op 11-10-2022 04:08 PM - laatst bewerkt op 25-10-2022 10:30 AM door BruceH
De Galaxy Z Flip4 is een toestel waar ik al langer naar aan het kijken was, dit eigenlijk voornamelijk door de opvouwbare vormfactor. In de afgelopen jaren is het toestel steeds meer verbeterd en nu heb ik hem dan ook eindelijk in mijn handen.
Vanaf het moment dat je het toestel uit de doos haalt voelt hij al erg premium aan. Het vouwbare scherm is echt een knap staaltje techniek. Een nadeel hieraan is dat het scherm hierdoor een stuk "zachter" is dan het glas op een “standaard” telefoonscherm, wat ik in eerste instantie een beetje eng vond omdat ik altijd lange nagels heb en je bij het eerste keer opstarten door de telefoon verteld wordt dat je niet met je nagels in het scherm moet drukken.
Maar nu ik het toestel ongeveer een maandje in gebruik heb, maak ik mij hier eigenlijk helemaal geen zorgen meer over. Het scherm ziet er nog piekfijn en als nieuw uit en voelt ook helemaal niet kwetsbaar aan. Op een of andere manier dacht ik dat het een soort druk scherm zou zijn, maar het voelt en is toch echt gewoon glas.
Wat meteen opvalt is dat het toestel is mooi compact is wanneer het dichtgevouwen is en weer fijn groot wanneer open, simpelweg best of both worlds dus. Het toestel heeft een scherm van 6,7 inch en het cover scherm is 1,9 inch groot. Het toestel is uitgevouwen 6.9mm dik en dichtgevouwen is het toestel 15.9 mm dik en aan de zijde van het scharnier en 17,1mm dik. Met een hoesje zal dit natuurlijk iets dikker worden.
Het toestel heeft in totaal 3 camera’s, waarvan aan de achterkant een 12 megapixel hoofdcamera, een 12 megapixel ultra groothoeklens en aan de voorkant een 10 megapixel hoofdcamera. Het toestel heeft een accu van 3700mah en kan 25 watt snel laden (zoals bij alle toestellen tegenwoordig zit er geen laadblok bij). Hiernaast heeft het toestel een IPX8 classificering wat betekent dat het toestel een basis waterdichtheid heeft.
Processor:
Het toestel draait op de nieuwe Qualcomm Snapdragon 8+ gen 1 processor. En ja dat lees je goed; de Snapdragon, een chip welke normaal nooit beschikbaar is in Nederland. Deze processor maakt de Galaxy Z Flip4 niet alleen zuiniger, maar ook nog een fractie sneller dan de Galaxy S22 serie.
Features:
Wat ik persoonlijk ook fijn vind aan het toestel is dat de vingerafdruksensor in de power knop verwerkt zit. Een fysieke knop werkt nou eenmaal altijd net iets sneller dan een in screen vingerafdruksensor en je zit altijd op de goede plek met je vinger, wat ik soms niet zat op de in screen op mijn oude Note 10+.
Een ander fijn ding hier aan is dat als je van boven naar beneden veegt op de vingerafdruksensor dat je Quick panel/statusbalk naar beneden komt. De bovenkant van het scherm is anders moeilijker met een hand te bereiken en zo los je eigenlijk heel fijn dat probleem op.
Het scherm:
Laten we beginnen met the elephant in the room: de vouw. Om heel eerlijk te zijn is de vouw logischerwijs te zien wanneer je hier specifiek naar kijkt, maar tijdens het gebruik van het toestel merk en zie je de vouw eigenlijk vrijwel niet. Het enige moment wanneer je hem ziet is als de zon er van een bepaalde hoek op schijnt, maar op een of andere manier vind ik dat totaal niet storend. De vouw kun je uiteraard voelen als je hoog scrolt met je vinger. Verder merk en zie je de vouw niet of nauwelijks! Het scherm is verder een heel erg mooi AMOLED scherm met een maximale refresh rate van 120HZ.
