Sluiten

What are you looking for?

annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Oorspronkelijke onderwerp:

Geluid JBL Bar 5.1 Surround valt na een uur 1 seconde weg icm nieuwe Samsung TV

(Onderwerp aangemaakt op: 15-04-2020 11:59 PM)
1757 Weergaven
Thomas_85
Student
Opties

Ik heb een JBL 5.1 Bar Surround (Firmwareversie 19342500), vooralsnog had ik hier nooit problemen mee. Hiervoor had ik een LG 49 (49UJ670V, software 05.80.50) en sinds kort heb ik een nieuwe Samsung Qled TV (QE55Q80RALXXN, software 1356).

Ik gebruik een Ziggo Mediabox (software 4.22). Nu valt na precies een uur het geluid van de soundbar 1 seconde weg en komt er een melding in op de soundbar: DOLBY AUDIO >>> TV. Dit herhaalt zich ieder uur.

Als ik bijvoorbeeld rechtstreeks naar Netflix kijk op de TV gebeurt dit niet.

Ik heb de volgende opstelling: Ziggo Mediabox (software 4.22) > HDMI 1

Playstation 4 (software 7.02) > HDMI 2

Nintendo Switch (software 9.2.0) > HMDI 3

JBL Bar 5.1 Surround (Firmwareversie 19342500) > HDMI 4 (ARC)

Het volgende heb ik al geprobeerd: Ziggo Mediabox terug naar fabrieksinstellingen, TV terug naar fabrieksinstellingen, JBL terug naar fabrieksinstellingen, een nieuwe HDMI kabel tussen de JBL en de TV, een optische kabel, de tv staat op standaard instellingen en de Ziggo Mediabox zet automatisch alles om naar doldy digital.

Is dit een softwareprobleem, een hardware probleem van de TV of mogelijk een hardwareprobleem van de JBL?

0 Likes
20 Antwoorden
DickKoster
MegaStar
Opties

Goedemorgen @Thomas_85 , Thomas,

Erg bedankt voor je zeer uitgebreide informatie! Zo zie je ze niet vaak.

Ik kan je echter een kort antwoord geven. Dit ligt niet aan de software van de tv maar aan die van de soundbar.

Om uit te sluiten kun je nog een aantal dingen proberen. De tv en de JBL een poos spanningsloos zetten.

Bij Geluidsinstellingen (misschien staat het al zo) PCM kiezen. Anders contact opnemen met JBL..

Groet, Dick
I don't know everything. Just trying to help.
Thomas_85
Student
Opties

@dkoster, Dick,

Om dingen stapsgewijs uit te sluiten heb ik het volgende gedaan:

JBL Soundbar afgekoppeld en geluid via de TV laten lopen. Zelfde issue, geluid valt 1 seconde weg. 

De Mediabox Next tijdelijk vervangen door een Humax TV ontvanger met smartcard, ruim een uur laten werken, geen probleem, geluid valt niet weg.

De Mediabox Next intussen verplaatst van HDMI 1 naar HDMI 3. Instellingen in de Mediabox Next:

Dolby Audio > Volg aanbod

Wanneer in stand-by? > 6 uur

Verbuik in stand-by > Normaal

Vervolgens heb ik om zaken uit te sluiten:

.25 uur TV + Mediabox Next aan

.30 uur JBL Soundbar aan

.35 uur Mediabox Next afgekoppeld en aangekoppeld aan de TV (aan de zijde van de Mediabox Next, hierbij heeft de TV de Mediabox Next gedetecteerd en automatisch ingesteld.

Een uur later, dus om .35 uur valt het geluid 1 seconde weg en komt de melding als in mijn originele post op de JBL soundbar voorbij. 

Om zeker te zijn dat de Mediabox Next de boosdoener is, om .50 de Mediabox Next met de knop op de voorzijde uit en aangezet. En warempel een uur later om .50 valt het geluid voor 1 seconde weg en komt de melding als hierboven beschreven op de soundbar. 

Bij gebruik van TV apps noch bij streamen via AirPlay 2 doet dit probleem zich niet voor, ook niet na een uur. 

