op 29-10-2021 05:30 PM
Onlangs hebben we een nieuwe wasmachine laten plaatsen en deze is aangesloten op hetzelfde stopcontact als onze vorige wasmachine (een LG). Echter slaat regelmatig de stop van de aparte stroomgroep in de meterkast door bij het aanzetten van de wasmachine. Dit lijkt mij niet normaal!?
Als je de stop weer aan zet kun je gewoon de wasmachine gebruiken en eventueel een aantal wasjes draaien. Echter de volgende dag slaat de stop weer door bij het aanzetten. Soms horen we bij het aanzetten een klik uit de meterkast maar de stop is dan toch niet uit gegaan. Een vreemde zaak maar wel dit verhoogt niet het vertrouwen in de Samsung wasmachine. Wellicht is er toch iets niet goed binnen in?
op 30-10-2021 07:47 AM
Hoi Joop,
Dat klinkt inderdaad niet fijn...
De stoppen slaan meestal om twee redenen door. Of er is inderdaad iets niet goed in de wasmachine zelf, of het totale vermogen over de groep van de stop overschrijdt het maximum van de groep. Dat laatste is vaak het geval als er nog andere apparaten op de groep aangesloten zijn, en hoewel je dit probleem niet verwacht bij een nieuwere en dus vaak zuinigere wasmachine, zou het theoretisch wel mogelijk zijn. Zeker als het de stop zelf is, en niet de aardlekschakelaar. Probeer de wasmachine aan te zetten met stekkers van andere apparaten van de groep helemaal uit het stopcontact.
Mocht het blijven gebeuren of je vertrouwt het toch nog niet helemaal, neem dan contact op je met je verkoper en laat de wasmachine omruilen, want dit is natuurlijk niet de bedoeling!
05-11-2021 11:00 AM - bewerkt 05-11-2021 11:07 AM
Hoi Kevin,
De wasmachine zit op een eigen groep dus dat zou het probleem niet kunnen zijn. Ik ga toch maar even contact opnemen inderdaad...
op 08-11-2021 02:48 PM
Hi @JoopR, goedemiddag.
Goed dat je ons een bericht stuurt, we helpen je dan ook graag verder.
Het is natuurlijk niet helemaal goed als de wasmachine voor kortsluiting zorgt. Heb je dit ook als je de wasmachine aansluit op een ander stopcontact / groep?
Controleer ook het snoer, wanneer het snoer beschadigid is kan dit voor kostsluiting zorgen.
Groeten,
Martijn
op 08-11-2021 02:57 PM
Hallo Martijn,
Ik weet niet of er een kortsluiting kan ontstaan bij het aanzetten van een apparaat? Als ik de zekering weer aanschakel in de meterkast kan ik de wasmachine weer gewoon aanzetten en gebruiken.
Ik heb inmiddels contact gehad met iemand bij Samsung en inderdaad (met een verlengsnoer) een andere groep gebruikt. Op dat moment ging het goed. En ik moet zeggen dat het ook niet in 100% van de gevallen fout gaat. Het lijkt er op dat de eerste keer na het draaien van een was het fout gaat bij het weer aanzetten van de wasmachine.
Ik heb een afspraak gemaakt en er komt a.s. donderdag iemand naar de machine kijken en hopelijk e.e.a. doormeten.
Ik heb op internet gezocht en daar lees ik o.a. dat het te maken kan hebben met een condensator die bij het aanzetten van de machine voor een kleine stroompiek zorgt en de zekering laat door slaan. Soms horen we bij het aanzetten een klik uit de meterkast komen (alsof de zekering uit slaat) maar dan blijft hij wel gewoon aan.
Hopelijk komt er a.s. donderdag meer duidelijkheid want mijn vorige twee wasmachines (die altijd op hetzelfde stopcontact aangesloten waren) hebben de zekering nog nooit laten springen.
op 08-11-2021 03:01 PM
op 04-01-2022 08:09 PM
Hallo Martijn,
Het heeft even geduurd maar hierbij dan toch mijn bevindingen. Er is inmiddels twee keer een monteur geweest en die heeft een aantal onderdelen (4 stuks) vervangen en de machine meerder keren doorgemeten zonder enig relaas. We hebben de wasmachine nu via een verlengsnoer in een ander stopcontact in de badkamer aangesloten en sindsdien is er geen zekering meer uit gesprongen.
Ik denk (en de monteur met mij) dat het dan toch de zekering is van die wasmachine groep in de meterkast. Die is misschien 'versleten' (na meer dan 20 jaar is dat misschien mogelijk?). Ik had op internet ook ergens gelezen dat als een zekering meer dan 10 keer is uit gesprongen deze aan vervanging toe is. Geen idee of dat klopt maar we gaan binnenkort eens een electricien er naar kijken en eventueel de zekering laten vervangen (of misschien wel alle zekeringen).
op 04-01-2022 08:12 PM
Hallo Martijn,
Het heeft even geduurd maar hierbij dan toch mijn bevindingen. Er is inmiddels twee keer een monteur geweest en die heeft een aantal onderdelen (4 stuks) vervangen en de machine meerder keren doorgemeten zonder enig relaas. We hebben de wasmachine nu via een verlengsnoer in een ander stopcontact in de badkamer aangesloten en sindsdien is er geen zekering meer uit gesprongen.
Ik denk (en de monteur met mij) dat het dan toch de zekering is van die wasmachine groep in de meterkast. Die is misschien 'versleten' (na meer dan 20 jaar is dat misschien mogelijk?).
Ik had op internet ook ergens gelezen dat als een zekering meer dan 10 keer is uit gesprongen deze aan vervanging toe is. Geen idee of dat klopt maar we gaan binnenkort eens een electricien er naar kijken en eventueel de zekering laten vervangen (of misschien wel alle zekeringen). Zal wel een duur grapje worden.
op 05-01-2022 02:08 PM
Beste @JoopR, dat klinkt allemaal heel aannemelijk. Helemaal nu het via een ander stopcontact beter blijkt te gaan klinkt het toch alsof het ofwel in de zekering zit, of het stopcontact.
Veiligheid voor alles, toch? Anders is het elke keer maar afwachten of het goed gaat als je daar iets op aansluit. Ik hoop in ieder geval dat het snel opgelost kan worden.
op 21-03-2022 09:58 AM