op 25-06-2023 10:03 PM
Goedendag,
Vooral ook voor mensen die net een nieuw type '23 Oled hebben gekocht en dit mogelijk herkennen. Onlangs kocht ik een Samsung QE55S93CatXXN. Goed om te weten dat ik hiervoor een UE43KS7500 heb gehad, die probleemloos kon werken met zowel de Humax ontvanger als de Ziggo nextbox.
Nu bij installeren van de nieuwe tv liep het geluid enorm achter tov het beeld. Net alsof je naar Telsell reclame kijkt. Het is niet om aan te gluren. Zowel de lipsync van TV als die van Ziggo helemaal op 0, maar dat is niet ver genoeg. Ik zou iets van -60 nodig zijn. Ziggo heeft een testbeeld, ook voor geluid op kanaal 997. Dan zie je ook je afwijking. Elk blokje is -20.
Via de Humax (met een kaart), is het stukken beter, maar nog niet goed. Iets van -10. Echter in de loop van de avond of na veel zender wisselen, schuift het geluid iets op waardoor het beter of juist erger wordt. Bizar vreemd natuurlijk. Heel kort wat ik al gedaan heb:
HDMI 2.1 kabels vervangen / gewisseld - HDMI poorten gewisseld - een Next mini geleend en geïnstalleerd - mijn nextbox op andere tv aangesloten - Soorten geluid in menu aangepast - 2 keer remote hulp gehad van Samsung.
Overigens het contact met Klantenservice is niet best. Twee keer een dame aan de telefoon gehad die ik vanwege haar buitenlands accent zeer moeilijk/niet kon verstaan. Daarbij 1 keer de belofte dat ik binnen uur zou worden teruggebeld door iemand die er wel verstand van had, wat niet gebeurde natuurlijk. Andere medewerker werkte gewoon een checklist af; zit de stekker er wel in... Althans soortgelijke vragen. Droevig. Wel 2 keer remote-hulp gehad, maar leverde niets op helaas. Ja, hoop werk na een reset 😄 Ik kreeg toezegging dat een monteur mij binnen 2 werkdagen zou terugbellen. Overbodig om te zeggen dat nu na ruim een week niemand mij van Samsung heeft gebeld. 😩 Ze zijn wel heel vriendelijk, maar ja ...
Wel contact gehad met de verkoper, Hello TV. Wat een super bedrijf is dat! Als ik dat hier mag zeggen.. Mocht hem direct omruilen voor ander model/ merk of zij sturen expert langs. Ik ging voor monteur en die heeft ook al gebeld. Man, man, Samsung ga eens vragen aan Hello Tv hoe zij dat doen. Daar is nog een hoop van te leren.
Als het niet lukt, ruil ik hem om voor een LG. Tientallen jaren fan van Samsung, qua design en techniek. Eigenlijk ook nog nooit problemen gehad en dan is het prima. Maar nu blijkt dat hun klantenservice, mogelijk zelfs ergens gevestigd in het buitenland, bepaald niet adequaat werkt. En dat is echt jammer. Het kost genoeg en dan verwacht je een andere service. Gelukkig is er dan wel deze community. Dat maakt dan weer een hoop goed.
groet Harry
Opgelost! Ga naar oplossing.
op 30-06-2023 11:23 PM
Goedenavond,
Het lek is boven. Omdat de lipsync bij m'n vorige Samsung TV prima werkte, werd ik feitelijk op het verkeerde been gezet. Zeker nadat ik de Ziggo-box ook nog probeerde op mijn sterk verouderde Samsung tv op mijn slaapkamer. Ook daar liepen beeld en geluid exact gelijk. Wat kon er toch mis zijn met mijn fonkel nieuwe Samsung tv? De monteur van Hello-tv bracht de oplossing. Er was helemaal niks mis met mijn tv, maar met de instelling van de Ziggo-box. Daar stond het geluid 'Dolby Audio' (onder beeld en geluid) op 'altijd aan' terwijl die op 'altijd uit' moet staan. Direct daarna was het opgelost. De monteur verbaasde zich erover dat deze tip niet kon worden gegeven door zowel klantenservice Ziggo, als die van Samsung. De oude tv's hebben er beduidend minder last van, maar met de nieuwe, snelle komt het vaker voor dat het geluid te traag wordt van 2 keer omvormen. Als je een Dolby surround set hebt zou het best goed kunnen gaan, maar ik doe het met tv speakers en dan kan dit kennelijk voorkomen.
Man, na 14 dagen knutselen, internet afstruinen enz. enz. kan ik eindelijk genieten van deze geweldige tv. Want een tv kiezen is echt moeilijk, zeker in een winkel. Maar deze QD-Oled van Samsung overtreft echt al mijn verwachtingen. Een super beeld, goed af te stellen zonder overdreven kleuren en ook snelle besturing. Heerlijk! En dat er zo'n geluid komt uit zo'n dunne tv is echt opmerkelijk. Kortom, voor de twijfelaars; Het kost wat maar dan heb je ook wat.
Harry
op 27-06-2023 03:03 PM
Martijn / Dick
Bovenstaande post had ik op jullie verzoek apart gemaakt onder het kopje "Lipsync niet best". Dit is immers een nieuw probleem en valt niet onder 'Bediening Ziggo". Op deze plek valt de post nauwelijks op, terwijl het volgens mij van belang is dat anderen met dit probleem het juist weten. Dus mijn vraag, waarom is deze post verplaatst terwijl anders werd aangegeven door Dick?
En jullie hebben het probleem van de aansturing Ziggo Next met mogelijk een HDMI-CEC dingetje al als 'opgelost' gelabeld. De reparateur komt morgen en ik had aangegeven dat ik hier op terugkom? Natuurlijk hoop ik dat hij / zij het gaat oplossen, maar het is nog niet zover. 😄
Groet, Harry
op 30-06-2023 11:23 PM
Goedenavond,
Het lek is boven. Omdat de lipsync bij m'n vorige Samsung TV prima werkte, werd ik feitelijk op het verkeerde been gezet. Zeker nadat ik de Ziggo-box ook nog probeerde op mijn sterk verouderde Samsung tv op mijn slaapkamer. Ook daar liepen beeld en geluid exact gelijk. Wat kon er toch mis zijn met mijn fonkel nieuwe Samsung tv? De monteur van Hello-tv bracht de oplossing. Er was helemaal niks mis met mijn tv, maar met de instelling van de Ziggo-box. Daar stond het geluid 'Dolby Audio' (onder beeld en geluid) op 'altijd aan' terwijl die op 'altijd uit' moet staan. Direct daarna was het opgelost. De monteur verbaasde zich erover dat deze tip niet kon worden gegeven door zowel klantenservice Ziggo, als die van Samsung. De oude tv's hebben er beduidend minder last van, maar met de nieuwe, snelle komt het vaker voor dat het geluid te traag wordt van 2 keer omvormen. Als je een Dolby surround set hebt zou het best goed kunnen gaan, maar ik doe het met tv speakers en dan kan dit kennelijk voorkomen.
Man, na 14 dagen knutselen, internet afstruinen enz. enz. kan ik eindelijk genieten van deze geweldige tv. Want een tv kiezen is echt moeilijk, zeker in een winkel. Maar deze QD-Oled van Samsung overtreft echt al mijn verwachtingen. Een super beeld, goed af te stellen zonder overdreven kleuren en ook snelle besturing. Heerlijk! En dat er zo'n geluid komt uit zo'n dunne tv is echt opmerkelijk. Kortom, voor de twijfelaars; Het kost wat maar dan heb je ook wat.
Harry