Sluiten

What are you looking for?

annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Oorspronkelijke onderwerp:

Bediening Ziggo Next

(Onderwerp aangemaakt op: 23-06-2023 04:37 PM)
1131 Weergaven
Harry H
Navigator
Opties

Ik ben net eigenaar geworden van de QE5593BAT. Jarenlang een Samsung UE43 gehad, dus beste stap voorwaarts. Echter bij installatie kreeg ik met de Solar afstandsbediening geen vat op mijn Ziggo Next box. Uit wanhoop haalde ik deze uit de kast en zette deze per ongeluk links onder de nieuwe tv. En plots, als een wonder, werkte de Ziggo-box wel! Uiteindelijk blijkt nu dat deze indirect wordt aangestuurd door een IR die linksonder in de tv is gemonteerd. Huh?

Waar bij nagenoeg alle modellen van Samsung de bediening over HDMI of RF loopt, heeft deze moderne tv een IR. Althans zo lijkt het. Mijn vraag nu, klopt dit of is er iets mis met de aansturing van de tv richting de Ziggobox. De IR besturing is super vervelend want hij moet op zicht onder de tv staan en bij het draaien van de muurbeugel raak je het contact kwijt en doet de Solar het niet meer. Het zal toch niet? Heel graag een reactie.

0 Likes

2 oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
Oplossing
Harry H
Navigator
Opties

Hoi Dick,

Er komt woensdag een monteur voor de lipsync. Dan kan deze hier mogelijk ook naar kijken. En remote-hulp heb ik al 2 keer gehad ivm deze synchronisatie. Dat was 2 keer een grote reset, waardoor je alles weer opnieuw kan invoeren en instellen. Maar het heeft niets opgeleverd. Duimen voor woensdag. ik houd je op de hoogte.

Groet, Harry

Bekijk de oplossing in de community in het oorspronkelijke bericht

Oplossing
Harry H
Navigator
Opties

Goedendag,

De monteur van Hello-tv kon de lipsync oplossen. (zie andere post) Maar het niet aansturen van de Ziggo-Box door de nieuwe Solar is andere koek. Er zijn vermoedens, maar geen zekerheden. Zeker is dat als de linker onderkant van de nieuwe Samsung TV in het 'zicht' staat van de voorzijde Ziggo-Box de afstandsbediening prima werkt. Zodra het zicht wordt onderbroken door een hand of dik karton, is het uit met de pret. Onafhankelijk dus waar ik de Solar ook houd.

Omdat mijn oude UE..... daar geheel geen moeite mee had, sterker nog de box stond in de afgesloten kast, is het vermoeden dat óf de oude afstandsbediening van de oude tv had RF voor de box, dan wel de besturing vond plaats via HDMI-CEC en dan praat deze nieuwe tv nog niet de juiste code. De monteur vreesde dat ik mijn Ziggo-AB moest blijven gebruiken en die van de nieuwe TV enkel voor het geluid. Want die doet het wel, net zoals aan/uit. Het blijft wonderlijk en mogelijk kan een update van de software de zaak nog rechttrekken.

Tot zover en ik plaats deze maar onder de 'oplossing'.

Bekijk de oplossing in de community in het oorspronkelijke bericht

0 Likes
12 Antwoorden
Dick
Samsung Members Star ★★★
Opties

Goedemiddag @Harry H ,

Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst! Waarschijnlijk bedoel je de QE55QN93BATXXN.
De Solar werkt met bluetooth. Alleen de powertoets werkt met IR. Heb je de Solar als universele AB ingesteld? Zie:

https://www.samsung.com/nl/support/tv-audio-video/how-to-set-up-the-universal-remote-through-mbr/

Ik heb daar eventueel een uitgebreidere handleiding voor.

signatureee
Groet, Dick

Harry H
Navigator
Opties

Goedemiddag Dick,

Bedankt voor je snelle reactie. Ik moet nog ff wennen hier maar dit werkt goed. Ik heb het model: QE55S93CatXXN om precies te zijn. Een tv met een geweldig beeld. Maar je tip ga ik zeker ff uitproberen, straks. Mocht je nog de uitgebreidere versie hebben, graag! Want heel eerlijk, dit is nog maar 1 van de probleemjes. Maar als de afstandsbediening straks werkt, laat ik het zeker horen. prettig om te weten dat er zo snel meegelezen en meegedacht wordt.

Vriendelijke groet, Harry

0 Likes
Dick
Samsung Members Star ★★★
Opties

Hoi @Harry H , Harry,

Geen dank! Hierbij gelijk de manual. Op pagina 18, 19 en 31 krijg je al wat meer info:

https://downloadcenter.samsung.com/content/UM/202302/20230224140509894/BN81-24055C-300_EM_OSPDVBEUC_...

Huiswerk 😉:

• Ga naar Menu→Verbonden apparaten→Instellen universele afstandsbediening
  • Kies StartSettopboxRechtstreeks op tvServiceprovider Ziggo
  • Selecteer daarna de HDMI poort waar de Mediabox op aangesloten is
  • Daarna krijg je de keuze om het switchen van de kanalen te testen (Kan. omh. of oml.)
  • Steeds op 'Nee' drukken. Na een aantal keer krijg je dan 'Modelnummer zoeken
  • Kies bij 'Fabrikant' Pace. Vervolgens bij Modelnummer zoeken DCR7111 invoeren

Ook even checken of Anynet+ (HDMI-SEC) op de tv aanstaat. Ga naar:
Menu→Instellingen→Alle instellingen→Verbinding→Beheer externe apparaten→
Anynet+ (HDMI-CEC)

Mocht je nog meer probleempjes hebben, dan horen we het wel.

