Sluiten

What are you looking for?

annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Oorspronkelijke onderwerp:

Probleem met HDMI aansluiting i.c.m. gebruik STB (TV Kabelontvanger)

(Onderwerp aangemaakt op: 16-08-2019 08:47 PM)
3242 Weergaven
srna513006
Pioneer
Opties

Mijn STB oftewel VU+ UNO 4K Kabel TV ontvanger is d.m.v. HDMI op de poort HDMI-1 van mijn Samsung UE55KS8090 aangesloten.

Op de STB zijn de Caiway TV kanalen ingelezen dus de STB verzorgt de TV beelden en zo is dus ook de TV geconfigureerd.

Om het eenvoudig en duidelijk te houden heb ik op de STB de optie HDMI-CEC uitgeschakeld en ook op de TV heb ik de optie AnyNet+ CEC buiten bedrif gesteld, dit om te voorkomen dat er onverwachte conflicten ontstaan.

Dit funcioneert uitstekend maar wij kijken ook regelmatig via de TV de app Netflix en daar begint mijn probleem.

 

Op het moment dat wij op de TV Netflix willen kijken wordt uiteraard de STB uitgeschakeld, m.a.w. er is geen actieve verbinding meer tussen de TV en de STB.

Toch komt de TV bij het opstarten met een tweetal foutmeldingen, Caiway HDMI-1 niet gevonden en een apparaat staat niet aan en daarmee wordt de STB bedoeld, ntuurlijk klopt dit want die staat ook uit maar deze meldingen leveren frustratie op wnt je kunt dan niet zomaar op d Smart Hun de optie Netflix kiezen.

Feitelijk zou de TV bij het opstarten zonder de STB verbinding daat totaal geen aandacht aan moeten besteden.

 

Vandaag heb ik via de Samsung Service op afstand de TV 'diep' laten resetten maar zonder een beter resultaat.

Omdat deze TV uit de garantie is moet ik een eventueel aangevragde monteur zelf betalen, dit terwijl ik niet zeker ben dat hij het probleem ook oplost.

Daar vandaan dat ik mijn vraag hier stel.

 

Overigens is de toepassing i.c.m. de STB nieuw en nog niet eerder gebruikt, de STB is begin deze week nieuw geinstalleerd.

Iemand een idee of hier een oplossing voor is of heeft iemand eenzelfde soort configuratie waarbij dit probleem niet speelt?

 

0 Likes
4 Antwoorden
DickKoster
MegaStar
Opties

Goedemorgen @srna513006 ,

 

Even vooraf. Dit is een buitenlands gemodificeerde tv uit 2016. Duits. (UE55KS8090TXZG)

Zie hiervoor de sticker op de achterzijde van de tv.

 

De Benelux Model Codes eindigen altijd op XXN en niet op XZG


De inkoopprijzen van televisies zijn in bv. Duitsland en Italië lager dan in Nederland.

Een lagere inkoop vertaalt zich vaak in een lagere verkoopprijs.

Deze tv's worden vaak gebruikt bij stuntaanbiedingen van elektronicazaken.

Sommige verkopers vanuit 'grijze import' afkomstige televisies veranderen de software om de tv voor Nederland geschikt te maken.

Door de ongeautoriseerde wijziging van de ‘localset’ (landcode) kan de fabrieksgarantie van Samsung in gevaar komen en mogelijk zelfs geheel vervallen.

Deze tv’s leveren nogal wat problemen op. Waar is deze tv aangeschaft?

 

Omdat de Nederlandse importeur buitenspel is gezet, is het maar de vraag of Samsung Nederland een toestel, dat zij niet hebben geïmporteerd, onder fabrieksgarantie te herstellen.

Bovendien zitten er in buitenlandse tv’s vaak andere onderdelen die Samsung Nederland niet heeft.

 

Vragen/opmerkingen:

  • Gaat hier om de  VU+ Uno 4K SE Settopbox (Digitale satellietontvanger)?
  • Wat bedoel je met deze zin: “Om het eenvoudig en duidelijk te houden heb ik op de STB de optie HDMI-CEC uitgeschakeld en ook op de TV heb ik de optie AnyNet+ CEC buiten bedrif gesteld, dit om te voorkomen dat er onverwachte conflicten ontstaan.”
  • Is het niet mogelijk om de VU+ Uno 4K SE Settopbox gewoon aan te laten staan? Dit voorkomt de foutmelding
  • Een monteur kan dit niet repareren, want dit is een setup fout. Dat is ook de reden dat een ‘diepe’ reset geen zin heeft gehad.

