op 26-02-2024 11:00 AM
Mijn oude TV UE55MU7000 zag mijn NAS in het thuisnetwerk, vanwege de aankoop van samsung soundbar nu ook een nieuwe samsung tv gekocht om maximaal van het geluid te kunnen genieten (Dolby Atmos) het is de QE55QN93CATXXN geworden, helaas ziet deze tv mijn NAS niet meer in het thuisnetwerk, ook niet als de router er tussenuit haal en zowel de TV als de NAS op dezelfde switch zijn aangesloten. Als ik bij beide TV's naar de specs kijk zie ik bij de UE55MU7000 onder netwerk DLNA staan maar bij de nieuwe niet meer, mijn vraag is dus wordt dit niet meer ondersteund door Samsung TV's en hoe kan ik mijn NAS dan benaderen met de TV om van mijn films, foto's en muziek te genieten.
Wie heeft de oplossing
Arie.
Opgelost! Ga naar oplossing.
op 28-02-2024 01:22 PM
Na alles nog eens goed te zijn nagelopen en de omschrijvingen te hebben gevolgd heb ik het probleem uiteindelijk gevonden. Als eerste heb ik na vervangen van mijn TV niets aan de instellingen gewijzigd waardoor ik het vreemd vond dat de TV mijn NAS nu ineens niet meer zag. Ik de TV is wel de app DS Video beschikbaar maar ik kon daarmee geen verbinding maken met de NAS waar ik inmiddels ook Video server op had geinstalleerd. Dus ging mijn vermoeden steeds meer uit naar een probleem met de DLNA, Dick gaf advies om Plex te gebruiken maar die ondersteund niets om mijn type NAS dus zou het afspelen van films niet soepel verlopen. Maar weer eens in DS Video gedoken en de beschrijving gevolgd, als eerste find.synology.com gestart om het IP-adres wat ik steeds gebruik om de instellingen te controleren, op deze manier op te zoeken en na te gaan of dat het juiste IP-adres is. Wat blijkt nu wordt mijn NAS niet gevonden in het netwerk, via probleem oplossen het volgende gevonden: Als DSM nog steeds toegankelijk is, gaat u naar DSM > Configuratiescherm > Infocentrum > Apparaatanalyse > Netwerklocatie delen en schakelt u het selectievakje Toestaan dat dit DiskStation wordt weergegeven in Web Assistant, na dit vinkje te hebben aangezet werkte DS Video wel op de TV en kan ik films weer benaderen, nu kijken voor muziek en foto's.
op 09-03-2024 10:56 AM
Om mijn verhaal te complementeren het volgende. De films kan ik nu afspelen met DS Video maar mijn foto's en muziek lukt daar niet mee. Plex ondersteund niet mijn Synology type voor het afspelen van films, maar mijn foto's en muziek kan ik wel afspelen via Plex. Het is allemaaal dus iets omslachterder geworden nu Samsung niet mijn NAS ziet maar door twee applicaties te gebruiken kan ik wel mijn NAS blijven gebruiken.
op 28-10-2024 09:28 AM
Afgelopen weekend verder aan het zoeken geweest, MKVToolnix gebruikt om film om te zetten. Hiervoor heb de film gebruikt zoals eerder in de bijlage aangegeven Fast and Furious. Door toeval heb ik het probleem gevonden, in eerste instantie had ik de film omgezet met Handbrake en het jaartal toegevoegd voor de titel 2001 - Fast and Furious. Door het omzetten met MKVToolnix was het jaartal verdwenen en zag ik de film tevoorschijn komen in Plex, vervolgens middels verkenner het jaartal weer toegevoegd waardoor de film weer verdween in Plex. Vervolgens heb ik al mijn films welke ik had geconverteerd met Handbrake en het jaartal ervoor had gezet (in handbrake) vanuit verkenner gewijzigd en het jaartal erachter gezet met als resultaat dat al mijn films nu wel zichtbaar en afspeelbaar zijn in Plex. Conclusie is dus dat Plex op de een of andere manier geen numerieke titels herkend, tenzij deze zijn toegevoegd in Plex zelf door daar de titel te bewerken. Dit is dan wel weer vreemd maar voor nu heb ik mijn probleem opgelost, misschien hebben andere die ook afspeel problemen hebben met Plex wat aan deze oplossing.
op 16-11-2024 11:29 PM
op 26-02-2024 11:02 AM
op 26-02-2024 12:21 PM
Klopt een Synology DS213j
26-02-2024 12:26 PM - bewerkt 26-02-2024 12:30 PM
Hoi @Arie61 , Arie,
Da's een oudje 😉. 2013. Ik heb zelf de DS718+. Heb je Mediaserver draaien? Zie plaatje.
op 26-02-2024 12:29 PM
Klopt die heb ik draaien
op 26-02-2024 12:31 PM
@Arie61 ,
Heb je hier iets aan:
op 26-02-2024 12:40 PM
Ik zal dit nog eens doorspitten, maar ben al veel aan het zoeken geweest op de site van synology. Helaas nog geen oplossing kunnen vinden, de Media server ziet de tv wel bij DMA compatibility onder gevonden apparaten maar niet als DLNA/UPnP maar als standaard, vandaar mijn eerste vraag of dit toestel nog wel DLNA ondersteund.
op 26-02-2024 12:49 PM
Hoi @Arie61 , Arie,
Ik vind ook niks in de manual terug over DLNA. Ik werk zelf met Plex.
Vele malen mooier en zoekt ook veel makkelijker. Zou je nog kunnen overwegen.
Wel een behoorlijk klus. Mocht je zin hebben:
https://www.clickx.be/tips/172342/cursus-media-streamen-via-je-nas-met-plex/
op 26-02-2024 12:58 PM
Dick, ik ben bang dat samsung inderdaad heeft afgezien van DLNA/UPnP wat ik, en gezien de topics die ik op internet tegen kom velen met mij ten zeerste betreur. Zo wordt je als consument belemmerd in het gebruik van een NAS e.d. en wordt je gedwongen een moeilijke weg te bewandelen. Ik had gisteren al even snel gekeken naar Plex maar zag dat dit niet even is ingeregeld, dus zal de link openen en kijken of dit voor mij gaat werken.
op 26-02-2024 01:05 PM