Sluiten

What are you looking for?

annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Oorspronkelijke onderwerp:

Review Samsung HW-Q930B

(Onderwerp aangemaakt op: 16-10-2022 11:31 AM)
11067 Weergaven
Dick
Samsung Members Star ★★★
Opties

Samsung HW-Q930B soundbar review 

bar compleet.png

De bar:

bar.png

De HW-Q930B is een slanke, premium uitziende bar.
Het is gemaakt van hoogwaardig plastic, met metalen roosters die de voorkant, zijkanten en bovenkant van de bar bedekken.
De randen zijn gehoekt om plaats te bieden aan de zijwaarts gerichte luidsprekers. 

De achterkant van de bar is vrij eenvoudig. Aan de ene kant is er een opening voor de ingangen. Aan de andere kant is er een ingang voor de stroomkabel. Onder de bar vind je de gaten waarmee je hem met de meegeleverde kit aan je muur kunt bevestigen.

De bar is vrij breed, waardoor hij niet tussen de poten van de meeste 55" tv's past.
Hij is niet erg hoog, dus hij blokkeert het scherm niet.
Afmetingen: breedte 111,1 cm hoogte 5,9 cm diepte 12,0 cm.

Er zijn enkele fysieke knoppen aan de bovenkant van de bar.
Je kunt ze gebruiken om de invoer te wijzigen, het volume aan te passen en de microfoon in en uit te schakelen.

top.jpg

De HW-Q930B heeft eindelijk een display aan de voorkant.
Deze bestaat uit vier tekens aan de rechterkant van de bar.
Het toont het volumeniveau en de huidige invoer terwijl je ze wijzigt.
En bladert door langere woorden zodat je ze kunt lezen. 
Als je op de 'i'-knop op de afstandsbediening drukt, wordt ook het formaat weergegeven dat wordt afgespeeld.

display.jpeg

De HW-Q930B heeft veel aansluitmogelijkheden.
Je kunt hem via Optical of HDMI op je tv aansluiten en er wordt zelfs een HDMI-kabel meegeleverd in de doos.
Je kunt hem ook gebruiken als hub tussen verschillende apparaten door gebruik te maken van de Full HDMI In-poort.

• 1 Optische audio-ingang
  • 1 HDMI ARC (gedeeld)
  • 1 HDMI-uitgang (gedeeld)
  • 1 Volledige HDMI-ingang
  • 1 USB poort

De opening is erg klein waardoor een optische kabel kan gaan knikken.

gap.jpg

De subwoofer:

woofer.jpeg

De subwoofer is gemaakt van hout met een plastic plaat aan de achterkant.
Aan de zijkant zit stof over de speaker.
De subwoofer is ongeveer even groot als een gemiddelde desktopcomputer.

De achterkant van de subwoofer is vrij eenvoudig.
Er is een poort, evenals de ingang voor de stroomkabel. Je vindt er ook een koppelknop.
Afmetingen: breedte 20,9 cm hoogte 40,2 cm diepte 40,3 cm.

De subwoofer maakt draadloos verbinding met de HW-Q930B, dus je hoeft hem alleen maar op een stopcontact aan te sluiten om hem te gebruiken.

Achterspeakers:

rear.jpeg

De achterspeakers hebben een nieuw ontwerp in vergelijking met eerdere soundbars.
Met een meer schuine look aan de boven- en onderkant.
Net als de bar zijn ze gemaakt van plastic met metalen roosters aan de voor- en bovenkant.

De achterkant van de achter speakers heeft een ingang voor de stroomkabel, evenals gaten om de ze aan de muur of op standaards te bevestigen als je dat wilt.
Afmetingen: breedte 13,0 cm hoogte 20,0 cm diepte 14,2 cm.

De achter speakers maken ook draadloos verbinding met de HW-Q930B.
Je steekt ze gewoon in een stopcontact om ze te laten werken.

Remote:

remote.jpg

Met de remote van de HW-Q930B heb je toegang tot enkele extra functies, waardoor je bijvoorbeeld vanuit je luie stoel de geluidsmodus en de invoer kunt wijzigen.
Je kunt de HW-Q930B ook met je stem via Amazon Alexa bedienen.
Als je niet wilt dat hij naar je luistert, is er een microfoonmute-knop bovenop de bar.

