op 14-12-2016 10:07 PM - laatst bewerkt op 20-01-2017 11:18 AM door Tim
Gisteren begon mijn koelkast erg veel herrie te maken. Ik heb toen de stekker uit het stopcontact gehaald en het vries gedeelte laten ontdooien.
Toen ik de stekker er weer instak ging netjes alle lichten op het display aan en heb ik ijsblokjes weer uit gezet en de temperaatuur van de vriezer en koelkast ingesteld. Hierna gingen alle lampjes uit op 1 streepje na.
Na nog een paar keer dit gedaan te hebben op internet gezocht wat ik kon doen hier tegen. Ik vond als oplossing de bovenste 2 knoppen aantal seconden in te houden en dit werkte. Ik heb nu weer een normaal werkend display (tot ik de stekker er weer uit trek).
Toen begonnen de problemen pas echt. De temperatuur van de vriezer stond op +15 en ging in een dag tijd terug naar + 13 terwijl de temperatuur meter in de diepvries aangaf dat het daadwerkelijk -13 was. Ik heb hem ingesteld op -18. Maar zelfs met powerfreeze krijg ik hem niet omlaag en het display blijft op de + 13 staan.
Het koelast gedeelte doet nu ook raar, volgens het display is het daar 6 graden, echter in de groente la waren pakjes drinken bevroren en ook de water dispenser werkt niet meer (wellicht bevroren).
Er is voldoende ruimte aan de achterkant vrij en de deuren zitten ook goed dicht.
Hoe kan dit van de ene op de andere dag gebeuren en wat kan ik nog proberen om dit op te lossen?
Ray
Opgelost! Ga naar oplossing.
06-01-2017 12:13 PM - bewerkt 06-01-2017 12:13 PM
Ai, dat is ontzettend zuur. Het kost inderdaad allemaal veel geld. Het enige wat vanuit Samsung nog aangeraden wordt is het volgende:
Je kunt de koelkast ontdooien gedurende 4 à 5 dagen. Het kan zijn dat er zich diep van binnen ijsvorming bevindt. Dit gaat met 24 uur of 48 uur vaak niet weg. Belangrijk is de koelkast altijd met de deur open te ontdooien!
op 03-11-2017 09:58 AM
Ik heb het opgelost door de koelkast te ontdooien helemaal. Daarna deze als voorraad kast te gebruiken en een nieuwe koelkast te kopen.
op 20-12-2016 12:57 PM - laatst bewerkt op 03-01-2017 11:40 AM door Jaimy
HI Ray,
Je koelkast leidt z'n eigen leven 😁 Bedankt voor je duidelijke verhaal! Knippert de display? Zou je ook een foto kunnen maken van de display? Let me know.
--------------------------------------------------
Samsung means tristar. Let is shine on your Christmas tree!🎄
op 20-12-2016 01:04 PM
Hoi Davey,
Ik heb nu 2 maar de koelkast langer dan 24 uur uitgezet. Als ik hem aanzet gaan netjes alle lampjes aan, echter na een paar tellen gaan ze uit en zie ik 1 streepje (Waar je de 11 ziet staan, laatste 1 onderaan) en meer doet het niet).
Door 8 seconden Power Freeze en Vacation in te drukken krijg ik mijn scherm wel weer terug.
Hieronder foto van mijn display, er staat +11 bij de vriezer, terwijl het er -15 is op dit moment. Maar het fluctueerd ook. Ene moment kijk ik, zie ik -15, ander moment -10. Daarnaast vriest het ook in de groentelade van de koelkast.
op 21-12-2016 02:26 PM - laatst bewerkt op 06-01-2017 11:57 AM door Jaimy
Kan je dit even goed nalopen
Stofzuiger:
Ik wil je adviseren om met een stofzuiger langs de achterkant van de koelkast te gaan. Met name in de buurt van de compressor, zodat stof de warmte uitwisseling niet verhindert.
luchtcirculatie
De luchtcirculatie gaten van het No-Frost systeem aan de binnenkant van uw koelkast en vriezer behoren te allen tijde goed vrij te zijn, ik wil je adviseren hier geen producten tegenaan te plaatsen. Wanneer dit wel gebeurt, ontstaat er vocht onder de groenteladen of ijsvorming op de achterwand.
Vakantiestand:
Indien je koelkast niet koelt maar wel vriest, is het mogelijk dat deze in de vakantiestand staat als deze optie beschikbaar is op de koelkast. De vakantiestand kun je via het display weer uitschakelen.
Ik hoor het graag van je.
op 06-01-2017 11:44 AM
Hoi Ray,
Is het gelukt met de tips van Davey?
op 06-01-2017 11:48 AM
Hoi Jaimy,
Helaas niet, ik heb alles schoongemaakt, nogmaals 2 dagen de koelkast uit gezet en hij doet nog steeds het zelfde.
Hij vriest tussen de -5 en -18 (dat kan per uur wisselen) en geeft op het display dan van +14 tot +9 aan. De koelkast staat op + 6, echter het vriest in de groentenlades en de plank erboven.
Eigenlijk geeft zowel in de diepvries als in de koelkast elke plank zijn eigen temperatuur en die wisselt dus ook, blijft niet stabiel.
Gr
Ray
op 06-01-2017 12:03 PM
Hmm, dat klinkt wel heel vreemd. Ik denk dat hier een monteur nodig is. Valt de koelkast nog binnen de tweejarige garantieperiode?
op 06-01-2017 12:08 PM
Hoi Jaimy
Uiteraard niet Dan was het ook niet zo moeilijk geweest. Hij kreeg dit na 2 jaar en 10 maanden.
Het zal ook vermoedelijk wel een monteur moeten worden, ik zit alleen met een kleine uitkering nu en een monteur hier vraagt al zo'n beetje € 50 voorrij kosten en diagnose en daar komt dan nog reparatie uren en materiaal bij. Logisch natuurlijk, maar heb dat nu even niet. Vandaar dat ik hoopte dat het iets was dat met een reset of iets te verhelpen was of dat iemand zeker wist dat het de thermostaat of zo was. Maar snap dat dat vanaf afstand erg lastig is.
06-01-2017 12:13 PM - bewerkt 06-01-2017 12:13 PM
Ai, dat is ontzettend zuur. Het kost inderdaad allemaal veel geld. Het enige wat vanuit Samsung nog aangeraden wordt is het volgende:
Je kunt de koelkast ontdooien gedurende 4 à 5 dagen. Het kan zijn dat er zich diep van binnen ijsvorming bevindt. Dit gaat met 24 uur of 48 uur vaak niet weg. Belangrijk is de koelkast altijd met de deur open te ontdooien!
op 06-01-2017 12:19 PM
Ik ga dat nog eens proberen. Ik heb toch niet erg veel erin liggen nu, aangezien hij ook zo fluctueerd in temperatuur.
1 ding wat me wel is opgevallen is dat voordat ik dit probleem had ik hoorde dat zodra ik de koelkast open trok hij even stopte met lucht blazen (dual flow). Nu hoor ik dat niet, dus misschien dat hij dat op dit moment helemaal niet doet.
Verder valt op dat het waterreservoir voor het koude water in het koelkast gedeelte zit. Als ik de koelkast na het ontdooien weer aan zet dan doet het water het gewoon, maar na een uurtje of wat is dat al stijfbevroren. Dus lijkt er op dat hij in verkeerde zones vriest en dat in combinatie met het scherm dat maar wat roept kwa temperatuur + 12 ipv -15 bv wat het daadwerkelijk is.