alternate.be heeft.
Wat zouden jullie mij aanraden om te doen? Het omschrijven van het probleem in het Duits is een bijkomende moeilijkheid. Kunnen jullie, eventueel Samsung in Duitsland, tussenkomen. Ik heb nog de originele verpakking waarin het toestel werd geleverd zodat ik het zonder problemen kan opsturen.
Ik voeg hier nog twee foto's toe van het beeld met strepen en van het verdwenen beeld na de upgrade van de software. Ik heb ook nog twee korte filmpjes van de verschijnselen gemaakt maar voeg ze hier niet bij omdat ik lees dat deze hier niet kunnen worden weergegeven.
Ik had ook contact met Samsung via de Messenger chat, maar daar ben ik niet verder geholpen. Daar heb ikhet klantnummer 2816141010 gekregen en ook de aanvankelijk hier geplaatste foto's en filmpjes toegevoegd. Indien jullie toegang hebben tot deze chat kunnen jullie wellicht deze filmpjes ook zien.VTM nieuws 23juni2020 - strepen
Beeld volledig verdwenen na het tijdelijk optreden van strepen - 23juni 2020
23-06-2020 05:22 PM - bewerkt 23-06-2020 06:15 PM
Hoi @Stephan59 , Stephan,
Even vooraf. Dit is geen Benelux model, maar een gemodificeerde buitenlandse tv (Duits model).
De Benelux Model Codes eindigen altijd op XXN en niet op XZG. Dit heet 'grijze import'.
https://www.satellitemagazine.com/artikelen/waarschuwing-let-op-bij-stuntaanbiedingen-televisies/
Dit alles gaat niet op als je er bewust voor gekozen hebt om een Duitse tv te kopen.
Hier is duidelijk sprake van een hardware defect. Beeldscherm of moederbord.
Zoals eerder vermeldt, is de leverancier in deze verantwoordelijk en niet Samsung.
Je moet dit eigenlijk, liefst via de mail en met toevoeging van de foto's, melden bij Alternate.
De Duitse taal hoeft geen probleem te zijn, want je kunt gebruikmaken van Google Translate.
https://translate.google.com/?hl=nl. Hopelijk zal het mogelijk zijn dit kosteloos te laten repareren.
Waarschijnlijk krijg je hier nog wel meer reacties op van beter onderlegde users.
Houd me even op de hoogte over de voortgang..
op 24-06-2020 04:39 PM
Bedankt voor de informatie.
Ik heb zopas een mail naar Alternate met foto's en filmpjes van het probleem gestuurd, met vraag om een kosteloze reparatie.
op 24-06-2020 04:43 PM
Hoi @Stephan59 , Stephan,
Bedankt voor je terugkoppeling! Als Alternate niet mee wil werken, dan heb ik nog wel wat meer adviezen.
Laten we voorlopig even de reactie van Alternate afwachten.
Suc6!
op 02-07-2020 04:58 PM
Vandaag kreeg ik volgend antwoord van Alternate. Omdat de garantieperiode van 2 jaar voorbij is, willen zij niets doen.
Sehr geehrter Herr Deblaere,
vielen Dank für Ihre E-Mail.
Wir bedauern, dass es mit Ihrem Produkt zu Beanstandungen gekommen ist.
Sie befinden sich jedoch außerhalb der 2 jährigen Gewährleistung.
Durch uns erfolgt demnach keine Abwicklung mehr, da hier kein Anspruch mehr darauf besteht.
Wir können Ihnen nicht weiterhelfen.
Für weitere Anfragen stehen wir Ihnen gerne zur Verfügung.
Mit freundlichen Grüßen
Jaclyn Willitsch
Geschäftsführer: Carsten Kellmann
Registergericht Gießen HRB 2110
USt.-IDNr. gem. §27a UStG: DE 112 595 008
Kontakt:
Fon: +49 (0) 6403 / 90 50 40 (Ortstarif)
Fax: +49 (0) 6403 / 90 50 74 00 (Ortstarif)
op 03-07-2020 09:34 AM
Goedemorgen @Stephan59 , Stephan,
Zo'n antwoord was te verwachten en slaat nergens op. Ik heb nog geen antwoord gehad op de vraag je er bewust voor gekozen hebt om een Duitse tv te kopen (XZG).
Of was je in de veronderstelling dat je een Benelux model (XXN) had gekocht?
Dat je geen garantie meer hebt, betekent niet dat je geen rechten meer hebt.
De leverancier is verplicht jou een deugdelijk product te verkopen met een normale levensduur.
3 jaar is niet de normale levensduur van een tv. Dit is dus geen deugdelijk product.
Hierbij een boel links om je helpen. Goed doorlezen en daar flink wat relevante tekst uit kopieëren en plakken in Google Translate.
https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/wat-zijn-mijn-rechten
https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/garantie
De voorbeeldbrief kun je gebruiken als Alternate niet over de brug komt.
Ook behoort het ontbinden van de koopovereenkomst tot de mogelijkheden.
Je kunt eventueel contact opnemen met je rechtbijstandsverzekering of het Juridisch Loket.
https://www.juridischloket.nl/aankopen-en-garantie/garantie/ondeugdelijk-product/#
Volgens mij is dit alles Europees geregeld, anders weet @Anonymous User hier nog wel een atwoord op.
Houd me even op de hoogte van de voortgang..
03-07-2020 12:52 PM - bewerkt 03-07-2020 12:53 PM
Ik heb geen idee of er in Duitsland afwijkende regels gelden, maar dit zegt de Europese wetgeving:
"In de Europese Richtlijn Koop en Garantie is weliswaar een wettelijke termijn van twee jaar opgenomen, maar dit is een vervaltermijn voor de aansprakelijkheid van de verkoper en geen garantietermijn.
De vervaltermijn houdt in dat de verkoper niet aansprakelijk is voor gebreken die zich pas na twee jaar openbaren. Dit betekent dat de consument met gebreken aan een duurzaam product na twee jaar niet meer bij de verkoper terecht kan."Bron: http://www.conformiteit.nl/europese-richtlijn-koop-en-garantie.html
Wat dat betreft is de consument in Nederland (mits het product in Nederland is gekocht) een stuk beter beschermd.
op 03-07-2020 05:58 PM
Goedenavond @Stephan59 , Stephan,
Bedankt voor je bijdrage @Anonymous User ! Mocht het niet gaan werken, dan moet dit helaas op eigen kosten gerepareerd gaan worden.
Als hier sprake is van een defect aan het LED-LCD panel, dan zijn de kosten niet gering.
De hoogte van de reparatiekosten worden bepaald door de monteur.
Hierbij een alvast een link als het zover mocht komen: https://www.samsung.com/nl/reparatie/