op 09-07-2019 03:06 PM
Ik heb een nieuwe pc gebouwt en prongelijk de 970 500GB met een OEM windows overgezet naar m'n nieuwe pc. Vervolgens kan ik m'n ssd niet meer gebruiken/openen omdat het een RAW drive is terwijl het NTFS hoort te zijn. Ik wil de schijf niet formateren omdat er belangrijke dingen op staan. Kan iemand me helpen?
op 09-07-2019 03:36 PM
Hoi @Mr_Bandage,
Je kunt via Windows (op een andere schijf natuurlijk) met de Partitie Manager een letter toewijzen aan de RAW SSD. Heel vaak is dit alles wat er nodig is om weer bij de data te komen.
Als dat niet lukt kun je door middel van opensource software TestDisk de SSD met behoud van gegevens naar NTFS proberen terug te zetten, of als dat niet mogelijk is de inhoud van de SSD proberen te kopiëren naar een andere schijf. https://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk_NL
In verreweg de meeste gevallen lukt een van deze drie opties, maar als de SSD door een ernstige beschadiging als RAW wordt herkend kan het zijn dat dit niet lukt. Je bent dan op data recovery software aangewezen om te redden wat er te redden valt.