Sluiten

What are you looking for?

annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 
Spring naar oplossing OPGELOST

Oorspronkelijke onderwerp:

Sync Dolby Digital 5.1 over spdif optical out

(Onderwerp aangemaakt op: 02-09-2021 07:33 PM)
791 Weergaven
Streambuster
Explorer
Opties
Beste Samsung,

Ik heb een Samsung QE55QN95AATXXN Qled aangeschaft.
Ik maak gebruik van de optische uitgang mbt geluid. Dit aangezien ik in het bezit ben van een Sonos Playbar soundbar.
Nu het geluid via de optisch uitgang naar mijn soundbar gestuurd wordt valt mij op dat het geluid bij programma' s waaruit de basis 5.1 geluid wordt uitgevoerd, niet synchroon met het beeld. Dit is allen met 5.1 signalen niet bij programma met 2.0 signalen.

In het tv menu geluidsinstellingen kan ik ea aanpassen oa de vertraging van digitale geluidsuitvoer. Echter kan dit allen als de soundbar is aangesloten via de eArc aansluiting.
Op de Sonos Playbar zit enkel een optical in aansluiting, geen hdmi of eArc. Wellicht is de optie opgetakeld omdat 5.1 pass-through nu eenmaal een geluidvertraging opwekt en je die op deze manier kan corrigeren. Maar waarom niet voor de optische uitgang? Daar heb je t zelfde probleem maar helaas niet aan te passen....
Kunnen jullie dit niet meenemen in een eerst volgende firmware update? Het is immers het vlaggenschip van Samsung....
0 Likes
Spring naar oplossing
11 Antwoorden
Streambuster
Explorer
Opties

Beste Martijn,

Ik heb nog even een check gedaan. In mijn geval laat ik de uitvoer op wel DD staan, ik heb immers een 5.1 opstelling.

Als ik het balkje naar rechts verschuif (default waarde 100) en maak ik deze bijvoorbeeld 170 dan loopt het geluid nog verder uit het spoor. Deze reageerd/werkt dus ook bij de optische aansluiting ondanks dat er staat dat het enkel bij eArc hdmi zal werken. Maar als ik het balkje naar links schuif, bijvoorbeeld "50" (onder de default waarde van 100) gebeurt er niets.... Er vindt dus onder de 100 geen aanpassingen plaats.... Das raar.

Ten eerste werkt het bij optisch dus ook, maar niet voor een waarde van onder de 100. Zal dit wel werken bij eArc hdmi aansluiting? Ik betwijfel dat. Kunnen jullie dat testen? Dus bij een waarde onder de 100, DD geluidsignaal en bij een eArc aansluiting. Kijken of de geluidsstream daar veranderd.

Ik hoor 't graag!

0 Likes
MartijnK
MegaStar
Opties

Dankjewel voor de terugkoppeling. Echter wanneer je gebruik maakt van een optische kabel om het geluid van je TV weg te halen dien je ook het formaat van de digitale geluidsuitvoer aan te passen ondanks je soundbar met uitbreidingen. 

 

Wanneer je ervoor kiest om een soundbar met eArc ondersteuning, kun je op je TV de optie voor Dolby Atmos inschakelen. De optie om dit uit te proberen hebben wij hier niet, echter heb je met een eArc verbinding een connectie die 2 kanten op gaat en dat is met een optische aansluiting niet het geval.

 

Hopende hiermee je vragen te hebben beantwoord.

 

Groeten,

Martijn

 

 

 

members-moderator-signature-unpk-aug23-800x200
0 Likes