Compatibiliteitsprobleem in de HDMI van de Mediabox Next? Handshake issue? Temeer nu een oudere ontvanger geen probleem veroorzaakt. 

Wat nog te doen? Swap van de Mediabox Next vragen? Wachten op een software-update bij Ziggo/Samsung? Mediabox Next eruit en een CI+ module in de TV?

DickKoster
MegaStar
Opties

Hoi @Thomas_85 , Thomas,

Je hebt behoorlijk wat gedaan om e.e.a uit te sluiten! Zo ga ik ook meestal te werk.

Vind je het goed als ik hier morgen op terugkom? Kan ik er nog een nachtje over slapen 😉..

Groet, Dick
0 Likes
DickKoster
MegaStar
Opties

Hi @Thomas_85 , Thomas,

Erg bedankt voor je uitgebreide verhaal! Het is iets later geworden. Ik zou na 1 nachtje reageren. Sorry.

Het is vreemd dat bij het gebruik van de tv apps en bij het streamen via AirPlay 2 dit probleem zich niet voordoet.

Dit is geen software issue van de tv. 1356.2 is de nieuwste (03-04-2020). Ook geen 'handen schudden' issue.

Dit mag trouwens niet meer van Mark 😜. Er blijven dus 2 eventuele boosdoeners over. De JBL en de Mediabox.

Je zou het tijdelijk kunnen proberen met een CI+ module, maar dan moet je wel een coax aansluiting hebben.

Bovendien heb je een Smartcard nodig die bij je huidige abo past. Lijkt me erg omslachtig.

Een door mij eerder genoemde firmware issue met de JBP lijkt mij nu, gezien bovenstaande, uitgeloten.

Blijft er maar 1 ding over en dat is idd het swappen van de Mediabox. Ik zou wel eerst even contact opnemen Ziggo.

Hier de vraag neer leggen of dit bij meerdere gebruikers voorkomt en misschien toch een software issue is van Mediabox. Je zou ook eerst nog een andere HDMI kabel kunnen proberen.

Graag hoor ik weer van je..

Groet, Dick
0 Likes
Levib12
Journeyman
Opties
Ik heb ditzelfde probleem met het wegvallen van het geluid en de dolby melding op de soundbar, ook met een Samsung QLed tv en de nieuwe KPN+ box. Voorheen met het oude kpn kastje nooit problemen gehad. Wat zou ik kunnen doen om dit te verhelpen?
0 Likes
MartijnK
MegaStar
Opties

Hi @Levib12, goedemorgen.

Goed dat je ons een bericht stuurt, we helpen je dan ook graag verder! Wat is het modelnummer van jouw TV en soundbar? En hoe zijn deze met elkaar verbonden? Heb je de ontvanger van KPN ook direct op de TV aangesloten?

Groeten,

Martijn

members-moderator-signature-unpk-aug23-800x200
Levib12
Journeyman
Opties
Goedemorgen Martijn,

Bedankt voor je snelle reactie! Onze tv is de samsung qled 55q60t en de soundbar is de jbl 2.1 deepbass (niet de MK2). De soundbar en tv zijn dmv hdmi kabel met elkaar verbonden. Het kpn kastje is ook rechtstreeks op de tv aangesloten.

Groet,

Levi
0 Likes
MartijnK
MegaStar
Opties

@Levib12 

Hey Levi, dankjewel voor je berichtje. Is de soundbar ook ingesteld als TV luidspreker? Hoe is het geluid wanneer via je een app op de TV kijkt? Heeft de TV de ontvanger ook herkent en het invoersignaal gewijzigd?

Groeten,

Martijn

members-moderator-signature-unpk-aug23-800x200
Levib12
Journeyman
Opties
Hey Martijn,
Hoe de soundbar ingesteld staat zou ik vanavond even moeten nakijken. Het geluid is via een app hetzelfde, dan valt het om bepaalde tijd een seconde weg en verschijnt de dolby melding op de soundbar. Ik kan gewoon met de afstandsbediening van de tv het geluid bedienen, beantwoord dit je laatste vraag?

Groet,

Levi
0 Likes