op 14-03-2020 12:43 PM
Sinds gisteren heb ik mooie nieuwe Samsung TV (75Q85R) in gebruik genomen na rijp beraad en vergelijken met andere merken. Een van de dingen die ik absoluut wil doen is media (films, muziek, foto's) aspelen op de tv ZONDER een mediaspeler box ertussen.
Mijn frustatie was dan ook groot toen dit niet goed mogelijk bleek. De NAS werd wel herkend maar als ik de video folder aanklikte bleken er geen files op te staan. Klopt niet.
Onder de tab "alle folders" kon ik wel doorklikken naar de video folder en alle submappen en alle bestanden (hoezo nu wel???). Nu had ik echter het probleem dat niet alle films herkend werden of dat bijvoorbeeld er geen geluid was (audio niet ondersteund).
Niet onde rde indruk van de Samsung mediaplayer app dus.
Goed, dan maar via een andere app zoals VLC. Deze kon ik niet vinden via de TV. Samsung customer service gebeld en daar werd ik ook niet heel blij van. Beetje onkundig. Aangereden werd Plex te installeren maar voor zover ik kan zien is dat vergelijkbaar met Netflix en niet bedoeld om media van mijn NAS af te spelen.
Kortom, zwaar teleurgesteld in de TV en weet niet wat te doen.
Wie, oh, wie heeft hier ervaring mee en heeft dit opgelost?
Hoor het heel graag.
op 14-03-2020 01:21 PM
Goedemiddag @we_coyote ,
Is de volledige Model Code van de tv QE75Q85RALXXN? Zie de sticker op de achterzijde van de tv.
Is de huidige softwareversie van de tv de 1352.0? Bij Instellingen->Ondersteuning->Over deze tv.
Meestal is 1 vraagteken voldoende. Voor dat we de tv en Support de schuld gaan geven, even het volgende.
Hopelijk heb ik ervaring, maar de toonzetting in dit bericht is niet erg gepast.
Dit komt ws. voort uit een begrijpelijke frustratie. De VLC app bestaat niet op de tv.
Is dus niet te installeren. Wel op een pc. Plex installeren kan (zie foto), maar is natuurlijk niet vergelijkbaar met Netflix.
Het installeren van Plex is dus geen "onkundig" advies van Support.
Hiervoor heb je dus Plex Media Server nodig. Zie voor iMac of Windows:
https://www.plex.tv/nl/media-server-downloads/#plex-media-server
Graag hoor ik van je..
deze foto is gemaakt van mijn tv. Vandaar de rare kringels..
op 14-03-2020 03:26 PM
Beste Dick,
Heel erg bedankt voor het snelle antwoord.
Er zijn dingen waar ik het mee eens ben en dingen waar ik niet zo mee eens ben. Toonzetting: inderdaad, beetje gefrustreerd en vooral teleurgesteld; moet beter en zal mijn leven proberen te beteren. Helaas kan ik het met de andere aspecten niet eens zijn. De opmerking tav. support betrof niet zozeer Plex.
Het typenummer en de software versie kloppen.
Het gaat er bij mij niet om of en wie "schuld" heeft. De constatering is dat de TV niet alle media afspeelt (zoals .iso files) en niet alle audio en video codecs ondersteund (ondertiteling nog niet allemaal geprobeerd). Mogeljk zijn het in sommige gevallen legacy codecs maar dan nog. De TV raakt de weg kwijt wanneer er door mappen gezocht moet worden.
Nogmaals, op zich niet zo'n probleem als er een goed alternatief is in de vorm van een app. Ik ken Plex verder niet en vraag me dus af of hoe dat moet en wat Plex kan. De openingsscreen van Plex op de TV doet wel sterk denken aan iets als Netflix. Ik zie niet direct hoe ik een netwerk kan browsen bij voorbeeld. Mijn NAS is een Netgear RN104 en daar draait Plex niet op. Is er een alternatief voor Plex?
Hoor graag van je.
op 14-03-2020 07:04 PM
Hey @we_coyote ,
Geen dank natuurlijk en zeker niet echt een probleem met de toonzetting, maar je leven beteren is een goeie optie 😉😉.
Het gaat natuurlijk niet over de schuldvraag. Ik zal je, als je het goed vindt, morgen hierop uitgebreid beantwoorden.
Bedankt alvast voor je begrip. Fijne avond en tot morgen!
op 15-03-2020 01:21 PM
Goeiemiddag @we_coyote ,
Ik zou hierop terugkomen. ISO files kun je sowieso niet op een tv afspelen.
Dit zijn diskimages. Misschien hier iets aan? Ik zou voor Kodi gaan:
op 16-03-2020 09:24 AM
Ik zie op dit moment geen andere optie dan mijn mediaspeler weer uit de garage te halen en op te zetten; jammer. Deze heeft Kodi.
Kan de TV ook Kodi draaien? Begreep dat niet helemaal goed uit het vorige antwoord.
Overigens heeft de TV moeite met DTS heb ik gemerkt. Speelt dat niet af bedoel ik dan.
Nog andere tips?
Bij voorbaat dank
16-03-2020 09:35 AM - bewerkt 17-03-2020 08:44 AM
Hey @we_coyote ,
Als je bedoeld dat je Kodi op de tv kunt installeren, dan kan dit niet. Onduidlijk.
Kodi installeer je op je NAS. Het gaat om de output richting de tv.
Deze tv ondersteunt helaas geen DTS. Zie onderstaande site bij Specificaties->Audio (N/A):
https://www.samsung.com/nl/tvs/qled-4k-q85r/QE75Q85RALXXN/