op 13-05-2018 08:24 PM
Beste,
ik heb sinds kort een samsung UE43MU6100 tv met softwareversie 1210.
ik heb via de HDMI ARC poort mijn Yamha HTR-3069 receiver aangesloten, dit op de HDMI out.
de ziggo media box is op zijn beurt weer via de hdmi aangesloten op de receiver. Als ik tv kijk via de ziggo mediabox wordt het geluid afgespeeld via het speakers van de receiver. Echter als ik nu netflix via de app van de samsung tv open, krijg ik geen geluid via de speakers van de reiver, uitsluitend van de tv. De geldt voor alle apps van de tv.
Het probleem is volgens mij dat de tv geen signaal naar de receiver doorstuurd. Erg jammer omdat ik beide appartaten pas geleden nieuw aangekocht heb.
Hoe kan men dit oplossen?
Opgelost! Ga naar oplossing.
op 16-05-2018 08:15 AM
Het probleem is opgelost,
De HDMI-kabel was goed aangesloten op de tv. Echter was in de receiver de HDMI ARC instelling niet goed ingesteld.
Dit heb ik nu aangepast en het functioneert nu. iedereen bedankt voor het mededenken.
op 10-02-2019 02:19 PM
Goed nieuws.
Zelf ben ik toch blijven doorzoeken en proberen. Ik heb de oorzaak en oplossing gevonden.
wat was er aan de hand:
als ik de Videoland app en Netflix app opstartte, dan switchte de tv automatisch naar het digitaal formaat audio uit: “dolby digital”.
aangezien mijn versterker gewoon 2.0 is, geen 5.1 of 7.1 of dolby... werkte dit niet met elkaar. Vandaar dat mijn versterker het signaal niet meer ‘herkende’ en ik alleen bij die apps geen geluid had via optisch.
Dus:
videoland / netflix (of... app) starten. Dan
instellingen-geluid-expertinstellingen-digitaalformaat voor geluidsuitvoer- terug zetten naar PCM
Tada! Opgelost.
Ik heb Samsung opgebeld en dit doorgegeven vd helpdesk medewerkers.
👍🏼 ✅ Grt peter
13-05-2018 09:30 PM - bewerkt 14-05-2018 07:26 PM
Hoi @Patrick-Z,
Ik heb exact dezelfde tv, dus hopelijk makkelijk te beantwoorden, mmmm....of ook weer niet...
Volgens de volledige Model Code UE43MU6100WXXN is je tv uit 2017 en is de softwareversie idd de 1210.8 (laatste versie)
Even een paar vragen/opmerkingen:
Heel verhaal, maar keep in touch! Ben benieuwd..
op 15-05-2018 12:22 PM
Hoi Dkoster,
bedankt voor je reactie,
De Yahama is een 5.1 AV receiver, zoals de huidige opstelling is werkt het gewoon, de AV receiver geeft beeld en geluid via de HDMI ARC door aan de TV. Hier is niets mis met, op de AV receiver kan ik nog andere apparaten aansluiten en dan werkt het ook.
Wat niet werk is, dat de TV geen signaal doorgeeft aan de AV receiver. Ik weet niet of men dit nog ergens in de TV moet instellen, want ik kan het niet vinden. Want de ARC functie zou 'tweerichtingsverkeer' moeten zijn, dus ontvangen en versturen. Het ontvangen werkt dus.
op 15-05-2018 02:51 PM
Goeiemiddag @Patrick-Z, heb je de luidspreker instellingen ook al zo gezet dat alle TV geluid via HDMI verstuurd moet worden? Deze zijn hier te vinden: Menu > Geluid > Geluidsuitvoer
Daarnaast wil ik wel graag nog toelichten dat ik de tip van @DickKoster ook aan wil dragen. Als je namelijk je externe apparaten op je TV aansluit, vooral als dit via HDMI gaat, kan je ook de Smart Remote van de TV voor die apparaten gebruiken. Scheelt weer
op 15-05-2018 03:00 PM
Hoi,
ja is juist de vraag, want als
ik op de tv de instellingen van de uitvoer geluid oproep. Heb ik de volgende 3 keuzes:
- tv luidsprekers
- optische kabel
- wifi speakers
en de optische kabel is weer wat anders toch dan de hdmi kabel?
15-05-2018 03:05 PM - bewerkt 15-05-2018 03:06 PM
Ja, inderdaad. Kan het zijn dat hij in de verkeerde poort zit? Je gaf in je eerste bericht aan dat je HDMI OUT hebt gekozen, maar zoals je hier in de handleiding kunt zien moet je de HDMI ARC IN poort hebben.
Als het goed is pakt de TV automatisch HDMI ARC zodra daar een externe versterker op aan wordt gesloten.
op 16-05-2018 08:15 AM
Het probleem is opgelost,
De HDMI-kabel was goed aangesloten op de tv. Echter was in de receiver de HDMI ARC instelling niet goed ingesteld.
Dit heb ik nu aangepast en het functioneert nu. iedereen bedankt voor het mededenken.
op 16-05-2018 01:39 PM
op 30-05-2018 02:40 PM
Ik zit met hetzelfde probleem. Wat heb je precies veranderd in die instellingen want volgens mij staan die goed, maar ook ik heb geen geluid bij het gebruik van de smartfuncties.
alvast bedankt voor je antwoord
op 30-05-2018 02:56 PM
Ik heb de hdmi arc functie ingeschakkeld in de instellingen op de av receiver. En bei de tv bij de optie geluid. Heb ik het geluid ingesteld op hdmi.