op 09-03-2022 02:56 PM
Hoi experts,
Ik heb thuis de volgende opstelling staan.
TV Samasung 65Q90T
Receiver Sony STR-DN1050
Philips Hue Sync box
Ziggo Horizon box
Mede8er stream boxje
Ps4
De PS4 en de mede8er box zitten op de Philips Hue Sync box en deze gaat weer via de receiver naar de tv. De Ziggo Horizon zit rechtstreeks op de TV
Ik krijg het helaas niet voor elkaar om deze opzet optimaal te benutten. Zelf denk ik dat dit komt door mijn wat verouderde receiver, maar heel graag even jullie mening hierover.
De diverse problemen even uiteen gezet per apparaat.
TV Samasung 65Q90T: Ik kan geen Atmos aanvinken in het audio expert menu. Dat is logisch, dit ondersteund mijn receiver namelijk niet. Wel had ik dan verwacht dat ik via diverse Netflix titels op zijn minst DTS zou kunnen streamen? Tevens kan ik nu geen Philips Hue lampen met de Netflix films en series mee laten lopen, wat natuurlijk erg zonde is. Dan komen we direct bij het volgende probleem.
Ziggo Horizon box: Moest ik direct aan de tv koppelen omdat ik anders veel uitval had in beeld. Op de Horizon box kan ik ook Netflix laten lopen, echter nu dus ook zonder Philips Hue omdat deze niet via mijn sync box en receiver kan lopen op dit moment. Dit probleem komt denk ik omdat mijn receiver geen HDMI 4K HDCP 2.2 ondersteund?
Mede8er stream boxje: Deze werkt uitstekend met optimaal geluid én licht 😁
Ps 4: Geluid én licht optimaal, beeld geen HDR. Ook omdat mijn receiver geen HDMI 4K HDCP 2.2 ondersteund?
Ik zou zelf zeggen dat dit allemaal opgelost kan worden met een receiver welke Atmos én HDMI 4K HDCP 2.2 ondersteund? Uiteraard wil ik dit graag zeker weten voordat ik in de buidel ga tasten.
Alvast hartelijk dank voor jullie zienswijze hierin!
op 09-03-2022 05:13 PM
op 09-03-2022 05:16 PM
Even opletten 😉. De TS schrijft:
"Ik kan geen Atmos aanvinken in het audio expert menu. Dat is logisch, dit ondersteund mijn receiver namelijk niet"
op 09-03-2022 05:20 PM
op 09-03-2022 06:26 PM
Goedenavond @Bas Linders ,
Volgens mij begrijp je HDMI 4K HDCP 2.2 niet helemaal. Heeft o.a. te maken met kopieerbeveiliging.
https://www.benq.eu/nl-nl/knowledge-center/knowledge/what-is-hdcp-and-why-is-it-important-in-4k.html
Hue Sync werkt alleen bij beeldmateriaal dat vanaf een externe bron via het kastje wordt afgespeeld.
Dus niet met bijvoorbeeld de Netflix-app op een tv. Een receiver welke Atmos ondersteunt, heb je eigenlijk alleen nodig voor Netflix.
Hier heb je wel een abo voor nodig: https://help.netflix.com/nl/node/64066
Je hebt het zelf over DTS. Volgens mijn gegevens ondersteunt de Sony meerdere DTS formaten:
https://www.sony.nl/electronics/support/audio-components-receivers-amplifiers/str-dn1050/specificati...
op 11-03-2022 10:06 AM
op 11-03-2022 11:37 AM
Hoi Dick,
Dank voor je reactie. Ik heb er in ieder geval veel van geleerd
Dat HDCP voor de kopieerbeveiliging stond wist ik inderdaad nog helemaal niet.
Maar dan nog, omdat de receiver geen 4k ondersteund kan het zijn dat deze HDMI poorten dan te langzaam zijn waardoor het beeld niet goed loopt?
Hue Sync werkt alleen bij beeldmateriaal dat vanaf een externe bron via het kastje wordt afgespeeld.
Dus niet met bijvoorbeeld de Netflix-app op een tv. Een receiver welke Atmos ondersteunt, heb je eigenlijk alleen nodig voor Netflix.
Dat klopt, daarom had ik het ook graag werkend met mijn ziggo box waar de Netflix app op zit. Dan zou ik namelijk ook Netflix met optimaal geluid én PHilips Hue kunnen gebruiken. Dat we het hogere abonnement nodig hadden was mij inderdaad wel bekend.
Je hebt het zelf over DTS. Volgens mijn gegevens ondersteunt de Sony meerdere DTS formaten.
De receiver ondersteund eigenlijk alle formaten behalve Atmos. Zoals ik het zie Netflix enkel dolby digital of Atmos. Het geluid wat ik nu via de tv naar mijn receiver haal uit Netflix is gewoon beschamend slecht tegenover films via het Mede8er stream kastje.
op 11-03-2022 12:08 PM
Hoi Bas, @Bas Linders ,
Alle HDMI poorten zijn 2.0. 4K gaat zelfs over 1.4 poorten.
Is het geluid alleen van Netflix beschamend? Wat mis je precies in het geluid?
Hoe staan de geluidsinstellingen ingesteld op de tv? PCM?
op 14-03-2022 08:15 AM
Goedemorgen Bas, @Bas Linders ,
Heb je al een oplossing kunnen vinden? Er staan nog vragen van mij open..
op 14-03-2022 01:30 PM
Nee niet alleen Netflix, eigenlijk alles wat via de tv komt. Het geluid klinkt allemaal heel flets. Als ik via de Mede8er een film met DTS of DTS-HD afspeel dan is dat gewoon echt een wereld van verschil, dat klinkt veel voller. De tv instellingen heb ik allemaal geprobeerd, staat nu niet op PCM in ieder geval bij de geluidsinstellingen.
Ik heb dit weekend wat getest en heb 1 ding al opgelost. De ziggobox via een HDMI splitter naar de TV én Philips Sync box laten lopen. Nu daar dus al goed beeld en Hue. Ditzelfde zal ook voor de playstation gaan werken denk ik. Dan kan de PS4 rechtstreeks op de TV voor HDR beeld en ook nog gewoon aangesloten blijven op Hue en DTS met de receiver.