Fijn weekend! ☀️

signatureee
Groet, Dick

Harry H
Navigator
Opties

Hallo Dick,

Net thuis en direct ff doorgelezen, maar dat had ik allemaal al gedaan. enkel ik had de naam Arris, type DCX960 als Ziggo Next box ingegeven. Natuurlijk ook direct Pace Dcr7111 geprobeerd en werkt net zo:  alleen als de Ziggo box zichtbaar is voor TV. Werkt dus met IR vanuit de TV. Zendertje zit net links onder het midden van de tv. Zo blijft de Ziggobox in t zicht, waar hij jaren in het kastje stond. (zie avatar)

Mijn vorige afstandsbediening de BG59 van Samsung en ook bluetooth bediening, werkt niet meer op deze tv. Toen werd mijn Ziggobox wel bereikt in het kastje. Dit schijnt andere bluetooth te zijn. De oude, kleine afstandsbediening lag wél lekker in de hand en ik neem aan dat die met RF mijn Ziggo bediende. Niet elke vooruitgang is een verbetering denk ik dan. Maar een tv die de Ziggo aanstuurt met eigen IR komt toch wat knullig over.

Voor mijn andere probleempjes als Lipsync en het niet herkennen van Humax, wil je dat ik een ander onderwerp aanmaak? Past niet echt bij deze 'kop'

Vr grt Harry en ook goed weekend natuurlijk. 🙂

0 Likes
Dick
Samsung Members Star ★★★
Opties

Hoi @Harry H , Harry,

Even voor de duidelijkheid. De rode led onderop de tv is geen zendertje, maar een sensor.
Een IR-ontvanger voor het in- en uitschakelen van de tv. Staat los van de Next.
De bediening van de Next loopt via het CEC protocol via HDMI.
https://www.ruconnected.nl/hdmi-cec/  Heb je dat ook aangezet?
Je zou ook de AB van de Next kunnen gebruiken voor beide:

https://www.ziggo.nl/klantenservice/televisie-radio/afstandsbediening/koppelen-aan-tv#/

Voor het Lipsync en Humax ussue graag een nieuw topic aanmaken.

Jij ook een fijn weekend toegewenst! ☀️

signatureee
Groet, Dick

Harry H
Navigator
Opties

Hoi Dick,

Nog geen vrij weekend 😉  Flitsend man hoe snel jij reageert. 👍

Ja HDMI-CEC staat aan bij beheer externe apparaten. De reden dat ik dan denk aan een infrarood zendertje is dat de Ziggo box in het zicht staat van onderkant tv. Dan schuif ik met een kartonnetje langs de onderkant v d tv totdat de ziggobox niet meer reageert op de Solar. Dan kom ik uit net links van het midden van de tv. Als ik de Ziggobox omdraai is het gelijk helemaal mis. Dus als de aansturing via CEC werkt, is dat via de HDMI. Ik heb net een nieuwe vette HDMI 2.1 met E-ARC gekocht. Die zou toch 2 richtingen moeten doen?  Ik ga nog eens andere kabel proberen en anders is dan het CEC-signaal niet defect?  Dat klinkt wel logisch tenzij dit later wordt ingevoerd bij dit type, met een software update. Mogelijk kun jij nagaan of CEC hier uberhaupt wel moet werken. Tis natuurlijk tamelijk nieuw model.

Voor als je avonddienst hebt, goeie dienst verder en anders fijn weekend.

Dick
Samsung Members Star ★★★
Opties

Hoi @Harry H , Harry,

Bedankt voor het compliment! Geen avonddienst. Geheel vrijwillig. 😉
Anynet+ (HDMI-CEC) is op iedere tv aanwezig.  Hopelijk werkt een andere kabel.
Is het gebruiken van de AB van de Next nog een idee?

signatureee
Groet, Dick

Harry H
Navigator
Opties

Hoi Dick,

Bedankt voor je heldere antwoord. CEC zou aanwezig moeten zijn en een andere kabel bracht geen oplossing. Zou er mogelijk toch iets zijn met het signaal. Zoals beschreven werkt de Solar niet als de Next Box niet 'in zicht' staat van de onderkant van de tv. Ik had zelfs box omgedraaid en werkt dan enkel als ik een spiegeltje voor IR ontvanger van de Next box zet, richting onderkant tv. Ja.... je probeert wat. 🤔

Zeker, de Ziggo AB van de next werkt prima. Mijn tv hangt aan een zuiltje omdat ik 2 'kijkplekken' heb en zo de tv 90 grdn kan draaien. Zo zijn 2 AB's erg handig en is het probleem van elkaar zien (tv en box) ook direct helder. Bij het draaien verliezen ze contact.

Het idee dat er iets mis is met de HDMI poort, past ook in het feit dat de lipsync enorm fluctueert. Daar kom ik later onder ander onderwerp op terug. Dan beschrijf ik hoe en wat en neem ik ook de klantenservice van Samsung even mee. Want heel eerlijk, deze community is een verademing vergeleken met de klantenservice. Ik heb best veel Samsung spul in huis en altijd zonder problemen. Ben ook een fan, maar niet van hun klantenservice. Maar daarover later meer.

Vriendelijke groet, Harry

0 Likes
Dick
Samsung Members Star ★★★
Opties

Hey @Harry H , Harry,

De warmte een beetje overleefd vandaag? Je zou er ook remote naar kunnen laten kijken:

https://www.samsung.com/nl/support/remoteservice/

Op de site staat aangegeven wat het inhoudt en hoe je dit moet aanvragen.
Bovenin wel eerst SMART TV’S selecteren en daarna naar beneden scrollen.

Fijne avond!

signatureee
Groet, Dick