op 09-04-2022 01:23 PM
Ik hoop dat de omschrijving recht doet aan het onderstaande probleem.
Wij gebruiken nu een …..
Samsung TV UE55KS8000LXXN met de laatst beschikbare Firmware
Teufel Soundbar Cinebar Trios 3.1
KPN TV ontvanger Arris VIP 5202 (nieuw)
Tot voor kort bediende ik deze apparaten plus een satellietontvanger en een Apple TV met een Logitech 665 universele afstandsbediening.
Dit gaf echter regelmatig verstoring in de bediening van de apparaten en omdat wij sinds deze week een abonnement op KPN TV hebben afgesloten heb ik besloten om de Logitech universele afstandsbediening niet meer te gebruiken.
Wij gebruiken dus alleen nog maar de hierboven genoemde apparatuur.
Nadat ik de Samsung TV (afstandsbediening) had gekoppeld aan de KPN TV afstandsbediening kan ik nu met de KPN afstandsbediening zowel de KPN TV ontvanger als de Samsung TV aan en uitschakelen.
Dit werkt dus prima.
De De KPN TV ontvanger is d.m.v. een HDMI kabel met de HDMI-1 poort van de Samsung TV verbonden.
De Teufel Soundbar is d.m.v. een hoge kwaliteit HDMI kabel verbonden met de HDMI-4 ARC poort van de Samsung TV.
Het is dus de bedoeling dat als de Samsung TV wordt ingeschakeld ook de Soundbar wordt ingeschakeld.
Als de bediening goed werkt dan zijn dan zie ik het TV beeld van de KPN ontvanger en heb ik TV geluid op mijn Teufel Soundbar. Ik kan dit ook op de Samsung TV bij de instellingen van het ‘Geluid’ zien want dan zie ik dat ‘Receiver(HDMI)’ actief is.
Helaas werkt dit niet consequent, om de een of andere reden ontbreekt regelmatig het geluid en heb ik alleen beeld. Dit is meer regel dan uitzondering. Soms doet ie het 2 of 3 keer goed.
Als ik dan bij de instellingen van de Samsung TV bij Geluid kijk staat daar weer ’TV-Luidspreker’. Ik kan dan weer de ‘Receiver(HDMI)’ kiezen en Dan heb ik weer geluid.
Dus mijn vraag is nu, wat doe ik verkeerd?
Zijn mijn gebruikte instellingen verkeerd?
Graag advies.
op 09-04-2022 02:35 PM
Goedemiddag @srna513006 ,
Een heel verhaal 😉. Ik begrijp alleen 1 ding niet. In het begin gebruikte je 1 AB voor alle apparaten.
Nu heb je 2 AB's gekoppeld. Het is wel zo dat HDMI-SEC alleen werkt met de AB van de tv.
Wanneer valt het geluid weg? Als je de AB van de tv gebruikt of de AB van de KPN ontvanger?
op 09-04-2022 03:29 PM
Daar was ik al bang voor dat ik het probleem niet duidelijk verwoordde, leeftijd komt met gebreken…..
Toen ik nog meer apparaten in gebruik had heb ik de Logitech Universele afstandsbediening gebruikt zodat ik niet 4 of 5 afstandsbedieningen op tafel had liggen.
Nu gebruik ik nog maar 3 apparaten, zie mijn openingsbericht.
Alleen even ter verduidelijking, voor het bedienen van de Samsung TV en de KPN TV ontvanger gebruik ik nu allen nog maar de afstandsbediening van de KPN ontvanger maar daar ligt eigenlijk het probleem niet want de inschakeling van zowel de Samsung TV als de KPN ontvanger gaat met deze KPN afstandsbediening gaat prima. Hierbij wordt geen HDMI ARC toegepast want de KPN ontvanger ondersteund geen HDMI-CEC.
Misschien had ik dit voor de duidelijk niet moeten vermelden.
Het probleem ligt dus bij het inschakelen van de Teufel Soundbar via HDMI-ARC vanuit de Samsung TV. De Soundbar is via HDMI ARC met de Samsung TV gekoppeld.
Dus op het moment dat de Samsung TV via de afstandsbediening van de KPN ontvanger ingeschakeld wordt dient tegelijkertijd de Soundbar ingeschakeld te worden en dit lukt regelmatig.
Het probleem is echter dat dit regelmatig niet lukt. Ik zou veronderstellen dat dit bij elke inschakeling het geval zou moeten zijn.
Ik ben van mening dat als de TV opnieuw wordt ingeschakeld de Soundbar altijd via HDMI ARC zou moeten worden ingeschakeld en niet soms wel - soms niet.
Maar misschien zie ik iets over het hoofd.
op 09-04-2022 03:46 PM
Hoi @srna513006 ,
Het 2e deel is duidelijker😉.
Zou je dan willen proberen om de AB van de tv te koppelen aan de devices?
