op 05-01-2019 06:24 PM
Beste forum,
Sinds 1mnd heb ik een QE49Q6F. Na 11 jaar een LCD een wereld van verschil. Echt tevreden.
Tot 3 dagen geleden. Plots begon het beeld via Scarlet/proximus decoder om de zoveel tijd een fractie van seconde uit te vallen. Frequentie van onderbreking steeg met de tijd. 2 dagen geleden viel het beeld via decoder plots uit. Ik ben echter niet zo technisch aangelegd 'het moet stupid proof zijn :-)'. Wanneer ik naar 'bron' ga merk ik op dat er bij al de HDMI poorten nu een "aan/uit" symbool staat samen met een blauw 'vinkje' bij de gebruikte poort. Dit was me eerder nog niet opgevallen. De tv heeft de laatste update. Ik heb de decoder al naar fabrieksinstellingen gereset alsook de televisie. Echter zonder resultaat. Ook bv mijn laptop vindt de televisie niet, wat eerder wel het geval was. Ik heb ook al andere HDMI kabels gebruikt.
Vanmorgen bij het opzetten van de televisie lukte het als bij wonder wel... voor enkele seconden. toen viel het weer uit.
Alles via internet werkt wel enkel de HDMI niet. Volgende week vrijdag komt er iemand van servilux maar ik heb toch het gevoel dat het iets met de instellingen te maken heeft. In bijlage een foto van de HDMI poorten met het aan/uit symbooltje.
op 06-01-2019 07:37 AM
Hoi @Christophe51179
Is de volledige Model Code van de tv QE49Q6FNALXXN? Zie de sticker op de achterzijde van de tv.
Wat is de huidige softwareversie van de tv? Bij Instellingen->Ondersteuning->Over deze tv. Dit zou versie 1153.3 moeten zijn.
Het aan/uit symbool betekend uiteraard dat het aangesloten apparaat op die poort uit staat.
En natuurlijk geeft het blauwe vinkje de geselecteerde bron aan.
Er zijn 2 dingen die mij opvallen:
Wat is er aangesloten op HDMI 2 en 3? Als de poorten zichtbaar zijn op de SmartHub dan moeten ze gewoon werken.
Om dit te controleren graag alle apparaten loskoppelen behalve de decoder. Die zit ws. op HDMI 1.
Check de decoder op HDMI 2, 3 en 4. Als de decoder op alle 3 poorten werkt, dan is er niks mis met de HDMI poorten.
Je kunt trouwens de poorten een naam geven. Selecteer een 'Onbekend' poort.
Met de shuttle toets op de AB op omhoog klikken. Daar zie 'Bewerk'. De rest spreekt voor zich.
Zou je misschien de SmartHub kunnen resetten?
Bij Instellingen->Ondersteuning-Zelfdiagnose->SmartHub opnieuw instellen.
Houd er bij het resetten van de SmartHub rekening mee dat alle gedownloade apps, instellingen en accounts uit het geheugen verwijderd worden en opnieuw moeten worden ingevoerd of geïnstalleerd.
Dit moet allemaal lukken. Zelfs als je 'stupid-proof' bent 😉😉.
Graag hoor ik van je..
op 06-01-2019 06:37 PM
@dkoster bedankt alvast.
De modelcode betreft QE49Q6FNATXXH. De televisie is uitgerust met update 1153.3.
Het symbool van b-box3 modem is verschenen toen ik de televisie aansloot via ethernet kabel aan modem voor de internet verbinding. Ik woon inderdaad in België. Mijn provider is Scarlet die de toestellen gebruikt van Proximus.
Wat betreft de HDMI poorten zelf. Heb de decoder al aan de andere poorten aangesloten met steeds hetzelfde resultaat. "voeding van apparaatfout controleren" en daaronder "controleer of dit apparaat goed is aangesloten en probeer het apparaat aan te zetten met de knop hieronder". maar het toestel staat aan.
Het aan/uit symbool staat ook bij HDMI poorten waar niets is op aangesloten poort 2,3 en 4. Dezelfde melding geeft hij ook wanneer ik mijn laptop aansluit. (en hiervan ben ik zeker van dat hij normaal functioneert).
