20-08-2020 03:55 PM - bewerkt 20-08-2020 03:56 PM
Ik ben sinds kort in het bezit van een Sumsung QE55Q85R met Connectbox one, en had nog een heel oud Bose surround systeem welke eigenlijk prima werkte. Om dit te gebruiken heb ik een adaptor setje gekocht met een omvormer van optisch naar tulp (of omgekeerd) . Bij het gewone tv kijken via de mediabox van Ziggo (aangesloten met HDMI kabel) werkt het prima, en ook als ik via de TV spotify luister.
Maar als ik naar netflix wil kijken krijg ik een schelle ruis te horen. En ook als ik de mijn apple TV box gebruik (aangesloten via HDMI kabel) om films af te spelen krijg ik deze schelle ruis te horen.
Iemand een idee hoe dit op te lossen? (zonder allemaal nieuwe apparatuur te hoeven kopen)
op 21-08-2020 09:21 AM
Goedemorgen @Frans074 , Frans,
Is de volledige Model Code van de tv QE55Q85RALXXN? Zie de sticker op de achterzijde van de tv.
Over welk type Bose gaat het? De adapter die je bedoelt, is een DAC (Digital-to-Analog Converter).
Deze converteert van optisch naar audio. Welk type DAC heb je?
In het verleden had ik een oude NAD versterker. Ook zonder optische aansluiting.
Eindeloos aan het tobben geweest met verschillende DAC's en nooit goed werkend gekregen.
Dit heeft geresulteerd in het aanschaffen van een nieuwe Marantz versterker.
Het kan zijn dat de Bose in de war raakt door het audio aanbod van Netflix en de Apple TV.
Ook vertonen de goedkopere DAC's dit probleem.
Graag hoor ik van je..
op 24-08-2020 01:58 PM
beste @dkoster, beste Dick,
Het klopt inderdaad dat mijn tv de QE55Q85RALXXN is, met een connect box one. Mijn geluidssysteem is Bose Lifestyle 5 series III, en de adaptor is een martitek connect DA21 gekocht bij BCC. Ik ben benieuwd of je mij een (goedkope) oplossing aan kunt dragen.
groeten, Frans
op 24-08-2020 04:45 PM
Hoi @Frans074 , Frans,
De Bose Lifstyle is erg gedateerd. Deze werd verkocht van 1994 tot 1995.
Ik denk dat je deze nooit goed werkend krijgt. De Marmitek Connect DA21 is op zich een redelijke DAC.
Om uit te sluiten of de DAC het probleem veroorzaakt, zou je een andere DAC moeten testen.
Je kunt, als het niet werkt, altijd binnen 14 dagen (soms 30) retourneren. Originele verpakking bewaren.
Als voorbeeld zou je deze kunnen testen. Zie: https://www.coolblue.nl/product/653887/oehlbach-da-converter.html
Als je hier weer dezelfde problemen mee krijgt, dan denk dat het, gezien de leeftijd, tijd wordt voor iets anders.
Uiteraard mag ik hier niet over beslissen, maar neem dit mee ter overweging..
op 24-08-2020 04:55 PM
Hoi Dick, bedankt voor je reactie. Ik ga het misschien wel uitproberen. Ten slotte is de uitdaging om het werkend te krijgen ook al leuk.
En toch blijf ik het raar vinden dat vanuit tv kijken vanuit de mediabox via HDMI naar connectbox one naar Bose systeem wél werkt, en Netflix op de mediabox via dezelfde HDMI naar connectbox naar bose systeem niet. Ik zou bijna denken dat het eerder aan de input ligt dan de output, oftewel het geluidssignaal wat Netflix verstuurd is anders dan het geluidssignaal vanuit ziggo TV. Klinkt dat logisch?
op 24-08-2020 06:58 PM
Hoi @Frans074 , Frans,
Geen dank! Op zich een logische gedachtegang. Ik heb hier niet een pasklaar antwoord op.
Je kunt volgens mij pas het probleem eraan toeschrijven als je met een andere DAC hebt getest..
Houd me in ieder geval even op de hoogte van de voortgang. Ben zelf ook wel benieuwd.
Fijne avond!
op 25-08-2020 02:45 PM
Beste Dick,
ik ben er ondertussen achter dat ik Netflix altijd vanuit apple TV gebruikte. Straks Netflix geprobeerd vanuit Ziggo mediabox en dan werkt het geluid wel. Het heeft dus vooral te maken met geluid vanuit apple TV naar Connectbox.
Wordt vervolgt.