op 24-03-2021 12:04 AM
Beste leden & Samsungteam,
Ik heb op 26-11-2020 een Qled Samsung TV aangeschaft
). Uit het niets begon het scherm raar te doen: verkleuringen waren te zien in het beeldscherm, zie foto’s. Na het beeldscherm 2x herstart te hebben, kreeg ik weer normaal beeld. Nu ben ik bang dat dit in de toekomst weer zal voorkomen en dat het beeld zich dan niet vanzelf herstelt?!
De TV valt binnen 2 jaar garantie. Wat is er nu gebruikelijk? Is dit een bekend probleem bij een Qled of zou de dealer de TV om moeten ruilen?
Alvast bedankt,
Duygu
op 24-03-2021 09:51 AM
Goedemorgen @DuyguK
Even namens @DickKoster een antwoord: (Heeft technische problemen)
Dat ziet er niet fraai uit! Is de volledige Model Code van de tv QE43Q60TASXXN Deze staat in het zwart omlijnde vak op de sticker achterop de tv.
Is de huidige softwareversie van de tv de 1460.0? Ga naar Instellingen→Ondersteuning→Over deze tv.
Zou je voor mij een beeldtest willen doen? Ga naar Instellingen→Ondersteuning→Apparaatonderhoud→Het beeld testen.
Dit moet écht volgens deze eisen, anders is het niet goed te beoordelen:
https://eu.community.samsung.com/t5/Televisie/How-to-Wat-zijn-de-beeldtestfoto-eisen/td-p/307375. Dus ook zonder aangesloten devices.
Daarna graag, ter beoordeling, foto's uploaden van de strandfoto of spiegelei en de grayscales.
Zou je, om uit te sluiten, alvast het volgende willen doen:
De tv resetten. Ga naar Instellingen→Algemeen→Resetten
Eventueel de tv een poos spanningsloos zetten
Graag hoor ik van je..
op 24-03-2021 07:23 PM
Beste Patrick,
Dank voor je reactie. Ik krijg helaas maar 1 testfoto te zien ipv 3 verschillende. Ik merkte op dat de TV ook de fout heeft opgeslagen, zie foto’s, ook voor het type en software. Inmiddels beeldinstellingen ook gereset, zoals aangegeven.
Gr. Duygu
24-03-2021 08:29 PM - bewerkt 24-03-2021 08:34 PM
Goedenavond @DuyguK ,
Even vooraf. Dit is geen Benelux model, maar een gemodificeerde buitenlandse tv (Hongaars model).
De Benelux Model Codes eindigen altijd op XXN en niet op XXH. Een grijze import tv.
https://www.satellitemagazine.com/artikelen/waarschuwing-let-op-bij-stuntaanbiedingen-televisies/
Deze tv’s kunnen problemen opleveren, waaronder misschien wel dit probleem.
Waar is deze tv aangeschaft? Over de beeldtest. Die ziet er goed uit.
Op dit moment kun je niks ondernemen. Houd het voorlopig even in de gaten en bewaar de foto’s.
Mocht het weer gebeuren, dan moet er een monteur naar kijken. Er zit nog garantie op de tv. Je moet dan een melding doen bij de leverancier, want daar loopt je garantie. Niet bij Samsung.
Ik zou dan gelijk de vraag stellen waarom ze je een gemodificeerde tv in je maag hebben gespitst.
Omruilen gaat sowieso niet..
op 24-03-2021 08:51 PM
Beste Dick,
Dit meen je niet!! Een vriend van mij heeft de TV voor mij aangeschaft, omdat ik hier geen verstand van heb. Inmiddels contact opgenomen met de heer Harman Land van Media HomeService te Zoetermeer. Hij beweerd dat ik per direct contact op moet nemen met Samsung, zodat zij een monteur langs kunnen sturen. Gemeld dat ik dit van hem verwacht, alleen is direct contact efficiënter gezien er een afspraak ingepland moet worden.
Ik voel mij echt zwaar in de maling genomen.. Kan ik hier nog iets aan doen? Naar de rijdende rechter misschien Als ik dit had geweten had ik de TV nooit aangeschaft!
Betekend dit nu dat ik geen garantie heb op dit toestel via Samsung?
Alvast bedankt voor jullie hulp!
ps. Blij dat mn tv het weer doet..
op 24-03-2021 09:01 PM
Hoi @DuyguK ,
Geen dank! Gelukkig kan ik weer zelf posten. Vervelend allemaal. Nog nooit van deze firma gehoord.
De normale weg is dat de leverancier een monteur moet regelen. Er is een koopovereenkomst met de leverancier gesloten. Niet met Samsung.
In de praktijk gaat het inderdaad sneller als je het via Samsung regelt. Je hebt gewoon 2 jaar fabrieksgarantie.
Behalve als de leverancier failliet gaat. Dan zijn de kosten voor eigen rekening. Er is helaas niets meer aan de overeenkomst te doen.
Je had dan binnen 30 dagen een melding moeten doen bij de leverancier..
op 24-03-2021 09:08 PM
Beste Dick,
Dank voor je uitleg.
Ik had dit al verwacht. Hij probeert mij dus af te wimpelen. Ik heb net zijn website gecontroleerd. Hierop staat niet vermeld dat dit om een Hongaarse TV gaat en ook niet dat deze gemodificeerd is. Kan je hier als consument dus niets meer mee doen? Moet dit niet wettelijk gemeld worden.. Een consument moet weten wat ie koopt lijkt me? Of mogen dit soort malafide praktijken gewoon plaatsvinden?
FYI: Ik wilde eerder de TV ook binnen 14 dagen omruilen voor een ander, waarbij moeilijk werd gedaan: ik moest dan €100 gaan betalen voor gebruik.. Toen kwam de Lock down en heb ik het gelaten voor wat het was. Heb hier nu dus spijt van.
Gr. Duygu
op 24-03-2021 09:21 PM
Hoi @DuyguK , Duygu,
Het importeren is niet illegaal. Binnen de Europese Unie is parallel importeren toegestaan. Dit komt doordat we hier vrij verkeer van personen en goederen kennen.
Het modificeren is lastig om te controleren. € 100,- bijbetalen is onzin.
Je kunt altijd gebruikmaken van de wettelijke termijn van veertien dagen (bedenktijd) die voor internetverkoop van nieuwe producten geldt.
Zonder opgaaf van reden en dus geld retour. Gebruikt of niet. Tenzij je de tv in een fysieke winkel hebt gekocht. Dan geldt koop is koop.,