op 23-02-2020 09:43 AM
Goedendag Samsung community,
Ik ben nu al enige tijd een tevreden eigenaar van de tv (QE65Q70RALXXN) + soundbar (HW-Q60R/XN) en speaker kit (SWA-8500S/XN). Toch zit ik met een klein puntje, de geluidmodus. Ik zou graag willen dat deze standaard op surround staat. Elke keer dat ik de tv aan zet moet ik de modus handmatig veranderen van aanpasbaar geluid naar surround. De tv is d.m.v. een optische kabel verbonden met de soundbar.
Mijn vraag is dan ook, hoe kan ik ervoor zorgen dat de geluidmodus op surround blijf ingesteld?
op 23-02-2020 10:12 AM
Goedemorgen @weko_c ,
Welkom! Goeie keuze om beide devices met een Toslink kabel te verbinden.
Even wat vragen om mee te denken:
Misschien de tv en de soundbar resetten. Eventueel beide devices een poosje spanningsloos zetten.
Graag hoor ik van je..
op 24-02-2020 01:58 PM
Hallo @dkoster,
Bedankt dat je probeerd mee te denken. Ik heb je punten nagelopen. De huidige softwareverie van de tv is 1351.3, ik heb de HW-Q60R/XN geüpdatet via een usb (geen idee of deze up-to-date was) en hij staat ingesteld op D.IN modus. Dat had geen effect. vervolgens heb ik de tv gereset en van beide devices de spanning een tijdje afgehaald, maar helaas blijft hij terug keren naar de "aanpasbaar geluid" modus.
op 25-02-2020 07:35 AM
Hoi @weko_c ,
Misschien helemaal overbodig, maar anders sta ik even droog met tips:
Wanneer de uitgezonden signalen Dolby Digital zijn en de instelling voor ‘Audio-indeling van digitale uitgang’ op uw tv PCM is, is het aangeraden om de instelling in Dolby Digital te wijzigen.
Wanneer de instelling is gewijzigd, kunt u genieten van een betere geluidskwaliteit.
(Het tv-menu kan andere woorden gebruiken voor Dolby Digital en PCM, afhankelijk van de tv-fabrikant.)
26-03-2021 10:28 PM - bewerkt 26-03-2021 10:28 PM
op 26-03-2021 10:59 PM
Goedenavond @BendeWit , Ben,
Hetzelfde issue met welke apparatuur 🤷♂️? Wat is de volledige Model Code van de tv? Deze staat in het zwart omlijnde vak op de sticker achterop de tv.
Graag incl. de letters XXN. Wat is de huidige softwareversie van de tv? Ga naar Instellingen→Ondersteuning→Over deze tv.
Over welke geluidsapparatuur gaat het?
op 26-03-2021 11:15 PM
op 28-03-2021 10:14 AM
Goedemorgen @BendeWit , Ben,
Bedankt voor de info! Heb je onderstaande setting ook geprobeerd?
Instellingen→Geluid→Expertinstellingen→Digitaal formaat voor geluidsuitvoer op Auto.
De soundbar zou dan automatisch een ondersteunde indeling moeten krijgen..
op 28-03-2021 08:10 PM
29-03-2021 11:40 AM - bewerkt 29-03-2021 11:41 AM
Hoi @BendeWit , Ben,
Bedankt voor je terugkoppeling! Het lijkt me verstandig om hier even remote naar te laten kijken.
https://www.samsung.com/nl/support/remoteservice/
Op de site staat aangegeven wat het inhoudt en hoe je dit moet aanvragen..