Sluiten

What are you looking for?

annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Oorspronkelijke onderwerp:

QE55Q9F onthoudt sound output niet

(Onderwerp aangemaakt op: 25-01-2019 03:15 PM)
547 Weergaven

Ik heb deze vraag ook!

vdzande
Apprentice
Opties

Beste community,

ik heb sinds een paar dagen de Samsung QE55Q9F tv. Een orachtig apparaat. Ik ben onder de indruk. 

Mijn iitdaging is de volgende: het geluid wordt via hdmi (arc) verzonden naar mijn Marantz SR6006 reciever. 

Alleen regelmatig als ik de tv weer start staat de sound output weer op de speakers van de tv. Dan moet ik die weer handmatig op hdmi zetten. 

Zie ik misschien iets over het hoofd?

ik heb gezocht op dit probleem en kon geen vergelijkbare post vinden. Als die er toch is dan lees ik dat graag. 

Dank alvast,

rutger

0 Likes
7 Antwoorden
DickKoster
MegaStar
Opties

Hoi @vdzande, Rutger,

Is de volledige Model Code van de tv QE55Q9FNALXXN? Zie de sticker op de achterzijde.

Wat is de huidige softwareversie van de tv? Bij Instellingen->Ondersteuning->Over deze tv.

Dit zou de versie 1202.3 moeten zijn. Zou je misschien de tv kunnen resetten?

Bij Instellingen->Ondersteuning->Zelfdiagnose->Resetten.

Ter overweging:

Ik heb een soortgelijke Marantz. Waarom niet verbinden met een Optische (Toslink) kabel? Kost bijna niks.

https://www.allekabels.nl/searchresult.php?keyword=toslink

Beide devices beschikken over een een optische aansluiting.

De geluidsuitvoer van de tv wel op Audio-uitgang/optisch zetten. Zie foto.

Het volume is dan niet meer te regelen met de AB van de tv. Dit moet op de Marantz gebeuren..

GeluidsuitvoerGeluidsuitvoer

Groet, Dick
I don't know everything. Just trying to help.
0 Likes
vdzande
Apprentice
Opties

Hi Dick,

jouw versie indicatie klopt en het is inderdaad de laatste firmware versie. 

Ik had m eerst met optische kabel aangesloten (heb die dingen zat liggen 😇), maar hij versprong juist de hele tijd naar hdmi. Heb toen maar via hdmie gedaan 😎

qua kwaliteit moet t niet uitmaken volgens mij. Op mn Dynaudio speakers komt het er in beide gevallen mooi uit. 

Resetten kan ik even proberen. Ben ik, als ik dat doe al mn settings (beeld, geluid, etc) kwijt?

thanks voor t meedenken

0 Likes
DickKoster
MegaStar
Opties

Hi @vdzande , Rutger,

Bedankt voor je duidelijke terugkoppeling!

De reset kun je gewoon doen en er gaan geen settings verloren.

Ook is er geen kans op explosiegevaar 🔥💣🧯😉...

Groet, Dick
vdzande
Apprentice
Opties
Haha. Reset komt eraan. Kom er op terug 👍🏻👍🏻
vdzande
Apprentice
Opties

OK. Ik ben er denk ik uit wat eea veroorzaakt.  Dit wordt ingewikkeld uitleggen.. :winking-face:

Ik gebruik een universele afstandbediening (Harmony remote) om het hele boeltje aan te sturen (de samsung tv, marantz reciever en de appletv). Deze is nu zo geprogrammeerd om bij tv kijken niet de reciever in te schakelen, omdat de reciever automatisch inschakeld wanneer de tv dat doet.

Maar als ik AppleTV wil kijken, dan moet de stereo wel 'bewust worden ingeschakeld' door de afstandbediening. Op het moment dat ik dan switch van de appletv naar tv-kijken, ontstaat het probleem.

Omdat ik de activiteit tv-kijken van de afstandbediening staat dat voor tv kijken de reviever niet nodig is, schakelt deze de reciever uit op het moment dat ik naar tv-kijken overschakel. Precies op dat moment 'zoekt' de tv de reciever, maar kan die niet vinden omdat die precies op dat moment aan het uitschakelen is. Dus dan schakelt de tv over naar de eigen luidsprekers.

Op het moment dat ik dit schrijf besef ik dat dit haast niet te volgen is, maar goed. Ik doe mijn best.

Ik kan dit op veschillende manieren oplossen:

- de reciever gewoon toevoegen aan de activiteit tv-kijken vd afstanadbediening, ondanks dat dit op zich niet nodig is.

- de tv verbinden via toslink, omdat ie dan (volgens mij) niet door kan hebben of de reciever aan staat of niet

- de appletv niet direct aansluiten op de reciever, maar op de tv. Op deze manier maakt de input niet uit, maar gaat het geluid bij elke activiteit (tv-kijken of appletv) via de tv naar de reciever.

Dat was het. Ik denk, ik schrijf het maar op voor het uitzonderlijke geval dat iemand tegen hetzelfde probleem aanloopt :smiling-face:

vdzande
Apprentice
Opties

Wauw! Iets fantastisch ontdekt dat ik móet delen :smiling-face: :smiling-face:

Ik heb de appletv nu gewoon direct op de tv aangesloten. Wat gebeurt er? De tv 'zegt': 'ik detecteer een appletv' voegt die direct toe aan het smart menu. En wanneer ik via airplay iets start, dan begint het gewoon. Hoef helemaal niet een andere ingang te kiezen. Super !

En de bediening lijkt ook 'via' de tv te gaan. Dus ik hoef niet meer mijn appletv in het zicht te houden.

Lekker clean:

IMG_0864.JPG

Dank Samsung. Ik zit nu als een kind zo blij op de bank :smiling-face: :smiling-face:

DickKoster
MegaStar
Opties

Hi @vdzande ,

Geweldige uitleg! Kijk uit dat je niet gaat huilen 😥😉...

CryingCryingLOL..LOL..

Groet, Dick