Sluiten

What are you looking for?

annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 
Spring naar oplossing OPGELOST

Oorspronkelijke onderwerp:

Samsung smart TV verbonden via opt kabel naar versterker heeft raar geluid bij app gebruik

(Onderwerp aangemaakt op: 17-10-2019 11:30 AM)
1201 Weergaven
WillemdeNie
Navigator
Opties

Ik heb mijn nieuwe smart TV via de opt uitgang en een opt > Tulp (RCA) converter verbonden met mij Philips Tuner/vertserker.

Op zich gaat dat goed vwb de situatie dat ik TV kijk. Geluid komt netjes uit de boxen, zij het wat zacht vergeleken bij normaal tuner gebruik.

Echter als ik een app (NPO) opstart dan klinkt er een vrij harde geluidstrilling uit (één toonhoogte zoiets als RRRRRRRRR..) de luidprekers.

Iemand een suggestie hoe dit aan te pakken?

De reeds gedane suggestie (bij een soortgelijke vraag op dit forum) de TV te resetten en te checken of de software up to date is heb ik reeds gedaan zonder succes!

0 Likes
9 Antwoorden
DickKoster
MegaStar
Opties

Goedemiddag @WillemdeNie , Willem.

 

Dit is een probleem wat ik ook heb gehad. Heeft bij mij geresulteerd in aanschaf van een andere versterker.

Welke DAC, Digital Audio Converter, heb je ertussen gezet? Ik heb verschillende merken geprobeerd zonder een bevredigend resultaat te bereiken.

Het geluid is idd zachter, omdat het optische signaal uit de tv een 'pure digital signal' is. dus onversterkt.

Dit moet met de Philips gebeuren. Heb je van de beide, Philips (type) en van de DAC (merk/typenummer)?

 

Graag hoor ik van je..


Groet, Dick
I don't know everything. Just trying to help.
0 Likes
WillemdeNie
Navigator
Opties

Hoi Dick,

Mijn Philips: FR735

Converter: Afintek

Ik heb ook de software van de tv geupda, maar geen resultaat.

Ga morgen ook nog met Samsumg bellen, want ik vind het toch wel een typische zaak.

(nieuwe versterker kopen kan ook nog, maar liever niet)

Gr. Willem

 

0 Likes
DickKoster
MegaStar
Opties

Goedenavond @WillemdeNie , Willem,

 

Dit gaat dus niet werken. Deze Afintek is geen DAC. https://www.onlinekabelshop.nl/blog/hoe-verbind-ik-hdmi-naar-tulp-video-apparaten-met-elkaar/

Voor het geluid heb je hier een DAC voor nodig.

https://www.onlinekabelshop.nl/digitaal-naar-analoog-audio-converter-dac

https://www.hifi.nl/artikel/20461/Alles-wat-je-moet-weten-over-DACs.html

De versterker is bovendien erg oud (1999) en misschien niet compatibel met de tv. Hier kan Samsung je waarschijnlijk niet bij helpen.

Dit is waarschijnlijk een lokaal probleem..


Groet, Dick
I don't know everything. Just trying to help.
0 Likes
WillemdeNie
Navigator
Opties

Dick dan heb ik je het verkeerde merk genoemd; had nl eerst een hdmi en daarna een opt converter.

Klopt dat de Philips al een bejaarde dame is , maar ik denk toch dat het niet aan de versterker ligt.
Immers het geluid van de TV wordt prima weergegeven; allen als ik een app start (opdiezelfde TV) werkt hetgeluid niet. Dus mijn bescheiden conclusie is dat het toch bij de TV gezocht moet worden.

Ik zoek verder; wellicht vind ik nog iets. Welke radio versterker zou jij aanbevelen?

Gr. W

0 Likes
Oplossing
DickKoster
MegaStar
Opties

Hey @WillemdeNie , Willem,

 

Leuke uitdrukking 'bejaarde dame' 😉. Ik heb zelf de Marantz M-CR611. Bevalt prima.

Is helaas niet meer leverbaar. Het ligt eraan welke boxen (Watt, Ohm) je ermee wilt aansturen.

Je keuze is natuurlijk persoonlijk. Succes met je zoektocht!

 

Fijne avond!


Groet, Dick
I don't know everything. Just trying to help.
Oplossing
WillemdeNie
Navigator
Opties

Inmiddels een andere DAC geprobeerd en nu werkt het.

Volgens een lokale audiofiel ligt het aan het feit dat de meeste DAC's niet om kunnen gaan met Dolby signaal. Feitelijk lijkt waarschijnlijk de echte oorzaak toch dat mijn Samsumg dat dolby signaal dus blijkbaar (?) {als een app geactiveerd is} uitstuurt terwijl de output van de audio op PMC staat. Maar dat is niet zeker tenzij iemand dat zou kunnen meten.

Dat kan ik niet maar mijn probleem is opgelost!! 

0 Likes
DickKoster
MegaStar
Opties

Hey @WillemdeNie , Willem,

 

Gelukkig dat je een goed werkende DAC hebt kunnen vinden.

Ik ben hier in het verleden eindeloos mee aan het tobben geweest.

Het ging over een mooie NAD C350 uit 2002.

Uit pure frustratie helaas afscheid van moeten nemen.

Toen maar, zoals ik zei, een Marantz gekocht.

 

Bedankt voor je feedback en nog een fijne dag!


Groet, Dick
I don't know everything. Just trying to help.
0 Likes
Oplossing
WillemdeNie
Navigator
Opties

Ik heb nog een aanvulling op het probleem om audio van mijn Samsung TV te leidem naar mijn analoge receiver/versterker.

Door een of andere oorzaak (ik weet nog niet welke) stuurt mijn TV nu het geluid ZOWEL naar de luidprekers van de TV als via de Opt kabel naar mijn versterker.

In deze sitauatie werkt mijn eerste DAC je ook gewoon goed.

Mijn (voorzichtige) conclusie:

Het formaat van de audio (Dolby of PMC of whatever) wordt dus blijkbaar beinvloed door welke uitgang gekozen wordt voor het geluid.

Kan overigens nergens kiezen voor uitgang geluid naar luidsprekers EN opt kabel, maar  blijkbaar kan dat wel gebeuren.

Ik denk dat dit toch een klein bugje is in de software van de TV.

Zou meneer Samsung dat willen weten? Opdat ze het kunnen aanpassen?

Ik hoor het graag!

 

0 Likes
BruceH
Community Manager
Opties

Dit lijkt op een compatibiliteit issue. Je zou de versterker kunnen kruistesten met een andere TV om na te gaan of het inderdaad een handshake issue is. 

 

In een enkel geval kan het aan de kabel liggen, je zou dus nog een andere optische kabel kunnen proberen.

rsz-846676
0 Likes