Sluiten

What are you looking for?

annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 
Spring naar oplossing OPGELOST

Oorspronkelijke onderwerp:

Sync Dolby Digital 5.1 over spdif optical out

(Onderwerp aangemaakt op: 02-09-2021 07:33 PM)
779 Weergaven
Streambuster
Explorer
Opties
Beste Samsung,

Ik heb een Samsung QE55QN95AATXXN Qled aangeschaft.
Ik maak gebruik van de optische uitgang mbt geluid. Dit aangezien ik in het bezit ben van een Sonos Playbar soundbar.
Nu het geluid via de optisch uitgang naar mijn soundbar gestuurd wordt valt mij op dat het geluid bij programma' s waaruit de basis 5.1 geluid wordt uitgevoerd, niet synchroon met het beeld. Dit is allen met 5.1 signalen niet bij programma met 2.0 signalen.

In het tv menu geluidsinstellingen kan ik ea aanpassen oa de vertraging van digitale geluidsuitvoer. Echter kan dit allen als de soundbar is aangesloten via de eArc aansluiting.
Op de Sonos Playbar zit enkel een optical in aansluiting, geen hdmi of eArc. Wellicht is de optie opgetakeld omdat 5.1 pass-through nu eenmaal een geluidvertraging opwekt en je die op deze manier kan corrigeren. Maar waarom niet voor de optische uitgang? Daar heb je t zelfde probleem maar helaas niet aan te passen....
Kunnen jullie dit niet meenemen in een eerst volgende firmware update? Het is immers het vlaggenschip van Samsung....
0 Likes

1 Oplossing


Geaccepteerde oplossingen
Oplossing
MartijnK
MegaStar
Opties

Goedemorgen @Streambuster,

 

Wanneer je gebruik maakt van een optische audio verbinding heb je de mogelijkheid om het Formaat van de Digitale geluidsuitvoer te wijzigen, je hebt dan de keuze uit PCM of DD. Heeft jouw nieuwe soundbar de mogelijkheid om via HDMI te worden verbonden dan heeft de TV ook de mogelijkheid om een vertraging in te stellen van het geluid.

 

Groeten,

Martijn

 

 

members-moderator-signature-unpk-aug23-800x200

Bekijk de oplossing in de community in het oorspronkelijke bericht

0 Likes
11 Antwoorden
MartijnK
MegaStar
Opties

Hi @Streambuster, goedemorgen.

 

Welkom op de Samsung Community! 

 

Uiteraard zitten wij niet stil en blijven ons bezighouden met het verbeteren van de gebruikerservaring! 

• Bij welke bron ervaar je dit?

Wanneer je bijvoorbeeld TV kijkt via een losse ontvanger,krijg je nog wat extra instel mogelijkheden via de losse ontvanger erbij.

 

Maakt het verschil als je gaat naar: Instellingen > Geluid > Expertinstellingen en de optie Formaat van Digitale geluidsuitvoer wijzigt.

 

Groeten,

Martijn 

members-moderator-signature-unpk-aug23-800x200
0 Likes
Streambuster
Explorer
Opties

De bron is de Ziggo Next kabelontvanger. Deze is aangesloten op hdmi 1 van de TV.

Als ik de soundbar aansluit direct koppel op de optische uitgang vd Ziggo Next, gaat het wel goed. Maar soundbar aangesloten op de optisch uitgang van TV dan niet.

Geluidspoor van enkel DD 5.1 signalen gaat dus uit de pas lopen als het "over" de TV gestuurd wordt. (TV 5.1 pass-through over optical out).

Ik kan zowel op de Ziggo Next als in de settings van de soundbar de sync (geluidspoor) corrigeren in enkel in de plus (+) richting.

Dit wil niet in de min (-) richting.

Op deze TV kan dit wel (instellingen > geluid > expertinstellingen) via het schuifbalkje,  echter enkel als er een externe geluidsbron is aangesloten via de eArc (hdmi) poort. Zie de note/uitleg/ afbeelding aan de rechterzijde in dit settingsscherm)

Dit heb ik niet (enkel soundbar met optisch ingang), dus de vraag is, waarom samsung niet dezelfde feature inbouwd ook voor de optisch uitgang.. 

