26-01-2021 02:23 PM - bewerkt 26-01-2021 02:42 PM
Mijn schoonmoeder heeft een Samsung smart tv UE40ES6560SXXN met CI+module van @Smit en een Ziggo smartcard.
Alles werkte prima, tot er toestemming werd gegeven voor een update van de software van de tv. Sindsdien kan ze behalve NPO 1,2, 3 en Ziggo Sport geen zenders meer ontvangen (behalve ergens ver in de 900) maar:
-ontvangt de melding "gecodeerd signaal' op de overige zenders
-er komt geen melding of vraag van authenticatie
-de algemene interface is niet bereikbaar.
Wat heb ik al geprobeerd (in overleg met de helpdesks van Samsung en Ziggo en door zelf de diverse fora af te struinen), niet in deze volgorde 😉
-resetten naar fabrieksinstellingen
-test: de tv is geschikt voor CI+
-nog een update via usb, want blijkbaar stond er nog steeds niet de laatste versie op, terwijl de melding kwam dat er geen nieuwe updates beschikbaar waren. Ze heeft nu versie 002010.
-Ziggo smartcard in ander toestel getest: werkt
-kaartslot/card-adapter tv vervangen; geen resultaat. Gelukkig mag ik deze retourneren.
-voorzichtig schoonblazen module; ik kan de module nergens anders testen. Het is een @Smit module, DV3 (als dat iets zegt over een 1.2 of 1.3 kaart?)
-mute 247 exit: melding succes. De een zegt dat de module dus niet kapot is, de ander dat er geen contact is tussen tv en module (want de interface is grijs) en dat je dus niks kunt zeggen over de module na intoetsen van deze code.
Wat nu overblijft zijn de CI+ module zelf die ineens kapot is gegaan, de aansluiting in de tv zelf (moederbord?) of iets softwarematigs? Nogmaals: alles werkte prima tot de update. Ik wil haar niet onnodig op kosten jagen en weet niet wat ik nu als eerste moet gaan doen: een nieuwe module kopen of via Ziggo lenen (wat dan wel weer opgezegd kan worden) of een servicemonteur laten komen voor minimaal 95 euro.
Iemand nog een idee? Hoor het heel graag!
27-01-2021 11:08 AM - bewerkt 27-01-2021 11:15 AM
Goedemorgen @MoMoed ,
Vervelend probleem! Het introductiejaar van de tv is 2012. DV3 = DVB. Bv. DVB-C is een interne tuner van de tv.
Ik weet niet of dit een CI+ module 1.2 of 1.3. Staat er meestal op.
Is de module door Ziggo geleverd? Het lijkt me raar dat dit door een software-update komt. Heb je dit al geprobeerd:
https://www.ziggo.nl/klantenservice/televisie-radio/ci-plus/gecodeerd-signaal-oplossen#/
op 27-01-2021 11:40 PM
Goedenavond Dick,
Dank je wel voor je reactie. Je mogelijke oplossing heb ik ook al meerdere keren geprobeerd, helaas zonder resultaat. Ik begin te vrezen dat er bij het verwijderen van de adapter (ook 1 van de adviezen) misschien iets is kapot gegaan in de tv zelf, waardoor er geen aansluiting meer is met de module. De module is gekocht, niet bij Ziggo zeggen ze daar. Maar dat kan ik niet meer achterhalen. Ik leg me er maar bij neer en ga op zoek naar een andere oplossing. Het is geen dure reparatie waard, gezien de hele situatie. Bedankt voor het meedenken in elk geval!
Hartelijke groet, Monique
op 28-01-2021 09:23 AM
Goedemorgen @MoMoed , Monique,
Geen dank! Jij bedankt voor je terugkoppeling en je eerdere uitgebreide melding. Zo zie je ze niet vaak.
Om hier een monteur voor in te schakelen, lijkt me ook geen optie. Je bent sowieso deze kosten verschuldigd: Tarieven Servilux .
Een andere tv is waarschijnlijk een betere optie, maar daar mag ik natuurlijk niet over oordelen..
op 28-01-2021 10:36 AM
Hi @MoMoed,
Mocht je interesse hebben in een nieuwe TV van Samsung tegen een gereduceerde prijs, dan kun je mij een privebericht sturen 😉
op 28-01-2021 12:41 PM
Goedemiddag Dick,
Dank je wel voor het compliment. Ik vind het ook wel een uitdaging en bijt me erin vast, maar als ik dan echt alles heb uitgeprobeerd en het lukt nog niet wordt het wel frustrerend. Enigszins spijt van de update heb ik wel. De tv werkte gewoon prima daarvoor. Enige wat ik nog zou willen proberen is een maand een module van Ziggo ***** en die weer opzeggen als het dat ook niet is. Daarna is er nog een Humax box die we kunnen aansluiten, maar mijn schoonmoeder weet nu precies wat ze moet doen om haar tv te bedienen. Dat wordt weer lastig aan te leren als je 92 en bijna blind bent.
Samsung had het al over minimaal 95 euro om de monteur te laten komen. Dat gaan we in elk geval niet doen.
Nou, ik heb er weer veel van geleerd. Helaas zonder succes. Maar mogelijk heeft iemand anders hier nog wat aan. Ik geloof dat ik alle ooit in fora aangedragen oplossingen ongeveer in 1 post heb verwerkt 😉
Hartelijke groet, Monique
op 28-01-2021 12:42 PM
Dank je Bruce, maar dat gaat m denk ik niet worden.