SmartThings:

app.jpeg

Met de Samsung SmartThings-app bedien je de bar vanaf je telefoon.
Het fungeert als een afstandsbediening en geeft je toegang tot alle tools die je op de afstandsbediening vindt, zoals de niveau-aanpassingen en de AV Sync-functie.
Over het algemeen is het duidelijk en gemakkelijk te gebruiken.

Met de HW-Q930B kun je draadloos audio afspelen vanaf je mobiele apparaten via een Bluetooth-, Wi-Fi- of Apple AirPlay 2-verbinding.
Je kunt ook de ingebouwde Google Chromecast hiervoor gebruiken

Samsung's Tap Sound-functie is een andere manier om audio van je telefoon op de bar af te spelen.
Het werkt via Bluetooth, dus je tikt met je compatibele telefoon tegen de bar om audio van je telefoon af te spelen.
Handig, maar als je telefoon niet compatibel is, kun je toch gewoon draadloos audio streamen via Bluetooth.

Geluidsverbeteringsfuncties:

De HW-Q930B heeft een selectie van geluidsverbeteringsfuncties.
Deze bar geeft je toegang tot de meeste aanpassingstools van Samsung, waaronder een 7-bands grafische EQ en EQ-presets zoals 'Standard', 'Surround Sound', 'Game' en 'Adaptive Sound’.

Met de knop Instellingen op de afstandsbediening heb je een hulpmiddel voor dialoogverbetering genaamd Voice Enhance, evenals een nachtmodusfunctie om het volumeniveau tussen verschillende programma's en commercials in evenwicht te brengen.

Zoals de meeste premium bars, heeft het een kamercorrectiefunctie om de output van de soundbar te optimaliseren op basis van de akoestiek van de kamer - het wordt SpaceFit Sound genoemd.

Als je een compatibele Samsung-tv hebt, kun je ook de Q-Symphony-functie gebruiken.
Zo komt er geluid uit de speakers van de tv én uit de soundbar om een ruimtelijk geluid te geven.

De HW-Q930B ondersteunt veel verschillende audioformaten. Als je veel content bekijkt op streamingplatforms, kom je waarschijnlijk veel Dolby Digital- en Dolby Atmos-content tegen.

Audioformaten:

• Ondersteuning voor audioformaten - ARC en eARC
  • Dolby Atmos
  • Dolby Digitaal
  • Dolby Digital Plus
  • DTS
  • DTS:X (alleen eARC)
  • Dolby TrueHD (alleen eARC)
  • DTS-HD MA (alleen eARC)
  • 5.1 PCM (alleen eARC)

Conclusie:

De HW-Q930B is indrukwekkende soundbar voor een redelijke prijs.
Dit is mijn eerste soundbar. Hiervoor had ik de tv optisch aangesloten op mijn Marantz M-CR611 versterker.
Van daaruit naar mijn Mission 783 vloerspeakers uit 2001. Doen het nog prima.
Eigenlijk alleen maar gewend aan stereo geluid en nog nooit Dolby Atmos gehoord.
Mijn tv ondersteunt dit niet, maar ik ben gelukkig ook in het bezit van een Apple TV 4K.
Die ondersteunt het wel. Op Netflix al verschillende 4K films met Dolby Atmos bekeken.
Dit is echt waanzinnig! Ik heb mijn achterspeakers op Vebos standaards staan achter de bank.
Ik schrik me nog steeds een hoedje als er iets ontploft in een film. Q-Symphony heb ik niet kunnen testen.
Mijn tv ondersteunt dit niet. Al met al heel erg blij met deze aanwinst!

signatureee
Groet, Dick

SjorsK
Maestro
Opties

Mooie soundbar! :face-with-tears-of-joy: Ik had zelf een HW850, geweldig speelgoed voor die tijd en heb er heerlijk van genoten. Gezien het niet echt extendable (Wel een beetje maar de boxjes die je erbij kan kopen zijn qua kwaliteit niet te pruimen) ben ik overgestapt naar een Sonos setje wat me prima bevalt (Wat helaas nog niet helemaal lekker werkt gezien mijn TV (Q9F) geen dolby atmos output heeft maar ik ben wel voorbereid wanneer ik een nieuwe TV heb 🙂 

Patrick
Samsung Members Star ★★★
Opties

@SjorsK  Wel jammer dat je bent gedowngrade bent van een Samsung naar een Sonos🥲

Stars-Moderator-signature-800x200-patrick
SjorsK
Maestro
Opties

Het was effectief een upgrade, maar het kost wel weer een hoop extra :winking-face: Peperduur speelgoed, maar wel mooi speelgoed. (Maar het is duurrrr.....)

