op 04-06-2017 02:50 PM
Hallo, wij hebben een Amerikaanse koelkast type RS61781GDSR/EF onder in de vriezer komt blijkbaar water wat dan bevriesd en dus zeg maar groeid zodat we op een bepaald moment de onderste lade niet meer open krijgen.
Ik doe nu 2 a 3 keer per week het ijs verwijderen maar ik vraag me af waar het vandaan komt?
Iemand een idee?
Opgelost! Ga naar oplossing.
op 07-06-2017 02:13 PM
Hoi @leok, goed dat je jouw vraag op de Community stelt.
Ontstaat de ijsvorming aan de achterkant van de vriezer? Kun je in dat geval eens luisteren of de ventilator een tikkend geluid maakt? Als dat het geval is, controleer of de koelkast aan de achterkant 10 centimeter ruimte heeft en aan de zijkanten 5 centimeter. Dit heeft hij nodig om zijn warmte kwijt te kunnen. Check ook regelmatig of er geen sotf aan de achterkant zit.
Als de ijsvorming op andere plekken ontstaat, wordt er waarschijnlijk valse lucht aangetrokken. Kun je dan de deurrubbers eens controleren? Zet de temperatuur kouder en sluit de deuren. Voel vervolgens met je vingers langs de rubbers. Wanneer je voelt dat er lucht naar binnen wordt gezogen, houdt dit in dat de deurrubbers niet meer goed sluiten.
De luchtcirculatiegaten van het No-Frost systeem aan de binnenkant van de koelkast en vriezer behoren altijd goed vrij te zijn, ik adviseer hier geen producten tegenaan te plaatsen. Wanneer dit wel gebeurt, kan er ijsvorming ontstaan.
Wanneer je de deur van de vriezer opent, zie je de opening van de dispenser. Deze klep hoort open en dicht te gaan. Wanneer deze open staat, komt hier valse lucht door en ontstaat er ijsvorming. Je kunt dit testen door een beetje water op de klep te leggen. Als je de vriezer deur sluit en opent, moet het water er nog in liggen.
Tenslotte: is de koelkast aangesloten op de waterkraan vanwege de dispenser? Als dat niet het geval is, kan hierdoor ijsvorming ontstaan. Er komt dan namelijk ‘warme’ lucht in het vriesgedeelte in plaats van water. Dit zorgt voor condens en als dit bevriest ontstaat er ijsvorming. Er zijn twee dingen die dit kunnen voorkomen: gebruik de ice-off knop of sluit de koelkast aan op de waterleiding.
Ik hoor graag hoe het hierna gaat!
op 19-06-2017 07:16 PM
Hoi,
Sorry dat het ff duurde maar ik moest wat dingen uitproberen.
Maar wat ik merk is dat als ik de water toevoer dicht zet, dus de kraan bij mij aan de muur, en de ijsvoorraad weggooid dat ik dangeen uitvorming meer heb onderin de vriezer (ij vormt zich dus echt op de bodem van de vriezer onder de onderste lade en nergens anders) Het lijkt wel of de water toevoer lek is maar ik zou het vreemd vinden als er dan water in de vriezer zou komen.....
Maar eh.. niet om het een of ander wij hebben deze koelkast op 11-02-2013 bij de mediamarkt gekocht en gelijk na een paar dagen hadden we problemen toen is er iemand van CE repair geweest en die ontdekte dat er ventilatoren niet draaide omdat er pakking materiaal niet goed zat. Toen op 26-01-2015 is er weer iemand van CE repair geweest omdat de koelkast en vriezer het in het geheel niet meer deden die heeft toen volgens mij een geheel moederboord vervangen met de melding dat dit een bekend probleem was...... (net binnen de garantie!!)
En nu dit weer ik ben niet blij dat zult u begrijpen!
Ik weet niet of ik bij u moet zijn met dit probleem maar anders hoor ik graag bij wie ik wel moet zijn!
