op 20-01-2025 12:50 PM
Hoi,
Sinds een aantal weken als ik via chromecast, spotify of een andere radioapp iets naar me soundbar stuur, dan werkt dat eerste instantie ok, maar meestal na een korte periode ( 3 a 4 minuten ) schakelt de soundbar weer naar eARC, en dan valt de muziek weg. Dit gebeurd alleen als ik hem bediend als de soundbar nog uit staat en via me telefoon de wifi verbinding maakt. Als ik eerst de soundbar aanzet met de afstand bediening en deze op wifi zet en dan de verbinding maak met me telefoon dan blijft deze wel spelen.
Wat ook een mogelijkheid blijkt te zijn als ik in mijn Samsung televisie bij instellingen geluid eARC uitschakel dan heb ik ook geen problemen. Maar in het begin kon ik gewoon via me telefoon bedienen en bleef het werken.
Ik heb inmiddels op het forum zitten zoeken daar ben ik een zekere Michel O tegen gekomen die had dit probleem op een HW-Q990B, dat was al op 03-08-2022 dus het probleem bestaat al langer, en dit zou opgelost zijn door een software update. Er stond alleen niet bij welke versie.
Als ik in smarthings kijk geeft deze aan dat ik de nieuwste softwareversie heb ( SAT-IMX8M23WWC-1010.5 ).
Hopelijk heeft iemand er een oplossing voor,
Frans
Opgelost! Ga naar oplossing.
op 23-01-2025 12:40 PM
Hoi @Haasnoot94 ,
Thanks! De 2020.2 is van 8 januari 2025, dus het zou best kunnen.
Als je met de Nvidia DA content afspeelt en je ziet Dolby Atmos in het display van de soundbar, dan zou ik me geen zorgen maken over deze setting.
Je heb overigens wel een Ultra High Speed 2.1 HDMI kabel nodig die eARC ondersteunt. Zoiets bv.
https://qnected.nl/product/hdmi-kabels/ultra-high-speed/qnected-hdmi-2-1-kabel-1-meter/
23-01-2025 11:25 AM - bewerkt 23-01-2025 11:31 AM
Hi, ik heb precies hetzelfde probleem met de combinatie q990c en samsung s95c tv, verbonden via earc hdmi.
Met gebruik van spotify connect op de soundbar springt na enkele seconden de connectie naar e-arc op de soundbar. De tv blijft hierbij op standby. Het lijkt er dus op dat de tv een foutief signaal verstuurt naar de soundbar.
Op het moment dat hdmi cec uitstaat op de tv gebeurt het niet. Mar het vervelende dan is dat ik bij tv gebruik 2 afstandbedieningen moet gebruiken, erg irritant.
Kan er een respons van Samsung komen? Allebei de apparaten zijn up to date.
op 23-01-2025 11:37 AM
Goedemorgen @Haasnoot94 ,
Zou je willen proberen om de eARC-modus uit te schakelen? Ga naar:
Menu→Instellingen→Alle instellingen→Geluid→Expertinstellingen.
op 23-01-2025 12:00 PM
Goedemorgen Dick,
Bedankt voor je antwoord. Het uitzetten van de eARC modus op de tv lijkt vooralsnog te werken. Spotify (connect) draait nu al een minuut of 15 probleemloos op de soundbar.
Ivm met gebruik van een Shield op de tv heb ik het liefst de hoogst mogelijke doorvoer (dus eARC), dus dit is natuurlijk geen langdurige oplossing. Mijn vermoeden is dat een update van de tv laatst het probleem .heeft veroorzaakt
op 23-01-2025 12:04 PM
Hoi @Haasnoot94 ,
Wat is de modelcode en de huidige software van de tv?
Ga naar Instellingen→Ondersteuning→Over deze tv.
op 23-01-2025 12:08 PM
MN : QE65S95CATXXN
FW : T-PTMCDEUC-0080-2020.2
op 23-01-2025 12:40 PM
Hoi @Haasnoot94 ,
Thanks! De 2020.2 is van 8 januari 2025, dus het zou best kunnen.
Als je met de Nvidia DA content afspeelt en je ziet Dolby Atmos in het display van de soundbar, dan zou ik me geen zorgen maken over deze setting.
Je heb overigens wel een Ultra High Speed 2.1 HDMI kabel nodig die eARC ondersteunt. Zoiets bv.
https://qnected.nl/product/hdmi-kabels/ultra-high-speed/qnected-hdmi-2-1-kabel-1-meter/
op 27-01-2025 01:45 PM
Ik zie dat die als oplossing neer wordt gezet. Het feit dat bij het uitschakelen van eARC het probleem niet meer optreedt, wil niet zeggen dat dit een oplossing is.