op 09-04-2022 01:23 PM
Ik hoop dat de omschrijving recht doet aan het onderstaande probleem.
Wij gebruiken nu een …..
Samsung TV UE55KS8000LXXN met de laatst beschikbare Firmware
Teufel Soundbar Cinebar Trios 3.1
KPN TV ontvanger Arris VIP 5202 (nieuw)
Tot voor kort bediende ik deze apparaten plus een satellietontvanger en een Apple TV met een Logitech 665 universele afstandsbediening.
Dit gaf echter regelmatig verstoring in de bediening van de apparaten en omdat wij sinds deze week een abonnement op KPN TV hebben afgesloten heb ik besloten om de Logitech universele afstandsbediening niet meer te gebruiken.
Wij gebruiken dus alleen nog maar de hierboven genoemde apparatuur.
Nadat ik de Samsung TV (afstandsbediening) had gekoppeld aan de KPN TV afstandsbediening kan ik nu met de KPN afstandsbediening zowel de KPN TV ontvanger als de Samsung TV aan en uitschakelen.
Dit werkt dus prima.
De De KPN TV ontvanger is d.m.v. een HDMI kabel met de HDMI-1 poort van de Samsung TV verbonden.
De Teufel Soundbar is d.m.v. een hoge kwaliteit HDMI kabel verbonden met de HDMI-4 ARC poort van de Samsung TV.
Het is dus de bedoeling dat als de Samsung TV wordt ingeschakeld ook de Soundbar wordt ingeschakeld.
Als de bediening goed werkt dan zijn dan zie ik het TV beeld van de KPN ontvanger en heb ik TV geluid op mijn Teufel Soundbar. Ik kan dit ook op de Samsung TV bij de instellingen van het ‘Geluid’ zien want dan zie ik dat ‘Receiver(HDMI)’ actief is.
Helaas werkt dit niet consequent, om de een of andere reden ontbreekt regelmatig het geluid en heb ik alleen beeld. Dit is meer regel dan uitzondering. Soms doet ie het 2 of 3 keer goed.
Als ik dan bij de instellingen van de Samsung TV bij Geluid kijk staat daar weer ’TV-Luidspreker’. Ik kan dan weer de ‘Receiver(HDMI)’ kiezen en Dan heb ik weer geluid.
Dus mijn vraag is nu, wat doe ik verkeerd?
Zijn mijn gebruikte instellingen verkeerd?
Graag advies.
op 11-04-2022 09:11 AM
Hoi @srna513006 ,
Het schiet niet op zo 😉. Ik zou willen voorstellen om er remote naar te laten kijken:
https://www.samsung.com/nl/support/remoteservice/
Op de site staat aangegeven wat het inhoudt en hoe je dit moet aanvragen.
Bovenin wel op SMART TV’s klikken en naar beneden scrollen.
Houd je ons op de hoogte?
Fijne dag!
op 13-04-2022 12:27 PM
Beste explorer,
ik heb vergelijkbaar probleem. Volgens de monteur ligt dit aan de ‘handshake’ die de TV moet maken met de Soundbar. Als dat met storingen verloopt dan is de oplossing:
Stekker eruit van TV en Soundbar. Daarna EERST de stroom op de Soundbar. Pas als die is opgestart DAN stroom op de TV. Check bij geluidsinstellingen dan ook meteen of HDMI ARC weer op ‘aan’ staat.
Bij mij werkte dit, maar vanwege andere problemen moet ik dit toch regelmatig doen
op 14-04-2022 05:14 PM
Wij kunnen ook op afstand met je meekijken door middel van onze "Hulp op Afstand" service. Wanneer je een afspraak maakt voor een Hulp op Afstand-sessie dan kan mijn collega de instellingen na lopen en daar waar nodig een aanpassing doen. Kijk hier voor meer informatie: https://bit.ly/2OhhbuU
Groeten,
Martijn
op 18-04-2022 10:41 AM
Even een update.
Uiteindelijk er toch maar voor gekozen om de Logitech Harmony 665 op Marktplaats aan te bieden want wij gaan nu alleen nog 2 afstandsbedieningen toepassen en wel de KPN ontvanger AB en de Teufel Soundbar AB welk eigenlijk best wel goed functioneert.
De afstandsbediening van de Samsung TV wordt niet meer gebruikt want de Samsung TV is via de afstandsbediening van de KPN ontvanger gekoppeld.
Voor TV kijken is de Arris VIP 5202 via HDMI op de Samsung TV aangesloten.
Voor Radio luisteren is de KPN ontvanger via Bluetooth op de Teufel Soundbar aangesloten, dit om te voorkomen dat de Samsung TV tijdens Radio luisteren AAN moet blijven staan.
Er ontstond in eerste instantie tussen deze beide functies een behoorlijk verschil in geluidsniveau want als ik van TV overschakelde naar Radio dan was het geluid beduidend luider dan bij TV kijken.
Gelukkig kon ik dit op de KPN ontvanger via Instellingen - Geluid met -8 dB verlagen waardoor de het verschil in geluid nagenoeg verdwenen is.
Dus op het feit na dat ik moet wennen om 2 afstandsbedieningen te gebruiken ben ik met de kwaliteit van KPN TV en de Arris VIP 5202 best tevreden.
De wens om de KPN ontvanger met HDMI-ARC uit te voeren blijft natuurlijk wel bestaan.
Ik heb immers bijna 2 dagen alle mogelijke opties toegepast om alles via de afstandsbediening van de Samsung TV te bedienen maar zonder een goed resultaat.
Wij laten het zo zitten want wij hebben er vrede mee.