Deze feature bevestigd mij dat DD 5.1 sporen niet synchroon lopen en je dit apart kunt instellen. Nu nog optisch...

Je mag er niet vanuit gaan dat iedereen een geluidsbron heeft met eArc (hdmi) aansluiting.) Er zijn er meer met enkel een optische aansluiting.

0 Likes
Streambuster
Explorer
Opties

Precies, zoals ik daar in de laatste reactie ook zie, een wel bekend probleem dus... Bal ligt bij Samsung.

Je gaat namelijk geen DD 5.1 signaal uitzetten (in de Ziggo Next( om het feit dat je er dan geen last van hebt.  Leuke oplossing voor enkel een sounbarretje, maar niet icm een volwaardige 5.1 geluidsopstelling (zoals bij mij het geval)

0 Likes
MartijnK
MegaStar
Opties

@Streambuster

 

Dat zien wij toch echt anders, omdat je dit enkel vanuit je NEXT kastje ervaart met een optische aansluiting zal er voor jouw ontvanger een update moeten worden uitgerold.

 

Uiteraard blijven wij ook niet stil zitten en brengen regelmatig een update uit om de gebruikerservaring te verbeteren.

 

Ondanks deze ervaring wensen we je heel veel kijkplezier toe met jouw TV!

 

Groeten,

Martijn

members-moderator-signature-unpk-aug23-800x200
Streambuster
Explorer
Opties

Het jammere vind ik, dat iedereen na elkaar wijst ipv eens met elkaar om de tafel te zitten. Deze reactie hoor ik weer van Ziggo die weer naar de fabrikant van de TV wijst.

Zo kom ik niet verder helaas.

0 Likes
MartijnK
MegaStar
Opties

Hi @Streambuster.

Ik begrijp dat je hier niet heel erg mee geholpen bent, echter kunnen wij je niet helpen met de instellingen van een Ziggo Next kastje. Als je gaat naar Instellingen > Geluid > Expert-instellingen kun je het formaat voor de digitale geluidsuitvoer wijzigen.

 

Heb je hierover ook al contact gehad met de fabrikant van je soundbar? Wellicht dat zij no geen tip of truc hebben voor je 😇

 

Groeten,

Martijn

 

 

 

members-moderator-signature-unpk-aug23-800x200
Streambuster
Explorer
Opties

Martijn, bedankt voor je reactie.

Blijkbaar is t probleem met mn huidige optisch aangesloten geluidsbron (Sonos Playbar +5.1) niet op te lossen. Ik heb namelijk enkel de optie deze optisch aan te sluiten.

Maar kun je mij bevestigen dat als ik een 5.1 audioset zou hebben met eArc hdmi (ipv enkel optisch) ik de sync van enkel "Digitale" geluidssignalen (oa DD 5.1, Athmos, DTS ed) wel kan corrigeren? De qe55qn95a tv heeft namelijk de feature onder; instellingen > geluid > expertinstellingen >   "aanpassen vertraging van digitale geluidsuitvoer" (het schuifbalkje)

Deze staat bij default op "100" en kan ik naar links (-) schuiven! (Nomaals; deze optie is dus alleen bruikbaar als je  eArc hdmi aansluiting gebruikt!)

In de Ziggo Next & Sonos app, kan ik met mijn huidige optisch opstelling enkel de sync passen (audio versus beeld) maar alleen naar rechts (+), maar dan wordt t alleen maar erger!

De feature van de TV heeft kennelijk de mogelijkheid het geluid ook in de andere richting te schuiven en dat wil ik dus graag!

0 Likes
Oplossing
MartijnK
MegaStar
Opties

Goedemorgen @Streambuster,

 

Wanneer je gebruik maakt van een optische audio verbinding heb je de mogelijkheid om het Formaat van de Digitale geluidsuitvoer te wijzigen, je hebt dan de keuze uit PCM of DD. Heeft jouw nieuwe soundbar de mogelijkheid om via HDMI te worden verbonden dan heeft de TV ook de mogelijkheid om een vertraging in te stellen van het geluid.

 

Groeten,

Martijn

 

 

members-moderator-signature-unpk-aug23-800x200
0 Likes