op 31-08-2023 01:03 PM
Out of the box
Zoals we gewend zijn van Samsung voelt en oogt het toestel vanaf het moment dat je het uit de doos haalt premium aan. Er zijn een aantal veranderingen ten opzichte van zijn voorganger.
Het coverscreen is een behoorlijk stuk groter. (Hier later meer over) en de camera's zitten niet meer onder elkaar maar naast elkaar. Wanneer je het toestel dichtvouwt zit er geen flinke kier meer tussen maar vouwt hij plat. Het is maar een klein detail maar heeft een groot effect. Het toestel zier er hierdoor een stuk luxer en "af" uit.
Ook kan er hierdoor niet meer van alles tussen het scherm komen in je broekzak. En ja hij past zelfs in de broekzak van een vrouwenbroek! Helaas is de vouw nog steeds zichtbaar in het scherm, maar deze vergeet, zie en merk je niet tijdens gebruik. Ook zijn er weer een aantal mooie nieuwe kleuren beschikbaar en heb ik de erg mooie mint kleur in mijn bezit.
Helaas zitten er dezelfde camera's in het toestel als bij zijn voorganger, wel is de software geoptimaliseerd waardoor de foto's net iets mooier zijn en sneller verwerkt worden. Ook de grootte van de batterij is niet anders maar door de nieuwe, snellere chip is het batterijverbruik weer iets geoptimaliseerd waardoor je er net iets langer mee kunt. Het toestel draait hiernaast uiteraard op de nieuwste Android versie. Het toestel werkt ongelofelijk snel en er is niets wat er niet vloeiend op draait. Ook kan het scherm een stuk feller worden waardoor deze ook in direct zonlicht volledig leesbaar is.
Het Flex WindowEen van de grootste en belangrijkste veranderingen van de Z Flip 5 ten opzichte van de Z Flip 4, is het veel grotere coverscreen of zoals Samsung het zelf noemt: het Flex Window. Het scherm is door het formaat een stuk bruikbaarder dan het kleine(re) scherm van de flip 4.
Je hebt een aantal standaard widgets die geoptimaliseerd zijn voor het coverscreen; zoals het weer en de agenda en er mooi uitzien, maar ook een van smarthings wat ideaal is wanneer je bijvoorbeeld je slimme lampen snel wil kunnen bedienen.
Ook kun je binnenkomende notificaties bekijken, bellen en afspelende muziek besturen. Het is even wennen dat het kan, maar daarna heb ik er erg veel gebruik van gemaakt. Hiernaast kun je het scherm zowel open als dicht als een voorbeeldscherm gebruiken tijdens het maken van foto’s, waardoor je weer extra mooie selfies kunt maken. Of je kunt het toestel half open neerzetten om bijvoorbeeld een mooie groepsfoto te maken en je hierbij direct kunt zien of iedereen er (goed) opstaat.
Niernaast heb je ook op het coverscreen een quickpanel. Hier kun je niet de notificaties lezen, deze staan namelijk op de linkerpagina van de schermen op het coverscreen, maar wel een aantal instellingen aanpassen. Helaas kun je deze niet naar eigen wens aanpassen. Zelf zou ik hier graag NFC en GPS aan en uit willen kunnen zetten en bijvoorbeeld niet bixby routines en scherm recorder. Ook was het handig geweest als hier de tijd zichtbaar was voor wanneer je het naar beneden schuift boven op een widget of app.
Apps op het coverscreen
Via de instellingen -> coverscreen kun je onderaan op de blauwe tekst klikken en een aantal apps aanzetten om te gebruiken op het coverscreen. Zo kun je WhatsApp, Netflix, Google Maps of YouTube volledig op het coverscreen gebruiken. Dit werkt allemaal erg goed. Standaard laat Samsung het niet toe om alle apps er volledig op te laten draaien, maar ze bieden zelf ook weer de mogelijkheid aan om dit toch wel te doen.
Je kunt namelijk de app Goodlock uit de Galaxy Store downloaden en vervolgens Multistar in de Goodlock app downloaden. Hier kun je vervolgens alle apps beschikbaar maken op je coverscreen en zelfs een speciale game widget aanzetten.
Ik heb bijna al mijn apps getest op het coverscherm en eigenlijk werken ze allemaal gewoon goed op het kleinere scherm.
Zelfs gamen is makkelijk en werkt vloeiend. Ik snap daarom dan ook niet helemaal waarom Samsung wel een app creëert waarmee je alle apps op het coverscherm kunt gebruiken maar dit niet standaard aan zet in de instellingen.
Is de upgrade het waard?
Als je naar de directe specs kijkt is er niet veel veranderd op de Galaxy Z Flip5 ten opzichte van de Galaxy Z Flip4 dus is het een upgrade waard? Na het toestel nu een maand gebruikt te hebben is mijn antwoord hier op een volmondige ja. In de praktijk heb ik het coverscreen heel erg veel gebruikt om bijvoorbeeld even snel mijn notificaties te checken, of om ergens heen te navigeren met Google maps, maar ook in de auto waar ik Flitsmeister laat draaien op het kleine scherm ipv op het grote.
Ook kijk ik wel eens een filmpje op het coverscreen of reageer even snel op een Whatsapp berichtje, want ja, ook een volledig toetsenbord komt tevoorschijn wanneer je iets wil typen. Zelfs het spelen van een spelletje is leuk op het coverscreen en ook de zwaardere games werken goed. Doordat ik het scherm en de apps in de praktijk zo vaak gebruikt heb bespaard dit een hoop batterij waardoor het toestel net even wat langer mee kan. En vind ik het op het coverscreen toch te klein? Dan vouw ik het toestel gewoon open en dan gaat dezelfde app verder op het grote scherm.
Hiernaast ziet het toestel er mede door het coverscreen, maar ook doordat deze eindelijk volledig dichtvouwt er een stuk luxer uit. Hiernaast gaat de batterij zelfs wanneer je alleen het grote scherm gebruikt net iets langer mee.
Wil je meer weten over het gebruik van de Galaxy Z Flip5 ? Lees dan ook vooral mijn eerder review over de Galaxy Z Flip4 waar in ik andere onderdelen van het toestel belicht.
op 31-08-2023 01:50 PM
nice @Moootje
Goed en duidelijk verhaal.
Veel plezier met je nieuwe aanwinst 👌
op 31-08-2023 03:15 PM
Krijg snel deskundige hulp, met toegewijde ondersteuning precies wanneer je het het meest nodig hebt
Ontdek meer