Cover screen:
Naast het gewone scherm heeft het toestel nog het cover screen aan de voorkant van het toestel zitten (wanneer dichtgevouwen). Het cover screen laat je de tijd zien (clock face kun je aanpassen in de instellingen). Hiernaast kun je op dit scherm je meldingen zien en een aantal widgets. Ook kun je wanneer je van boven naar beneden veegt het quick toggle menu openen waar je snel je wifi, geluid, bluetooth, vliegtuigstand, zaklamp aan en uit kan zetten of je helderheid aan kunt passen.
Als ik eerlijk ben, ben ik een beetje teleurgesteld in de opties welke op dit scherm beschikbaar zijn. Persoonlijk vind ik het een beetje summier en zou je met de grootte van het scherm zo veel meer kunnen. Maar het voordeel is dat hier zich meer mensen aan geïrriteerd hebben en er dus een app is ontwikkeld waardoor je veel meer kan met dit scherm. Met behulp van deze app kun je namelijk letterlijk alle apps op je telefoon openen op het kleine cover schermpje. De app heet Cover Screen OS en ik raad dan ook zeker aan dat wanneer je in bezit bent van de Galaxy flip 4 (of 3) om deze app te downloaden.
Camera:
Prima voor een simpele foto, maar de camera’s zijn niet heel bijzonder. De Galaxy Z Flip4 maakt niet de beste foto’s vergeleken met de overige laatste releases van Samsung. Doordat de Flip 4 alleen een digitale zoom heeft zie je bij het inzoomen al vrij snel pixels. ‘S Avonds komt de camera en vooral de software van het toestel wél goed uit de bus. Foto's met weinig licht zien er goed uit. Dit geldt ook voor de selfiecamera. Soms wil Snapchat de foto's, maar vooral video's ook wat raar verwerken, maar dit zal vast en zeker opgelost worden middels een update.
Op de Flip 4 kun je het cover screen als een soort viewfinder kunt gebruiken en dus precies zien of je er goed op staat. Dit is ook ideaal met grotere groepsfoto’s, je vouwt het toestel half open (in bijna elke stand mogelijk) en zet hem op bijvoorbeeld een tafel en je kunt eindelijk en de goede camera gebruiken en tegelijk zien of iedereen er wel op staat
Flexmode:
De Flip4 heeft een zogenoemde flexmode. Dit houd simpelweg in dat je het toestel in elke stand kan vouwen en het toestel zal dan in deze stand blijven staan en in een speciale flexstand openen. Erg handig bij het maken van foto's of het kijken van filmpjes waarbij je het toestel op bijvoorbeeld een tafel neer wil zetten.
Dit half open neerzetten terwijl je gebruik maakt van de camera's is ook ideaal voor de TikTok liefhebber, nu hoef je je toestel niet meer onhandig ergens tegenaan te laten balanceren voor de juiste opname hoek. Deze optie kun je overigens ook gewoon uitzetten.
Batterij:
Het toestel heeft een geüpgradede batterij ten opzichte van zijn voorganger en heeft hiernaast een efficiëntere chip. Ik kom makkelijk mijn dag door. Wanneer ik het toestel wat intensiever gebruik kom ik ook gewoon de dag door en red dan over het algemeen (afhankelijk van welke apps ik heb gebruikt) een screen on time tussen de 4,5-5,5 uur. Na de laatste update heb ik het idee dat dit zelfs weer iets langer is! (Nog niet uitgebreid getest bij 't schrijven van mijn review).
Om optimaal gebruik te maken van je batterij zou ik aanraden om gebruik te maken van Bixby routines. Als voorbeeld heb ik bijvoorbeeld ingesteld dat als ik Google Maps open dat het toestel automatisch mijn locatie aan zet en zodra ik maps weer sluit dat het toestel mijn locatie automatisch weer uit zet. Scheelt weer een hoop batterij vergeleken met wanneer je je locatie weer eens vergeet uit te zetten.
