06-01-2020 04:06 PM - bewerkt 06-01-2020 07:18 PM
Op 28-9-2017 kocht ik een Samsung 4K Ultra TV UE55MU6100. Van de ene op de andere dag vertoont dit scherm een grote zwarte verticale balk over het scherm. Heb de TV teruggebracht naar kamera Express maar zij zeggen dat er geen garantie geldt omdat er val-of stootschade is, dit terwijl er uitelijk niets te zien is en dit ook echt niet gebeurd is. De TV hing keurig aan de muur en van de ene op de andere dag is deze total loss verklaard. Dat moet toch niet kunnen. De TV staat nu nog bij kamera express en ik ben nu op zoek naar tips wat de vervolgstappen moeten zijn. Of wellicht kan iemand mij hier helpen?
07-01-2020 09:11 AM - bewerkt 09-01-2020 11:32 AM
Je hebt in principe recht op wettelijke garantie. 6 maanden na aanschaf is het echter aan de consument om te bewijzen dat de schade niet door zijn toedoen is ontstaan. Je ziet vaker verhalen dat fabrikanten/verkopers de garantie op deze manier proberen te omzeilen.
Vraag de verkoper om een verklaring, waarin ze aantonen wat de schade precies is en hoe ze er bij komen dat het om val- of stootschade gaat. Je zou er evt. ook de rechtsbijstand bij kunnen halen, mocht de verkoper niet mee willen werken.
Mocht er echt aantoonbare schade zijn, denk dan ook aan je inboedelverzekering.
08-01-2020 12:21 PM - bewerkt 08-01-2020 12:23 PM
Dank voor je response. Samsung constateert (via twitter) obv een (1) foto dat er val of stootschade is. Ik vind dat zo onvoorstelbaar irritant dat een groot bedrijf je zo met een kluitje het riet in stuurt. Ik kan me daar zo slecht tegen verdedigen. Er is geen val of stootschade en ook nooit geweest. Maar hoe krijg je een bedrijf zover dat ze hun verantwoordelijkheid nemen en inzien dat hun conclusies onjuist zijn. Ik ga nu een klachtenprocedure in met thuiswinkel.org en ik neem aan dat de winkelier aan moet tonen dat er werkelijk val of stootschade is en dat dit op enige wijze zichtbaar moet zijn en niet alleen maar omdat er een gebogen lijn in de uitval zit. Wat een gezeik en gedoe over een TV die na 2 jaar en 3 maanden spontaan kapot gaat; gewoon een ondeugdelijk product. Maar blijkbaar bestaat het niet in Samsungs overtuiging dat een TV van hen ook zomaar kapot kan gaan. Ik ben zo boos en teleurgesteld in Samsung ook omdat ze impliciet maar blijven roepen dat ik lieg. Ik zal wat posten als de uitkomst van de klachtenprodure duidelijk is. Hopelijk is daar wel iemand voor enige rede vatbaar. Zucht....
op 09-01-2020 10:08 AM
Bijzonder.. had al een antwoord op jouw bericht geschreven maar zaten paar (nette!!) kritische woorden in over Samsung maar blijkbaar moderaten/censureren ze dit forum.. maakt het ingeval van tegengestelde belangen nogal irrelevant lijkt mij. Vond het aantal kritische noten al erg tegenvallen.. Alsof ik de allereerste ben waarbij de TV spontaan kapot gaat.....
Kijken of deze t wel redt....
@Moderator, wil u nog de moeite nemen om aan te geven waarom mijn vorige bericht het niet redde?
op 09-01-2020 10:17 AM
In het kort er is geen sprake van enige schade aan de TV, dus een inboedel verzekering zal dit niet zomaar overnemen lijkt me; ik heb intussen een klachtenprocedure van de tegen de winkel opgestart via thuiswinkel.org en hoewel ik daar niet veel van verwacht is dat de tweede stap die ik blijkbaar moet zetten. Ik ben erg nieuwsgierig of er meerdere consumenten zijn waarbij het scherm spontaan kapot gaat en waarbij zowel de winkelier als de fabrikant (obv een fotootje) constateren dat het de schuld is van de consument. Technische verklaring van beiden is 'deze schade kan niet ontstaan zijn door een technisch probleem'. Ga maar eens aantonen dat je er geen honkbalknuppel tegen aan geslagen hebt. Mijn woord waas iig niet voldoende ;-).
op 09-01-2020 11:06 AM
09-01-2020 11:27 AM - bewerkt 09-01-2020 11:31 AM
@Sander70 Uit je eerste bericht was het mij niet duidelijk dat Samsung de val- of stootschade heeft geconstateerd. Heb je de foto zelf naar Samsung gestuurd of heeft de verkoper dit gedaan? Heb jij de foto zelf ook gezien? Wat bedoel je overigens met "een gebogen lijn in de uitval"?
Het is zeker vreemd dat dit zo a.d.v. een foto is gegaan, terwijl je zelf geen schade kan zien. Ik zou Samsung dan zeker om opheldering vragen. @BruceH kan jij hier wellicht iets in betekenen? Het lijkt erop dat er in dit geval niet de juiste procedures zijn gevolgd.
op 09-01-2020 12:03 PM
Hey Lassy,
dank voor je snelle response... voelt als of er toch iemand voor rede vatbaar is 😉
Ik heb de foto naar "Tessa" van samsung gestuurd obv een lang twittergesprek. Haar conclusie was letterlijk (nav 1 foto)
Deze schade is niet mogelijk als gevolg van een technisch defect en kan alleen ontstaan zijn vanuit impact. Dit kun je zien aan de onderbroken balk. Bij een technisch defect zal het altijd een onderdoorbroken rechte balk zijn.
Ik kan alleen maar zeggen dat de TV op 23 dec rustig aan de muur hing en prima TV gaf en toen ik hem op kerstavond aan wilde zetten ik geconfronteerd werd met de balk. Nooit van te voren is er iets engs met de TV gebeurd. Geen harde klap ertegen of andere schade, netjes en voorzichtig aan de muur gehangen. De TV staat nu bij kamera express .. bij inname heeft de dame van KE de TV gecontroleerd en er is geen enkele schade van buiten geconstateerd. Kamera express geeft aan de dat de TV total loss is en wil weten of ik hem zelf wil weggooien of dat zij dat moeten doen 😞
Gevraagd om indicatie/foto's waarom zij dit constateren maar die krijg ik niet. Ook obv de zwarte balk is de constatering dat de TV total loss is en dat dat komt door impact.
Klacht loop tegen kamera express maar liever heb ik gewoon mn tv werkend terug aan de muur.. heb weinig zin/lol aan al dit getik en gejemel 😉 Dus als BruceH iets kan doen .....
09-01-2020 12:26 PM - bewerkt 09-01-2020 12:27 PM
Heeft Kamera Express nog aangegeven hoe ze hebben geconstateerd dat het val-of stootschade betreft? Ik zou toch eisen dat ze met een verklaring komen, want zomaar zeggen dat de TV total loss is en dat het geen garantiekwestie betreft lijkt me niet correct. Ook zou ik de TV zsm terughalen/veiligstellen, aangezien het je enige bewijslast is. Nogmaals, jij moet bewijzen dat de schade niet door jou is ontstaan en dat is nu heel lastig.
Is het wellicht mogelijk de betreffende foto hier te plaatsen? Misschien dat er een technisch expert naar kan kijken (dat ben ik zelf niet).
op 09-01-2020 12:32 PM