(Overigens hebben wij een wasmachine van Samsung met een zelfde soort verhaal ook 2 keer al een monteur bij geweest)
Ik hoor graag van u
M. vr. gr.
Leo Klomp
23-06-2017 11:40 AM - bewerkt 23-06-2017 11:41 AM
Hoi Leo,
Jeetje 😢 Kun je de koelkast van de muur halen, aan de onderkant zit als het goed is een zwart rooster en daaronder een wateropvangbak? Daar gaat een dunne leiding naar boven toe, naar het vriesvak. Deze zou je kunnen doorsteken.
Wat je ook zou kunnen doen, is de koelkast ontdooien. Voor een goed resultaat, bij voorkeur 4-5 dagen.
Kun je de reparatienummers in een privébericht sturen? Dan kan ik even kijken wat er precies gedaan is.
op 25-06-2017 07:15 PM
Hoi,
Ff contact met CE repair gehad en zij adviseerde mij de ontdooiwater afvoer te inspecteren.
Ik heb de stekker uit het stopcontact gehaald en de vriezer leeg gemaakt.
Toen de kap met de verdamper ventilator gedemonteerd (foto Verdamper) en wat bleek de ontdooiwater afvoer bak zat tot de rand toe vol met ijs (zie foto OntdooiwaterOpvangBak) dit ijs laten ontdooien en ook de ontdooiwater afvoer pijpjes achterin de koelkast geinspecteerd (foto OntdooiwaterAfvoerPijpjes).
Let op dat op de foto's het ijs reeds niet meer aanwezig is!
Wat ik vreemd vind is dat ik geen directe verbinding vind tussen de ontdooiwater opvang bak en de pijpjes ook lijkt het mij dat de pijpjes niet direct onder de opening van de opvangbak zitten. De drie sleufjes onder in de bak zitten boven een zwart rubberen dingetje maar hier kan ik geen gaatje in vinden (kreeg het advies om met een stukje installatie draad dit door te prikken maar dat is mij niet gelukt) maar ik weet niet hoe de constructie precies zit!
Kan het zijn dat het toch opgelost is zo?
op 27-06-2017 03:10 PM
op 28-06-2017 03:59 PM
Hallo,
Nou het is opgelost uiteindelijk was er nog best veel ijs blijkbaar in het dooiwater afvoer pijpje vanuit de vriezer.
Ik heb uiteindelijk met een föhn de boel verhit en met een koperdraad in het pijpje zitten porren en toen ineens prikte ik door en kwam er water uit het rechter pijpje achter/onderin.
Nog ff een paar keer heet water er doorheen laten lopen en nu is het weer in orde zo lijkt het!
Dus als je dit probleem heb (ijs onderin de vriezer van een side-by-side koelkast) dan is het hoogst waarschijnlijk zo dat de ontdooiwater afvoer verstopt zit (bij mij met ijs want ik heb geen andere stoffen in het glaasje gevonden welke ik onder de pijpjes heb gezet) Zaak is dus al het ijs uit de opvangbak te verwijderen en net zo lang doorgaan met ontdooien totdat de afvoer goed en volledig doorloop!
Blijft bij mij wel de vraag hoe of dat dit kan gebeuren......
Heb trouwens op you-tube filmpjes gezien van mensen die een koperen draad in de afvoerpijp laten handen en deze dan aan het verwarmingselement knopen, ik heb dit niet gedaan omdat ik niet weet hoe warm het element wordt en er dan wellicht schade aan het plastic afvoerpijpje kan ontstaan.
Dank,
Groeten
Leo
op 05-07-2017 10:52 AM
op 10-06-2018 08:38 AM
Is dit de enigste oplossing om dit probleem om te lossen, want dit is precies wel een gekend probleem bij vele Samsung gebruikers over de wereld aangezien er zelfs meerdere YouTube-filmpjes over gemaakt zijn... Onze koelkast lekt ook al een tijdje en ik ben ook niet bereid 100-den euro's aan herstellingen te betalen via Samsung voor een probleem wat zeker bij hun bekend zou moeten zijn.
Groetjes
Kris