op 29-10-2021 11:17 AM
Hallo
Graag had ik een Samsung HW-Q900A aangekocht, maar omdat er niet naar gecast kan worden en dat een voorwaarde is voor de aankoop, zouden we deze soundbar alleen willen aankopen als er een Google Chromecast aan een HDMI poort kan gehangen worden.
Eventueel koop ik een HDMI audio extractor, zodat de audio van de chhromecast via een optische kabel naar de soundbar gaat, als de chromecast niet direct aan de soundbar kan worden gehangen.
De bedoeling is om naar de radio te luisteren als de tv uit staat met bvb TuneIn, en om van de soundbar te genieten als we netflix kijken via de TV app.
Streamen via Airplay2 of Spotify is geen optie omdat de bron dan al de tijd moet blijven aanstaan.
Radio luisteren via SmartThings gaat ook niet omdat de HW-Q900A een 2021 model is, en omdat muziekservices in SmartThings alleen zichtbaar zijn voor modellen van voor 2019, en niet meer voor recente soundbars.
Kan U vragen aan de SmartThings ontwikkelaars dat ze de muziekservices ook beschikbaar maken voor de recente soundbars zodat TuneIn ook bruikbaar wordt ?
Alexa werkt niet naar behoren in belgië.
Alternatieven zijn de JBL bar 9.1 of de Harman Kardon Citation MB 700 die wel een Chromecast hebben ingebouwd, maar vind het geluid van de HW-Q900A gewoon beter.
Er is een andere topic waarin dit wordt aangekaart maar daarin wordt uitgelegd dat het niet mogelijk is als een TV aan de e-ARC HDMI poort hangt en de Chromecast aan een andere HDMI poort, omdat e-ARC HDMI blijkbaar altijd voorrang krijgt.
Dit begrijpik niet, als de TV gewoon uitstaat, is er toch geen signaal tussen de TV en de soundbar en is het alsof de e-ARC kabel is uitgetrokken ? OF moeten we elke keer als we de ChromeCast willen gebruiken de e-ARC kabel uittrekken ?
Wat is het nadeel als je de TV via een HDMI kabel verbindt in plaats van een e-ARC HDMI kabel ? Is het dan nog mogelijk om geluid van de TV naar de soundbar te krijgen (waaarschijnlijk niet), en moet je dan een optische kabel gebruiken ? Heb je dan geen Dolby Atmos of geen Dolby Digital Plus ?
Mijn TV is een samsung UE49KS8000 die al wat ouder is, of een UE49KU6400, afhankelijk waar ik de soundbar zet.
IN een ander topic werd aangeraden om een HDMI switch te gebruiken, begrijp ik ook niet want de Samsng soundbar heeft gewoon een HDMI e-ARC poort en twee gewone HDMI poorten.
mvg
Chris
op 01-11-2021 12:51 PM
Goedemiddag Chris, @cvdv,
Wat jij vraagt en wenst is helaas niet mogelijk op dit moment.
Je draagt een aantal voorbeelden en ideeën aan, zoals de Chromecast, deze zal je via de televisie verbinden omdat dit niet mogelijk is met de soundbar. Betreft de koppeling van TuneIn met SmartThings voor jouw soundbar kan je ons natuurlijk altijd feedback over geven of een foutrapport voor indienen via de Samsung Members app; https://bit.ly/35qe79J
Groeten,
Tessa
op 01-11-2021 06:45 PM
Hallo Tessa,
Ik hoorde net van een samsung medewerker in de mediamarkt van eigenbrakel dat chromecast support eraan komt voor de hw-q900a en de hw-q950a, hij liet me een interne nota van samsung zien waarin dit stond. Kan U dit bevestigen ?
Chris
op 02-11-2021 08:20 AM
op 19-11-2021 11:16 AM
Hallo
Wil even melden dat Chromecast Build in nu werkt op de HW-Q900A ! Blijkbaar voegt de laatse update dit toe. Ik kan nu casten naar de soundbar met TuneIn en Deezer. Spotify werkte al daarvoor.
Dit is geweldig nieuws ! Wat ik nog niet gevonden heb is hoe de microfoon te gebruiken voor Hey Google support, zie niets in Google Home Apparaatinstellingen.
mvg
Chris
op 23-11-2021 08:35 AM
Goedemorgen Chris, @cvdv.
Dankjewel voor de terugkoppeling en wat fijn om te lezen dat dit na de laatste update goed werkt 👍
Onze soundbars hebben (nog) geen Google-assistent beschikbaar, wel kun je via de microfoon Alexa inschakelen. Of de Google-assistent in de toekomst wordt toegevoegd via een update is niet bekend, dit is voor ons ook afwachten.
Uiteraard wensen we je heel veel gebruiksplezier toe met de soundbar en heb je onze hulp nodig dan horen we dat ook graag van je!
Groeten,
Martijn
op 06-12-2021 12:02 PM
Dankje
Heb ondertussen de soundbar aan een iets oudere samsung UE49KU6400 gehangen via de HDMI 3 ARC poort en de eARC poor van de soundbar, Anynet+ (HDMI CEC) aangezet op de TV, maar de soundbar wordt niet herkent door de TV als een soundbar maar als een Receiver. Als ik HDMI 1 poort ontkoppel (er hangt een VOO digicorder aan), dan is het nog steeds een receiver, maar kan de soundbar wel gebruikt worden.
Heeft U zoiets al ooit gehoord - HDMI3 als ARC kan niet gebruikt worden and HDMI 1 is aangesloten ? Heb de vraag gepost op samsung community , maar verwacht dat dit een firmware probleem is van de TV.
Op een meer recente TV werkt de soundbar zoals het hoort dus het ligt niet aan de soundbar.
mvg
chris
op 08-12-2021 09:45 AM
Hi @cvdv, goedemorgen.
Heb je de soundbar ook al eens aangesloten met een nieuwe HDMI kabel? Wanneer je deze aansluit op de HDMI Arc aansluiting van je TV heb je de soundbar dan ook in het menu van je TV geselecteerd als TV luidspreker?
Dat deze de naam reciever krijgt in plaats van soundbar op je TV is verder ook geen probleem.
Wanneer je hier niet helemaal uitkomt is het misschien een goed idee om een afspraak te maken voor Hulp op Afstand, mijn collega belt je dan terug en logt op afstand in op jouw TV.
Houd je ons op de hoogte?
Groeten,
Martijn