06-11-2020 11:09 AM - bewerkt 06-11-2020 11:11 AM
Dag Samsung community,
Onze RS68N8221B1/EF maakt ontzettend veel lawaai. Na wat onderzoek gedaan te hebben op deze community lijkt het een bekend probleem te zijn bij de Amerikaanse koelkasten. Ik heb de tips opgevolgd, de koelkast staat 100% waterpas. Het lijkt erop alsof de ventilator in de vriezer flink wat geluid genereerd.
Om jullie een idee te geven heb ik een filmpje bijgevoegd. Ik heb het geluid opgenomen met een decibel meter. 3 a 4 meter van de koelkast af produceert de koelkast een geluid van 57db. Vlak bij de koelkast produceert de koelkast een geluid van 68db! Terwijl als specificatie is opgegeven dat de koelkast een geluid van 38db kan produceren.
Kan ik zelf iets doen om dit te verhelpen, of is dit een garantiekwestie?
Opgelost! Ga naar oplossing.
op 29-06-2021 08:50 AM
Hi @Sun5,
Het is lastig te horen op de video. Maar als je onderstaande stappen al hebt gecheckt, en het geluid blijft te luid, dan kun je hiervoor telefonisch een reparatieverzoek indienen of mij een privebericht sturen 👍
Je koelkast maakt een zoemend geluid als deze aanslaat. Dit is het geluid dat de koelkast maakt als de compressor loopt en op het moment dat deze start met het koeling proces. Het zoemende geluid geeft aan dat de compressor normaal werkt en dit is dus niet iets waar je je zorgen over hoeft te maken.
Afstand tussen koelkast en muur
Als dit geluid harder is dan normaal, controleer dan of er zich genoeg ruimte bevindt tussen de muur en de koelkast. Indien dit niet het geval is, kan het geluid zich niet voldoende verspreiden en kan meer lawaaierig aanhoren. Wij raden aan dat er zich tenminste 50 mm bevindt tussen de achterkant van de koelkast en de muur.
Koelkast moet recht staan
Zorg er daarnaast voor dat de koelkast recht staat. Er kan lawaai ontstaan doordat de compressor trilt. Zorg ervoor dat de deur van de koelkast recht is, evenals de vloer waar de koelkast op staat.
op 30-06-2021 11:09 AM
Hi Bruce,
Dankjewel voor je snelle reactie. Een reperatieverzoek is denk ik dan het handigst. Het geluid is namelijk best luid en best continu. Misschien dat het gas ook onvoldoende is net als bij de eerste? Ik ga je een privé bericht sturen vanavond via de laptop. (Zie zo snel niet op de mobiele variant hoe ik een privé bericht kan sturen. Ik bericht je vanavond!)
Groet Sun
15-04-2022 04:22 PM - bewerkt 15-04-2022 04:24 PM
op 19-04-2022 12:46 PM
HI @janximan, goedemiddag.
Goed dat je ons een bericht stuurt, we helpen je dan ook graag verder! Het is natuurlijk niet fijn wanneer de koelkast net na het verstrijken van je garantie meer geluid maakt. Er zijn een aantal stappen die je kan proberen om dit tegen te gaan.
• Controleer of je koelkast stabiel staat?
• Heeft de koelkast rondom voldoende ruimte om de warmte af te voeren? En is de ruimte ook stofvrij verder?
• Controleer je deurrubbers op beschadigingen
• Heb je de koel/vriescombinatie ook al eens volledig ontdooid?
Wanneer dit geen verschil oplevert zal een serviceverzoek de volgende stap worden.
Houd je ons op de hoogte?
Groeten,
Martijn
op 08-06-2022 03:48 PM
Dat is natuurlijk niet de bedoeling. Om dit beter te kunnen beoordelen zal hier een monteur voor langs kunnen komen. Echter worden hier wel kosten voor berekend omdat de garantie termijn van je koelkast voorbij is. De monteur heeft dan ook de mogelijkheid om een speciale kit te installeren om het geluidsniveau te verlagen. Wil je meer weten over het indienen van een serviceverzoek, kijk dan hier: Samsung Reparatie: Smartphone, Tablet, TV | Samsung Nederland
Groeten,
Martijn
op 04-07-2022 05:40 PM
Hoi Martijn, excuses voor het late antwoord. We probeerden om onze vriezer eens volledig te ontdooien voor enkele dagen zoals ik al op enkele fora had gelezen en ook in 1 van je vragen stond, maar dat wil zeggen dat onze koelkast ook onbruikbaar wordt. Al kunnen we dat natuurlijk moeilijk missen. Verder kan ik je bevestigen dat de koelkast stabiel staat, er voldoende ruimte rondom is om te verluchten en de deurrubbers nog maar vorig jaar vervangen zijn geweest aangezien hier een scheur in zat en er ijsvorming ontstond. Aangezien dit een gekend probleem blijkt te zijn dat blijkbaar pas opkomt net na de garantieperiode, is dit dan niet eerder te wijten aan een productiefout?
Bedankt voor de hulp! Jan
op 06-07-2022 03:37 PM
Goedemiddag @janximan, ik neem het even over van Martijn! Bedankt voor de reactie, vooralsnog is niet te zeggen waar dit aan te wijten valt en dat zou echt door de monteur beoordeeld moeten worden. Maakt de koelkast altijd veel geluid? Bekijk eventueel deze pagina nog even voor meer informatie over de verschillende geluiden die een koelkast kan produceren.
Groeten,
Joey
op 06-07-2022 03:39 PM
op 15-07-2022 03:13 PM
Hallo Joey, bedankt om dit over te nemen. Ik heb de geluiden even beluisterd en het lijkt sterk op het geluid van de compressor. Alleen duurt dit geen 7sec (zoals aangegeven in het artikel), maar gemakkelijk enkele uren. De ene dag langer dan de andere, het is soms echt om gek van te worden. Er is eerder al een technieker langsgekomen (toen de koelkast nog onder garantie was) omdat er een scheur in de rubbers was en dit ijsvorming veroorzaakte. Dus deze heeft ook alles nagekeken wat de positie enz. betreft...
op 15-07-2022 06:31 PM
Het is natuurlijk niet fijn wanneer de koelkast meer geluid gaat produceren. Je kan een aantal stappen doorlopen om na te gaan of je dit zonder serviceverzoek zelf kan verhelpen:
• Zorg dat de koelkast voldoende ruimte heeft om zijn warmte kwijt te kunnen. Tenminste 10 cm aan de achterkant en 5 cm aan de zij- en bovenkanten.
• Controleer of de achterzijde stofvrij is, verwijder dit zo nodig.
• Check de deurrubbers om na te gaan of er geen valse lucht wordt aangezogen.
• Zorg dat er niets voor de ventilatiegaten in de koelkast staat, hierdoor kan ijsvorming ontstaan.
Maakt dit geen verschil dan raad ik je aan om de koelkast 3-4 dagen volledig te laten ontdooien. Het kan zijn dat er diep van binnen ijsvorming is ontstaan. De koelkast compleet ontdooien lost dit vaak op.
Blijft de koelkast ook na deze stappen teveel geluid maken dan zal een serviceverzoek de volgende stap worden.
Groeten,
Martijn