09-08-2022 02:32 PM - bewerkt 12-08-2022 11:34 AM
Ik heb een Samsung 75Q95T en een Nvidia Shield (2015) direct aangesloten op de oneconnect box. Dit zijn de twee configuratie mogelijkheden:
Automatisch herkend
Wanneer aangesloten, wordt het apparaat automatisch gezien als een Nvidia Shield en werken de afstandsbedieningsknoppen correct:
Na verloop van tijd gaat het Shield echter slapen. Na die tijd, wanneer de tv wordt overgeschakeld naar de Shield HDMI-poort, wordt het apparaat NIET uit de slaapstand gehaald en presenteert de tv een scherm met verbindingsproblemen ZONDER een optie om het apparaat in te schakelen.
Handmatig geconfigureerd
Als je de Shield handmatig configureerd als een OTT-box / Gameconsole onder het MERK NVIDIA, wordt deze ook herkend als een Nvidia Shield, maar met een paar verschillen:
Waarom de verschillen voor hetzelfde apparaat? Geef in ieder geval dezelfde optie om het apparaat handmatig in te schakelen wanneer het apparaat automatisch is geconfigureerd.
Waaarom is het niet mogelijk om een longpress functionaliteit van de remote (die wel onder Tizen werkt) niet te laten functioneren onder Android?
De laatste handmatige optie wordt gebruikt op de 75Q95T, omdat het hebben van een apparaat dat niet uit slaap komt behoorlijk problematisch is.
Ik heb nu ook een Samsung 85QN900A met een Shield direct aangesloten op de oneconnect box. Het heeft dezelfde CEC-problemen als de 75Q95T, maar met een extra probleem:
Kortom, er is iets in de Tizen OS CEC-functies veranderd op de 85QN900A zonder duidelijke reden, omdat het werkte op eerdere TizenTV OS-versies. Kan dit gecorrigeerd worden in toekomstige firmware?
Graag zie ik de volgende punten gecorrigeerd in een mogelijke nieuwe firmware van de QN900A:
Opgelost! Ga naar oplossing.
op 01-12-2023 01:52 PM
Geen idee of je de volgende instellingen 'Aan' hebt staan maar deze zijn wel nodig om het te laten werken:
Koppel vervolgens je Shield los (HDMI) van de TV. Zet je Shield AAN en doe daarna je HDMI kabel er weer in. De TV 'herkent' vervolgens het aangesloten apparaat als een Nivdia Shield en waarna je deze zou moeten kunnen bedienen.
op 15-08-2022 10:41 AM
Hi @DragonFlye, goedemorgen.
Dankjewel voor de uitgebreide omschrijving. Uiteraard zitten wij niet stil en blijven we ons ook bezighouden met het verbeteren van de gebruikerservaring en zal dit ook doorzetten naar mijn collega's van de R&D afdeling.
Hopelijk zal dit met een toekomstige update worden toegevoegd, dit is voor ons ook afwachten 😇 Daarnaast is het misschien ook een goed idee om dit voor te leggen bij de ontwikkelaars van de mediabox.
Groeten,
Martijn
op 15-08-2022 12:21 PM
Bedankt voor je reactie.
Betreffende de ontwikkelaars van de mediabox; Nvidia biedt zo'n beetje de langste support ooit aan voor een mediabox en er volgen nu regelmatig updates. Echter gedraagt de Shield zich keurig onder andere merken TV's.
Ik ondervind namelijk geen problemen met LG en Philips TV's betreffende CEC. Daar wordt zelfs longpress van de remote ondersteund via CEC commando's
Daar de Shield zich 'normaal' gedraagt (met wat issues) op de Samsung 75Q95T, doen de problemen zich echt voor op de 85QN900A. Hier zou je kunnen concluderen dat het problemen zich voordoet op een specifieke nieuwere versie van Tizen (en waarschijnlijk ook op meerdere TV met die versie).
Update: Ik heb ook een Shield 2019 model (P2897) aangesloten op de 900A, met de volgende bevindingen:
Automatisch herkend
Handmatig geconfigureerd
Er is dus duidelijk iets aan de hand binnen deze 2021 Tizen OS versie v.w.b de profielen die, in dit geval aan een aangesloten Shield, worden toebedeeld, daar dit wel werkt voor Tizen OS voor 2020 modellen.
Zoals je al aangaf is dit inderdaad iets voor de R&D afdeling. Ik hoop dat die iets met deze probleemstelling kunnen. Ik ga uit van de stelling dat als je het probleem niet aangeeft er helemaal niets gebeurt.
op 27-06-2023 06:24 PM
Bijna 1 jaar na datum van de 1e originele post en ik zit met hetzelfde probleem. (Samsung QN800B 75)
Komt er nog een update die dit probleem aanpakt?
op 28-06-2023 02:03 PM
Om na te gaan of dit opgelost kan worden, hebben wij ook de mogelijkheid om op afstand met je mee te kijken. Je kan dan een afspraak voor een Hulp-op-Afstand-sessie maken, één van mijn collega's belt je dan terug en kijkt op afstand met je mee. Mijn collega kan daar waar nodig ook een aanpassing of wijziging doorvoeren. Kijk hier voor meer informatie: https://bit.ly/2OhhbuU
Daarnaast is het ook belangrijk dit aan te kaarten bij NVIDIA zodat ook zij dit verder kunnen onderzoeken.
Groeten,
Martijn
op 28-06-2023 03:13 PM
Met alle respect Martijn, dit is een vrij generiek antwoord op een specifiek probleem. Ik heb al aangegeven dat het probleem zich niet voordoet als de Shield op een andere TV is aangesloten. Het probleem aankaarten bij NVDIA is dan ook volstrekt onnodig.
Ik betwijfel of de medewerker met hulp op afstand dit kan oplossen. Deze kan hoogstens het probleem onderkennen. Het probleem is echter al (lang) aangegeven.
Doel van dit soort fora is dat een gebruikerservaring/probleem hoger de lijn in gaat om mogelijk verholpen te worden. Ervaring leert echter dat dit soort issues, door relatief weinig gebruikers ondervonden, niet zo snel in een volgende firmware wordt opgelost.
Sterker nog, problemen die wel door veel mensen worden ervaren, zoals de Samsung Tizen Webbrowser, die al tijden problemen heeft met het weergeven van bepaalde pagina's (ook in de laatste TV modellen), wordt ook niet geüpdatet door het Tizen ontwikkel team.
op 01-12-2023 01:18 PM
Ik heb een nieuwe Samsung tv(Samsung QLED 4K 55Q77C (2023).
De afstandsbediening van de Samsung werkt dus niet op mijn nivida shield, alles geprobeerd. De tv herkent de shield wel, maar kan hem dus niet bedienen. Wat baal ik hier van, ik doe alles via de shield 😞
Iemand nog een mogelijke oplossing? Had ik dit maar geweten dan had ik hem nooit gekocht.
op 01-12-2023 01:52 PM
Geen idee of je de volgende instellingen 'Aan' hebt staan maar deze zijn wel nodig om het te laten werken:
Koppel vervolgens je Shield los (HDMI) van de TV. Zet je Shield AAN en doe daarna je HDMI kabel er weer in. De TV 'herkent' vervolgens het aangesloten apparaat als een Nivdia Shield en waarna je deze zou moeten kunnen bedienen.