op 07-08-2019 12:05 AM
Hi allemaal,
Sinds vandaag ben ik overgestapt van Ziggo naar KPN.
Waar ziggo met coax kabels werkt en KPN met UTP voor televisie, dacht ik dat mijn nieuwe QLED (model: QE55Q9F) de uitkomst zou bieden.
KPN biedt namelijk de smart tv app dus zonder bekabeling.
Echter blijkt de realiteit dat WiFi snelheid die ik met mijn QLED haal, stukken lager is dan dat ik op andere devices haal.
QLED schommelt tussen 30-40 mbit en mobiel bijv 200mbit.
Voor Netflix is dit prima maar bijvoorbeeld met voetbal kijken is dit niet optimaal.
Wat zijn de mogelijkheden om mijn WiFi snelheid op de tv te verhogen?
Het liefst wil ik uiteraard geen kabels trekken.
bedankt alvast
Pablo
07-08-2019 09:03 AM - bewerkt 09-08-2019 10:48 AM
Goedemorgen @Pablo1905 ,
Is de volledige Model Code van de tv QE55Q9FNALXXN? Zie de sticker op de achterzijde van de tv.
Is de huidige softwareversie van de tv de 1260.8? Bij Instellingen->Ondersteuning->Over de tv.
Het WiFi signaal is afhankelijk van meerdere factoren.
Op welke site heb je de snelheid gemeten? De meting met de hopeloze ingebouwde Tizen Browser lijkt me niet erg betrouwbaar. Ligt bij mij ook stukken lager. 25 Mbit/s is eigenlijk voldoende voor een Smart TV om te functioneren.
Wat bedoel je precies met "met voetbal kijken is dit niet optimaal"?
Als Netflix, die veel meer bandbreedte vereist, wel goed werkt, lijkt het mij meer een probleem met de beeldinstellingen van de tv. De refresh rate van de tv is 100 Hz, dus meer dan voldoende.
Je zou eventueel nog aan een WiFi-repeater kunnen denken.
Al is het alleen maar om te proberen. Kan altijd terug..
https://www.coolblue.nl/advies/wifi-repeaters.html
op 09-08-2019 04:23 PM
Hi @dkoster
Ik heb de snelheid weten te verhogen door toch te bekabelen, al was dit niet nodig geweest.
40mbit moet inderdaad voldoende zijn.
KPN heeft speciaal voor nieuwe Samsung tv's een iTV app ontwikkeld, die het mogelijk maakt om zonder ontvanger of bekabeling tv te kijken.
Wat KPN hier wel even bij had mogen vermelden, is dat deze app maar maximaal 6 mbit aankan.
Je kunt de snelheid dus verhogen wat je wilt, maar voor die app maakt het niet uit.
Ik vind het heel kwalijk van KPN dat zij hier mee adverteren.
Je kan mij niet vertellen dat er iemand blij wordt van trage beelden op een superdeluxe 4K tv.
(maargoed, dat is een discussie voor op een ander forum)
Bedankt in ieder geval.
Pablo