op 17-02-2021 03:43 PM
VRAAG: oplossing voor mijn demente moeder.
Betreft: Samsung UE32T5300
Wens: bij aanzetten altijd opstarten met HDMI-1.
Situatie:
- TV-kijken zit in HDMI-1
- In HDMI-2 zit Femly-beeldbel-kastje.
Als ik op afstand inbel via Femly-app,
dan zet het Femly-kastje (in HDMI-2) de tv aan
en kom ik vanzelf in beeld.
Als we afsluiten in deze HDMI-2-modus
en mijn moeder zet later de tv aan,
dan start deze op in HDMI-2
(= laatst gebruikte HDMI-poort).
Mijn moeder kan niet zelfstandig handmatig van SOURCE wisselen naar HDMI-1 om tv te kijken.
De Panasonic van vrienden start altijd op in HDMI-1, ongeacht de laatst gebruikte HDMI-poort.
Dat lijkt dus een instelling.
Hebben jullie een oplossing, instelling,
softwareaanpassing, of wat dan ook?
Om te zorgen dat de tv (in stand-by) als deze met afstandsbediening wordt aangezet,
altijd automatisch opstart in HDMI-1 (= tv-kijken)?
Het is voor mijn moeder heel belangrijk.
Verwachtingsvolle groet,
Peter Germing
Opgelost! Ga naar oplossing.
op 17-02-2021 06:32 PM
Goedenavond @Peter Germing , Peter,
Lijkt me best lastig voor je moeder! Is de volledige Model Code van de tv UE32T5300AWXXN? Deze staat in het zwart omlijnde vak op de sticker achterop de tv.
Is de huidige softwareversie van de tv de 1403.1? Ga naar Instellingen→Ondersteuning→Over deze tv.
Je hebt het over tv kijken, maar alleen niet waarmee 😉. Welke decoder zit er aangesloten op de HDMI-1 poort?
Graag hoor ik van je..
op 17-02-2021 10:49 PM
ha Dick,
dank voor je reactie. Ik ga die gegevens proberen te achterhalen, wat lastig is omdat mijn moeder vanwege Corona maatregelen zeer beperkt bezoek mag hebben. Vandaar dat dat beeldbellen zo belangrijk is. Ik ga op zoek!
voor nu een groet 👋
op 17-02-2021 10:56 PM
Ps
verpleeghuis heeft kabel-tv (coax) welke ik via Humax IRHD-5550C in de HDMI-1 koppel. De Femly (in HDMI-2) kan alleen met tv samenwerken als deze in HDMI-1 zit (dus niet coax rechtstreeks in de tv)
18-02-2021 09:45 AM - bewerkt 19-02-2021 05:56 PM
Hoi @Peter Germing , Peter,
Het is niet mogelijk om dit op de tv in te stellen. Met een Panasonic gaat dit inderdaad wel.
Het zou wel mogelijk zijn door de AB van de Humax IRHD-5550C ook te koppelen aan de tv. Dit is helaas bij deze AB niet mogelijk.
Je zou nog kunnen proberen om Anynet+ (HDMI-SEC) aan te zetten in de tv. Ga naar:
Instellingen→Algemeen→Beheer externe apparaten→Anynet+ (HDMI-CEC)..
op 01-08-2022 04:03 PM - laatst bewerkt op 03-08-2022 08:27 AM door MartijnK
Hoi Peter.
Ik zie jouw vraag voorbij komen omdat ook ik een Samsung TV heb welke ik HDMI1 als standaard wil laten opstarten en dus aan het zoeken was op internet hoe dit te bereiken. Uiteindelijk heb ik het wel gevonden. Ik weet dat deze vraag al ruim 1 jaar oud is maar mogelijk heb je iets aan deze oplossing, anders mogelijk anderen die dit lezen.
Ik heb een Samsung QE55QN85AATXXN.
Zet de TV op een TV kanaal, dus geen HDMI, en dan in standby (belangrijk om later er terug in te geraken, vanaf HDMI geraak je daar niet meer in.)
Edit: Om te voorkomen dat er TV's verkeerd ingesteld worden heb ik de instellingen van het service menu verwijderd
01-08-2022 04:08 PM - bewerkt 01-08-2022 04:09 PM
Beste Bram, @Bram55 ,
Het is niet verstandig om mensen te adviseren om in het Service Menu te gaan rommelen.
Dit menu is bedoeld voor monteurs. Als je daar wat verkeerds doet, kun je je toestel bricken.
Bovendien kun je je garantie verliezen..
op 01-08-2022 05:19 PM
Hallo Dick.
Je hebt natuurlijk helemaal gelijk maar het werkt wel. Samsung zou bv in het door consument te bereiken menu, een optie kunnen maken waarin men kan aangeven op welk kanaal of HDMI ingang de TV moet opstarten. Dan zijn vragen zoals de TS heeft gesteld overbodig. Overigens ben ik een leek en geen expert in dit soort dingen, maar had deze oplossing vrij snel gevonden. Youtube staat er bol van.
01-08-2022 07:47 PM - bewerkt 01-08-2022 07:48 PM
Hoi @Bram55 , Bram,
Uiteraard wilde je dit met de beste bedoelingen delen.
Je kunt in dit geval beter feedback geven via de Samsung Members app.
Hier te downloaden:
https://www.samsung.com/nl/members/support/
In de app helemaal onderaan→Support→Feedback.
Fijne avond!
op 28-08-2023 08:26 PM
Hoi Bram55
Kun je mij misschien de stappen sturen om de HDMI1 te laten opstarten bij het aanzetten van de TV?
Alvast bedankt!