Het resetten van de SmartHub lost niets op. Het probleem blijft.
Ik vind het vooral raar dat het gedurende een maand werkt en dan plots niet meer???
Toch al bedankt voor de reactie!
06-01-2019 06:49 PM - bewerkt 06-01-2019 07:15 PM
Hoi @Christophe51179,
Geen dank natuurlijk!
Helaas ben je de zoveelste vandaag. Het gaat om de Model Code QE49Q6FNATXXH.
Dit is een gemodificeerd buitenlands model.
De Benelux Model Codes eindigen altijd op XXN en niet op XXH.
De inkoopprijzen van televisies zijn in bv. Duitsland en Italië lager dan in Nederland.
Een lagere inkoop vertaalt zich vaak in een lagere verkoopprijs en stuntaanbiedingen van elektronicazaken.
Sommige verkopers vanuit 'grijze import' afkomstige televisies veranderen de software om de tv voor Nederland geschikt te maken.
Door de ongeautoriseerde wijziging van de localset kan de fabrieksgarantie van Samsung in gevaar komen en mogelijk zelfs geheel vervallen.
Dit betekent niet dat de televisie geen garantie meer heeft, maar dat hiervoor door de verkopende partij gezorgd dient te worden.
Mocht deze bijvoorbeeld binnen de garantietermijn failliet gaan dan is het recht op fabrieksgarantie verdwenen en kunnen reparatiekosten voor eigen rekening komen.
Deze tv's kunnen veel problemen opleveren waaronder ws. het probleem met deze tv.
Waar is deze tv aangeschaft?
op 06-01-2019 07:43 PM
@DickKoster
Dat was niet het antwoord dat ik verwachtte. Klinkt niet goed.
Ik heb de televisie natuurlijk gekocht bij die winkel voor zijn prijs. Maar er staat nergens op de site aangegeven dat dit een buitenlands model is. Hij komt van https://el-vidas.nl.
Kan deze 'modificatie' ook ongedaan gemaakt worden? Kan er iets ondernomen worden tegen zulke 'valse' verkoop. Ik heb deze ter goeder trouw gekocht, zoals ik al zei: dit staat uiteraard nergens vermeld op de site.
groeten
op 06-01-2019 08:12 PM
Hi @Christophe51179,
Ze zullen ook nooit aangeven dat het om een buitenlands model gaat.
El-Vidas.nl Is een een partner/reseller van bol.com. Staat bij mij op de zwarte lijst.
Als je de modificatie ongedaan zou maken, is ie niet meer geschikt voor de Benelux markt.
Je maakt er dus weer een echte buitenlandse tv van. Heeft dus geen zin.
Bovendien is dit alleen door een monteur te doen.
‘Grijze import’ is overigens legaal, omdat in Europa sprake is van een vrije markteconomie met open grenzen.
Er is dus niets te doen tegen, zoals je zelf zegt, ‘valse verkoop’.
Alleen de naam van Samsung wordt erdoor geschaad..
op 06-01-2019 08:40 PM
Dus jij denkt dat het plotse 'uitvallen' van die HDMI poorten hier mee te maken heeft, bijgevolg zal de persoon van servilux die vrijdag komt ook niets kunnen doen?
groeten.
06-01-2019 08:53 PM - bewerkt 06-01-2019 08:56 PM
Hi @Christophe51179,
Het is moeilijk te beoordelen of dit ermee te maken heeft, maar misschien staat het er los van.
Die gemodificeerde tv’s geven soms de meest vreemde problemen.
Geeft t wel even door aan Servilux, want misschien is het toch te fixen..
op 06-01-2019 09:09 PM
Zal ik zeker doen. Bedankt om zo op een 'doordeweekse zondag' zo snel op mijn vragen te antwoorden. Top forum!
op 06-01-2019 09:12 PM
Hi @Christophe51179,
Wat een erg leuke reactie, zeg👍🏻!!
Onze Moderators lezen sowieso mee en zullen hier erg blij mee zijn!