Conclusie/ Flip vorm: (Flipping Cool):
Nu we alle standaard dingen gehad hebben komen we wat mij betreft bij het belangrijkste van de review uit; de voordelen van de vorm. Want dit is natuurlijk wat het toestel onderscheid van alle andere telefoons.
Allereerst is het voor mij ultieme nostalgie. Ik had vroeger namelijk een hele mooie roze flip phone (toevallig ook van Samsung) en ik denk dat dit toch wel een van mijn meest favoriete telefoons ooit is geweest. Het is gewoon heel erg bevredigend om het toestel dicht te klappen wanneer je klaar bent met het gebruik of als je een telefoongesprek op wil hangen. Er is (nagenoeg) geen moderne telefoon welke aangenaam in je (vrouwen) broekzak past, nou ik kan je vertellen dat ik het gemak van je telefoon in je broekzak steken heb gemist. Met de Flip 4 kan dit eindelijk en ik heb al een aantal keer op feestjes gestaan zonder een onhandig tasje bij me te hebben, super fijn!
Hiernaast is de kleine vormfactor ook al gewoon fijn tijdens het vervoeren in je hand. Doordat het scherm dichtvouwt is, ondanks dat het scherm in de basis zachter is, het scherm toch wat beter beschermd dan bij een "gewone" telefoon. Tijdens het vervoeren in je hand, je tas, broekzak, jaszak is je scherm dichtgevouwen en automatisch beschermd tegen krassen van bijvoorbeeld sleutels, maar ook beter beschermd bij een val (mits je een hoesje hebt). Mijn scherm ziet er dan ook nog steeds als nieuw uit.
Doordat het toestel door zijn grootte makkelijker in je hand past laat je hem ook minder makkelijk vallen. Nog een grappig nostalgisch dingetje is dat ik in de tijd van mijn roze flip phone erg veel jaloerse blikken kreeg. Deze krijg ik nu ook weer aangevuld met verwondering en nieuwsgierigheid. Zelf wen je heel snel aan het toestel en zijn bijzondere vorm, maar voor de meeste mensen is het iets heel nieuws waardoor je de nodige verwonderde kreten te horen krijgt. Ook willen bekenden hem eigenlijk altijd even vasthouden en bekijken en tot nu toe is eigenlijk iedereen positief verrast. Bonus: Al die geschrokken gezichten wanneer je ineens je telefoon dubbelvouwt zijn bijzonder grappig.
Mocht je nog vragen of tips nodig hebben voor de Galaxy Z Flip4 dan hoor ik het graag!
op 11-10-2022 11:02 PM
op 12-10-2022 02:06 PM
Leuk geschreven @Moootje
op 12-10-2022 02:07 PM
op 12-10-2022 02:31 PM
op 25-10-2022 08:19 AM
Nice. Mooie review, leest goed weg. 👊
op 25-10-2022 08:24 AM
op 26-10-2022 11:46 AM
Hele leuke review en erg herkenbaar!
1 vraagje: "Een ander fijn ding hier aan is dat als je van boven naar beneden veegt op de vingerafdruksensor dat je Quick panel/statusbalk naar beneden komt"
Die functie heb ik nog niet gevonden of werkt niet 'out of the box' misschien, is dit in te stellen? Lijkt me ook erg handig.
Groetjes!
op 26-10-2022 11:58 AM - laatst bewerkt op 27-10-2022 12:25 PM door MartijnK
Hoi,
Die functie vindt je hier:
Instellingen - Geavanceerde Functies - Bewegingen en gebaren - Gebaren vingeradruksensor
en dan kun je het activeren
26-10-2022 12:13 PM - bewerkt 26-10-2022 12:14 PM
Dankjewel!
Dit staat inderdaad niet out of the box ingesteld, maar is wel een superhandige functie! Dit werkt overigens ook op andere toestellen met nog een fysieke vingerafdrukscanner.
@mollie319 heeft hier onder al uitgelegd waar je de functie kan vinden zie ik.