op 22-08-2022 04:49 PM
Ik heb een Samsung A70. In de apps van mijn bank en van DigiD zit een scanner om QR codes te scannen. Deze apps en scanners hebben altijd prima gewerkt op mijn telefoon. Sinds een tijdje deed de scanner in de DigiD app het niet meer (en gelukkig lukt het nog wel via mijn Samsung-tablet). Maar sinds kort ziet de scanner in mijn bank-app de QR-code ook niet meer, zodat ik niet doorverwezen word. Nu denk ik dus dat het aan de software van Samsung ligt, of aan een instelling die na de laatste software-update is veranderd en waar ik niets van weet.
Mijn aparte QR-scanner app herkent wel QR codes, dus de camera doet het wel. (Maar als ik die QR-scanapp op een QR code richt om een betaling te kunnen doen, dan word ik verwezen naar een website met de melding 'download uw bank-app om deze betaling te kunnen doen)
Weet iemand hoe ik de scanners in de apps zelf weer aan de praat krijg?
Opgelost! Ga naar oplossing.
15-10-2022 07:14 PM - bewerkt 15-10-2022 07:16 PM
Ik heb dit zelfde probleem (met Samsung s20) sinds idd ergens augustus, echt heel erg vervelend. Al contact gehad met ING en die zeiden er niets aan te kunnen doen, en kwam er later achter dat het ook in DigiD niet meer werkt. Alle opties die hieronder staan ook al geprobeert maar niets helpt en alles staat verder goed ingesteld. Het lijkt idd wel alsof het systeem het ergens niet registreerd of dit geblokeert is. Ik hoop ook op een oplossing.
op 18-10-2022 10:22 AM
Hi @Members_CJSf5Ua, goedemiddag.
Wat ervaar je precies? Als je gaat naar Instellingen > Verbindingen > NFC en contactloze betalingen > Contactloze betalingen, staat hier dan ook de ING-app geselecteerd? Heb je een cover om je telefoon zitten? En is dit een originele Samsung cover?
Heb je de netwerkinstellingen ook al eens teruggezet naar de fabrieksinstellingen? Ga naar Instellingen > Algemeen beheer > Resetten en kies daar voor de optie Netwerkinstellingen resetten.
Let op! Na het resetten moet je opnieuw verbinden met het netwerk, dus zorg dat je het wachtwoord van je Wi-Fi verbinding in de buurt hebt.
Houd je ons op hoogte?
Groeten,
Martijn
op 22-10-2022 05:05 PM
Beste @MartijnK ,
bedankt voor je antwoord! Het gaat erom dat mijn telefoon ook geen QR-codes kan scannen in de ING en DigiD- app. Dit heeft niets met NFC en een hoesje te maken denk ik? Overigens doet contactloos betalen het wel gewoon. Ik kan dus geen QR-codes scannen in de ING app en DigiD-app wat echt erg vervelend is. Met de camera scant hij ze wel, maar verwijst me dan door om hem in de ING app te lezen omdat het om een betaling gaat maar dan pakt hij de code niet. Alle instellingen staan goed
op 23-10-2022 07:19 PM
Beste Martijn, Samsung,
Ik heb precies hetzelfde probleem (Samsung S8), wat "opeens" is ontstaan.
De QR scanner van de telefoon werkt op zich prima, (via de camera).
Alleen het scannen van de QR code voor DIGID, en ING bankieren werkt niet meer.
Als je camera netjes richt op de code geeft de telefoon geen enkel teken van herkenning.
Alle toestemmingen staan aan, ik heb de apps weggegooid en opnieuw geïnstalleerd en nog steeds werkt het niet!
Ik verbaas me er over, en erger me er aan dat het (na weken) nog steeds niet is opgelost!, en mag hopen dat er een snelle en afdoende solutie voor dit probleem komt wat is ontstaan door een (kennelijk) corrupte update van Samsung zélf!!! 😞 , met vr. groet, Paul.
op 25-10-2022 09:06 AM
Ervaar je dit ook als je je telefoon hebt opgestart in de Veilige Modus? Met de Veilige Modus start je het toestel op zonder geïnstalleerde apps van derden, het toestel start dan uitsluitend met standaard applicaties op. Kijk hier voor informatie over je hoe je de Veilige Modus kunt starten op jouw toestel: https://bit.ly/2JQrwvP
Staat de optie voor QR codes scannen ook ingeschakeld via het controlepaneel?
op 30-10-2022 07:32 PM
Beste Martijn, Charlotte en de rest,
het kan niet anders dan dat er een bug in een of andere update zat. Met NFC en hoesjes heeft cameraherkenning van QR-codes mijns inziens uiteraard niets te maken. Hardleers als ik ben heb ik een week geleden gewoon nog eens de scanner in de ING app gebruikt en ....hij deed het opeens weer. Ik heb echt niets zelf veranderd in instellingen etc. Ik heb geen idee waarom de QR-herkenning nu wel weer werkt.
Ik vind het wel vervelend dat het probleem niet is erkend door Samsung en er allerlei vreemde oplossingen worden aangedragen. Daarnaast zag ik net dat mijn probleem als 'opgelost' staat aangemerkt met een groen vinkje in de allereerste Header. En dat was nog steeds niet zo, dus dat vind ik ook vreemd.
Mijn probleem is nu vanzelf 'opgelost' maar ik had graag de oorzaak geweten (virus? software? ).
Ik hoop dat bij de anderen met hetzelfde probleem de QR-herkenning ook weer gaat werken, want aan de instellingen ligt het echt niet.
op 01-11-2022 09:43 AM
Het is naast een firm update ook belangrijk dat de apps worden bijgewerkt, de app ontwikkelaars zullen dan ook een update moeten uitbrengen. Omdat je aangeeft dit enkel te hebben ervaren met de apps van ING en Digi-D is dit ook niet iets wat vanuit ons kan worden opgelost! De QR-code scanneer deed het immers goed vanuit de camera-app 😉
Gelukkig werkt het inmiddels weer naar behoren!
Groeten,
Martijn
op 07-11-2022 11:36 AM
op 07-11-2022 12:43 PM
Wat ik graag nog even aanvullend wil vermelden: Ik heb zowel ING als Digid geüpdatet naar de laatste versie, maar helaas gaf dat dus ook niet de gewenste oplossing!
Het gaat hier om het niet goed meer functioneren van de Samsung Galaxy S8, ik heb ook een S20Ultra en die doet het na de update nog prima. Kortom: er zit een bug in update voor de S8 en A70 en waaschijnlijk meerdere (oudere?) modellen.
op 08-11-2022 11:17 AM
Kan je wel via de gewone camera-app een QR code scannen?
Wanneer er een update door is uitgerold zal er ook voor de apps een update uitgerold moeten worden, dit is iets wat ook bij de app ontwikkelaar zelf ligt.
Om na te gaan of dit met een update van uit ons kan worden opgelost, kan je het beste een foutrapport indienen via de Samsung Members-app. Mijn collega's van de R&D afdeling ontvangen dan ook een log van jouw telefoon en krijgen hier dan een beter beeld van. Wanneer dit met een update kan worden opgelost zal deze ook zo snel mogelijk worden uitgerold.
Via onze Samsung Members-app kun je een foutrapport indienen. Open de Samsung Members-app en kies voor Ondersteuning, scroll je dan iets naar beneden dan zie staan Foutrapporten.
Gr.
Martijn