Wat wel een downgrade is, is dat ik geen HDMI in heb waardoor Dolby Atmos niet werkt.... Aan de andere kant heb ik achter mij nu wel goede geluidskwaliteit. 

Eerlijk gezegd had ik destijds toen ik de HW850 beter de HW950 kunnen kopen, grote kans dat ik dan die gehouden zou hebben maar nu kan ik iemand anders met de HW850 blij maken. 😁 

SjorsK
Maestro
Opties

Voor mij was het een upgrade voor het grootste deel, maar wel tegen een forse meerprijs.

Grootste nadeel van Sonos is dat je niet kan tunen met een Galaxy Smartphone (Om een of andere domme reden kan dat alleen met Apple). Als je gebruik wilt maken van Dolby Atmos/DTS:X zitten er meer voeten in de aarde met Sonos. Met Samsung heb je een HDMI in, die je kan gebruiken met een extern media apparaat die eventueel Dolby Atmos of DTS:X ondersteund. In het geval van Sonos moet de TV dat zelf ondersteunen qua output want anders verlies je de functionaliteit. 

De upgrade voor mij was het geluid achter (Met twee Sonos Fives, in combinatie met een songs ARC), wat overigens een vrij forse meerprijs was. Effectief heb ik Dolby Atmos / DTS:X ingeleverd gezien mijn TV dat niet ondersteund. Het geluid achter is nu wel van goede kwaliteit dus dat is de winst 🙂 

Het probleem met high end multimedia is dat er wat haken en ogen aanzitten om het optimaal te laten werken en daarom raad ik aan om je goed in te lezen zodat je optimaal gebruik kan maken, wat je uiteindelijk ook kiest 🙂 

(n.b. de HW850 die ik had, had geen boxen achter maar het was mogelijk om een extension set aan te schaffen die nogal blikkerig was/niet altijd goed werkte. Als ik oorspronkelijk het duurdere model had aangeschaft had ik dit probleem waarschijnlijk niet gehad). De soundbar was op zich hetzelfde als het duurdere model dus dat ding was wel van een goede (zeer goede...) kwaliteit. )

Ruigrok
First Poster
Opties
Ik heb deze set net binnen en wil mn achterspeakers aan beugels ophangen. Welke bouten moet ik gebruiken?
0 Likes
Dick
Samsung Members Star ★★★
Opties

Goedenavond @Ruigrok ,

Er zit maar 1 schroefgat aan de achterkant.
Die is bedoeld om ze op een standaard te monteren.
Zelf heb ik ze op deze gemonteerd. De schroeven zitten bij de standaards:

https://vebos.nl/vebos-standaard-samsung-hw-q930b-zwart-set.html

Anders misschien zoiets?:

https://teufelaudio.nl/universele-wandbeugel-ac-3500-sm-102418000

signatureee
Groet, Dick

RahTiKah
First Poster
Opties
Prijs ???
0 Likes
RahTiKah
First Poster
Opties
Kosten van de 5.1 ??
0 Likes
MartijnK
MegaStar
Opties

Hi @RahTiKah, goedemorgen.

Heb je ook al een kijkje genomen op onze website? Stuur mij anders een privé berichtje (https://bit.ly/3BoC5B0) 😉

Groeten,

Martijn

members-moderator-signature-unpk-aug23-800x200
0 Likes
hen simons
Explorer
Opties

Hallo Dick , net zoals jij ben ik onder de indruk van de net aangeschafte Soundbar, echter ik loop tegen een aantal probleempjes aan.

Mijn set een Sony KD49xd7005 tv

Samsung Soundbar Q930B

1. Smarter things krijg ik niet gekoppeld.(Binnen zelfde wifi groep)

2.de koppeling met de Sony valt af en toe weg!

Heb ook  koppeling via DIN(optisch) deze werkt goed maar bediening via afstandsbediening van tv valt weg.

Hoop dat je me de goede richting in kunt duwen 

Alvast bedankt