Groet, Dick
I don't know everything. Just trying to help.
0 Likes
srna513006
Pioneer
Opties

Goedemorgen Dick,

 

Bedankt voor de uitgebreide reactie.

 

De TV is toen bij een Nederlandse webshop besteld en het zal best zo zijn dat dit toestel uit Duitsland afkomstig is.

Dit blijkt wellicht uit het feit dat ik aan het begin problemen had met netflix en toen heeft Samsung de software dienovereenkomstig aangepast dus Samsung heeft er schijnbaar geen moeite mee dat het toestel niet via de NL importeur is geleverd.

Maar ja, het ius altijd vooraf lastig te bepalen of het nu wel of niet een Benelux toestel is want dit staat er vaak niet bij de omschrijving.

 

V.w.b. de vragen.

 

  • Het genoemde type Settopbox is bijna correct maar dan zonder de toevoeging 'SE'. De toevoeging SE heeft een display, een HDMI-IN en een optie om een hardddisk d.m.v. een slede intern toe te passen.
  • Omdat ik een Logitech Harmony 665 gebruik om de apparaten / activiteiten te bedienen heb ik alle CEC opties uitgezet want de Harmony schakeld immers alles aan of uit. Als je CEC toepast dan levert dat onherroepelijk conflicten op.
  • Uiteraard is het probleem verholpen als ik de Settopbox aan laat staan maar dan is het naar mijn mening symptoombestrijding want de TV moet naar mijn mening ook goed functioneren als de Settopbox uit staat. Maar ja, het heeft mijn voorkeur om een apparaat uit te schakelen als het niet noodzakelijk is dat die blijft aan staan.
  • Ik ben nog niet zo 1-2-3 van overtuigd dat het hier om een Setup fout gaat. Ik vplg exact de stappen van de Setup.

Groet Jürgen

 

0 Likes
DickKoster
MegaStar
Opties

Goedemorgen @srna513006 , Jürgen,

 

Jij ook bedankt voor je uitgebreide verhaal

Gisteren nog even zitten te brainstormen 🤯. Het is volgens mij ook geen setup fout.

De melding is normaal en geen foutmelding. Dit komt, omdat de tv bij opnieuw starten altijd de laatste gebruikte Bron pakt.

Ik heb dit bv. ook als ik de tv aflsluit als ik Youfone TV heb gekeken en de decoder uitzet. Zie foto 1.

Om dit op te lossen heb ik er een Google Chromecast tussengezet. Met deze Bron de tv afsluiten.

Ik gebruik 'm niet om te streamen. Geeft hele mooie plaatjes in de vorm van een slideshow. Zie foto 2

https://www.coolblue.nl/product/652783/google-chromecast-v3.html

https://www.coolblue.nl/advies/installeren-chromecast.html

 

Misschien een idee?

 

Foto 1Foto 1

Foto 2Foto 2


Groet, Dick
I don't know everything. Just trying to help.
0 Likes
srna513006
Pioneer
Opties

Goedemorgen Dick,

 

Bedankt voor de aangedragen moegelijke oplossing maar dat gaat mij net iets te ver want dan kan ik net zo goed de Settopbox aan laten staan.

Feitelijk zou ik hetzelfde met de al in mijn bezit zijne Apple TV 4 kunnen uitvoeren.

 

Toch vind ik het een fout / tekortkoming van de software van de Samsung TV.

Tijdens de installatie van de Samsung TV krijg je de keuze of je de TV of Settopbox als leverancier van de TV kanalen wilt gebruiken.

Op het moment dat je voor de Settopbox kiest zou de TV bij het opstarten van Netflix of een ander streamingsdienst moeten vaststellen dat de Settopbox op dat moment geen functie vervult en dus het ontbreken van de verbinding naar de Settopbox niet als fout melden.

Ok, nu dat de oorzaak duidelijk is mag wat mij betreft deze discussie beeindigd worden.