op 02-06-2020 03:52 PM
Ik heb een ATIV 9 plus (13") notebook - NP940x36-K01NL.
Sinds een paar dagen blijft hij hangen, met het scherm 'bevroren' in een soort verschuivend blokjespatroon (alsof de refresh rate niet meer goed is). - zie eerste foto onder. Ik kan dan alleen nog maar een harde reset doen en opnieuw starten.
Ik ging zoeken naar updates voor device drivers die iets met het scherm te maken hebben, maar op de Samsungsite vond ik alleen een algemeen bestand "Software" dat ik kan downloaden. Heeft iemand een idee of dit bestand me mogelijk kan helpen?
Maar algemener: enig idee wat ik (nog meer) kan doen?
op 03-06-2020 11:09 AM
Hi @A3Adrie,
Is er sinds de dag dat het gebeurde nog iets veranderd aan de laptop? En kom je nog wel in de BIOS?
op 04-06-2020 01:49 PM
Dag Bruce,
Fijn dat je reageert. Tot nu toe start de laptop na een paar keer crashen (de ene keer met een blauw 😞 scherm foutmelding, de andere keer met het flikkerende scherm van de foto boven) weer op en kan ik er gewoon op werken. Gisteren was ineens de indeling van mijn desktop veranderd en een foto die op het inlogscherm stond verdwenen. Vanochtend stond de foto er weer. Bij het blauwe 😞 windows scherm staat elke keer een andere melding voordat hij weer opstart (Driver irql, Kernel security, system service, KMode exception, Page fault etc.)
Het lijkt dat hoe langer hij weer aanstaat, hoe langer het goedgaat.
op 04-06-2020 02:16 PM
Als het 'blokjes scherm' niet altijd gebeurd is je scherm niet kapot in iedergeval wat je nu moet doen is de laptop via een kabel aansluiten op een monitor of tv scherm. Zo kunnen we uitsluiten of het met de videokaart te maken heeft of niet.
Sluit hem aan op een extern scherm en post hier zoveel mogelijk fotos van alles wat je krijgt kwa meldingen/ schermen. Ik zal je zo goed mogelijk helpen hiermee
op 04-06-2020 02:21 PM
Dat is lastig, ik heb helaas geen tv of ander beeldscherm om aan te sluiten. Is er nog een andere mogelijkheid om dit te checken?
04-06-2020 02:31 PM - bewerkt 04-06-2020 02:32 PM
op 05-06-2020 12:40 PM
Ja, dat klopt. Ik begin te vermoeden dat het misschien in de hardware zit. Vanochtend alleen maar aangezet en laten opstarten, kwartier later nog steeds ok. Daarna opgetild om even te verplaatsen, meteen weer flikkerend scherm en helemaal vastgelopen. Nog tips? Kan ik ergens zelf iets schoonmaken b.v.?
op 05-06-2020 01:20 PM
Heb je de mogelijkheid om hem open te schroeven? Klinkt misschien ingewikkeld maar dat is het niet. Gewoon schroeven eruit en de onderkant komt eraf. Is belangrijk om de kabels te checken of alles wel goed vast zit. Als je hem optilt en je scherm flikkerd zit er wellicht wat los ergens. Al begrijp ik dat je dit liever door een professional laat doen. Wat je ook kunt doen.
op 05-06-2020 01:22 PM