op 20-08-2020 07:44 AM
Soundbar heeft firmware 1010.5
TV heeft firmware 1280.5
Anynet+ CEC staat aan op de TV, ook op de soundbar. Beide apparaten al volledig gereset.
Ik heb een Nintendo Switch en Wii U, beide direct aangesloten op de soundbar, HDMI IN. Dit heb ik gedaan omdat deze consoles wel 5.1 uitsturen, maar met LPCM. Over de one connect box gaat dit fout en krijg ik niet echt 5.1 geluid. De surround geluidstest op de switch bevestigt dit, ik hoor dan niet de 6 testgeluiden. De soundbar is met HDMI ARC op HDMI ARC van de one connect box aangesluiten.
Het probleem is dat als de laatste gebruikte bron HDMI1 of HDMI2 was op de soundbar (één van de consoles dus) en ik de TV uitzet, de soundbar niet meer automatisch aan gaat zodra ik de TV later weer aan zet. De laatste gebruikte bron op de TV is dan zeg maar ook "Soundbar" ipv "TV" (hier zit het probleem denk ik). Ik moet dan de soundbar zelf aanzetten en weer D.IN / ARC selecteren als bron, wil ik bijvoorbeeld Netflix kijken etc. met geluid op de soundbar.
Is de laatst gebruikte bron op de soundbar D.IN / ARC (dus een app zoals netflix op de TV zelf) dan gaat de soundbar wel weer gewoon aan. Automatisch uitzetten gaat overigens wel gewoon altijd goed voor de soundbar.
Als ik de Switch handmatig uitzet, de soundbar weer zelf op D.IN / ARC zet, de bron van de TV op "TV" ipv " Soundbar" en dan alles met de afstandsbedieding van de TV uitzet, gaat de volgende keer dat ik de TV aanzet de soundbar ook gewoon automatisch aan.
Dit is niet een probleem van de Switch, maar hoe de soundbar en TV samenwerken en hoe deze hun bronnen onthouden. Stel dat ik kon forceren dat bij het aanzetten van de TV de bron van de TV altijd "TV" is ipv "Soundbar", gaat het waarschijnlijk altijd goed. Maar dit kan niet?
En vergeet de consoles even, stel ik had alleen een bluray speler aangesloten op de soundbar, dan had ik ditzelfde probleem ook gehad?
Toen beide consoles op de one connect box aangesloten waren had ik dit irritante probleem nooit. Maar liever sluit ik ze dus aan op de soundbar, vanwege 5.1 geluid.
Is dit normaal gedrag van de TV / soundbar of kan ik hier nog iets aan doen?
op 24-08-2020 12:28 PM
Hi @Jantorus Goed dat je een topic opent! Dit is inderdaad niet heel gek. Als je de consoles op de Soundbar aansluit, past 'ie zich hier op aan. Een Blue-ray speler is uiteraard een heel ander apparaat. Dit zou zich met een Blue-ray speler waarschijnlijk ook niet voordoen. Als je echt per se wilt dat je ze automatisch tegelijk kunt inschakelen, adviseer ik je toch echt om de consoles op de One Connect Box aan te sluiten.
op 24-08-2020 01:30 PM
Hoi @ImaneL bedankt voor je antwoord. Jammer dat dit dan blijkbaar ook niet aan te passen is, ik had graag wat extra controle gehad... 😔
op 24-08-2020 02:07 PM
op 24-08-2020 02:32 PM
Zou je dat aan willen kaarten bij Samsung? Want met hoop alleen komen we er niet ben ik bang 🙈
aanvulling: als ik de Nintendo Switch handmatig uitzet via de interface, daarna de source op de TV weer op "TV" ipv "soundbar" zet, verspringt de soundbar naar D.IN/ARC en gaat deze ook weer uit (en aan) zodra ik de tv met de afstandsbedieding heb uitgezet.
op 25-08-2020 01:55 PM