Ik denk dat je daarmee het probleem oplost.
Met de AB van de KPN ontvanger kun je soms ook niet alle functies gebruiken.
op 09-04-2022 04:14 PM
@Dick bedankt, een prima voorstel maar ik zou niet weten hoe ik dat zou moeten doen…
Feitelijk bedoel je dat ik de Samsung (uitgebreide) of het beknopte type afstandsbediening moet koppelen aan de Soundbar en de KPN TV ontvanger, correct?
Zo ja, dan graag een handleiding hoe uit te voeren.
op 09-04-2022 04:18 PM
Hoi @srna513006 ,
Alleen de AB van de tv. Het is het proberen waard. Hierbij:
https://www.samsung.com/nl/support/tv-audio-video/how-to-set-up-the-universal-remote-through-mbr/
Houd je ons op de hoogte?
op 09-04-2022 05:20 PM
Het zit weer niet mee…
Ik begrijp dat het installeren universele afstandsbediening alleen met de Samsung Smart afstandsbediening kan worden uitgevoerd.
Normaliter gebruik ik de uitgebreide afstandsbediening, daarmee had ik de optie Inst. Univ. Afstandsbediening Keko en maar dat werkte niet met uitgebreide afstandsbediening, ik kreeg de melding dat dit alleen met de Samsung Smart afstandsbediening kon worden geïnstalleerd, maar die doet het niet….
Als ik de TV met de Smart AB aanzet kom ik in HOME terecht waar ik dus de Bron kan kiezen en daarna de optie Installeren universele afstandsbediening maar zo ver kom ik nu niet.
Het beeld van de Samsung TV wordt nu zwart en ik krijg nu de melding dat ik op de AAN knop van de KPN TV ontvanger moet klikken.
Dus ik denk dat ik eerst de koppeling met de KPN afstandsbediening ongedaan moet maken om hier verder te kunnen, dus dat ga ik eerst proberen.
Even nog vooraf, stel dat ik de devices Soundbar en KPN TV ontvanger aan de Samsung AB kan koppelen, dan heb ik geen voorstelling hoe ik met de Samsung Smart AB de 2 devices kan bedienen / aansturen.
09-04-2022 05:23 PM - bewerkt 09-04-2022 05:23 PM
Hoi @srna513006 ,
Best lastig allemaal! Je moet inderdaad eerst de AB van de KPN loskoppelen.
Het bedienen van de apparaten wijst zich vanzelf. Anders even melden..
op 10-04-2022 10:10 AM
Zo, ik ben weer wat verder, het is mij uiteindelijk gelukt om de AB van de KPN los te koppelen door de KPN AB te resetten want een andere procedure schijnt er niet te bestaan.
Om op de Samsung TV de optie Installeren universele afstandsbediening moet je de Samsung Smart AB gebruiken en omdat ik die nog nooit eerder had gebruikt, gebruik uitsluitend de klassieke AB, moest ik de Samsung Smart AB eerst aan de Samsung TV koppelen.
Nadat dit gelukt is heb kan ik nu de KPN TV ontvanger met de Samsung AB bedienen alhoewel de bediening wel heel beperkt is maar misschien doe ik nog iets niet goed.
T.a.v. het onderwerp waarvoor ik deze topic heb gestart ga ik nu eerst kijken of de Teufel Soundbar wel d.m.v. HDMI-CEC wordt in- en uitgeschakeld als de Samsung TV wordt aan- of uitgezet.
op 11-04-2022 09:08 AM
Nog even een update.
Voor alle zekerheid heb ik gisterenmorgen de Samsung TV succesvol naar de fabrieksinstellingen teruggezet zodat ik er zeker van kon zijn dat er geen troep uit het verleden was achtergebleven.
Daarna opnieuw de KPN TV ontvanger aan de Samsung TV gekoppeld.
Hierna herhaaldelijk de TV opnieuw opgestart. In bijna alle gevallen werd de Soundbar via HDMI-CEC ingeschakeld alhoewel dit 1 of 2x met een geringe vertraging gebeurde.
Vanmorgen bleek na het opstarten van de Samsung TV en de KPN TV ontvanger het geluid eerst uit de Samsung TV te komen, pas na een aantal seconden viel het geluid weg en wederom na enkele seconden werd schijnbaar toch de Soundbar via HDMI-CEC ingeschakeld want toen kwam het geluid weer vanuit de Soundbar.
Wijst dit eventueel nog op een installatiefout of een verkeerde instelling?
Kan de leeftijd van de Samsung TV nog een rol spelen?
Ik heb deze TV in 2016 besteld en de TV is van de laatste beschikbare software voorzien.
Wij hechten nogal veel waarde dat het geluid goed werkt en wij niet elke keer kunst en vliegwerk uit te moeten halen, m.n. mijn vrouw wordt er daar tureluurs van.