op 05-07-2024 10:30 PM
Ik heb sinds 8 maanden een nieuwe Samsung tv. Mij was opgevallen dat er witte vlekken in het scherm zaten. Dit zag ik vooral als ik films ging kijken en het scherm wat donkerder werd.
Nu als het beeld helemaal zwart wordt zie je de vlekken heel goed. Ik heb de tv laten repareren. Na een paar maanden had ik er weer last van en heb ik hem weer laten repareren. Nu weer een paar maanden later heb ik er weer last van.
Wie kan mij vertellen waar deze vlekken vandaan komen? Want ik word hier nu wel een beetje moe van.
op 06-07-2024 08:45 AM
Goedemorgen @EmilyW96 ,
Er zijn nogal wat 'nieuwe Samsung tv's' 🤷♂️. Wat is de volledige Model Code van de tv?
Deze staat in het zwart omlijnde vak op de sticker achterop de tv.
Als de tv aan de muur hangt, dan even het aankoopbewijs checken of hier kijken:
Instellingen→Ondersteuning→Over deze tv. Graag incl. de letters XXN.
Waar is deze tv aangeschaft?
op 06-07-2024 10:16 AM
Hallo @EmilyW96 ,
Witte vlekken op een Samsung TV worden meestal veroorzaakt door problemen met de LED-achtergrondverlichting. De meest voorkomende oorzaak is dat de reflectorlenzen op de LED-achtergrondverlichting zijn losgeraakt door falende lijm. Deze lenzen verspreiden het licht gelijkmatig over het scherm, en als ze loskomen, ontstaan er heldere witte vlekken.
Je zult dus de verkoper zo ver moeten krijgen om het gratis te laten repareren of om een nieuwe tv te leveren. Dit zou onder garantie moeten vallen tenzij je onvoorzichtig bent geweest met de tv waar ik niet van uit ga.
op 06-07-2024 11:28 AM
Dit fenomeen heet clouding en heeft niets met de reflectorlenzen te maken.
Dan zou je zonnetjes in het scherm zien. Zie bijlage.
Het is een ongewenst effect van de LCD-technologie. Een ongelijkmatige achtergrondverlichting, ook bekend als blooming, mura, banding en ongelijkmatige helderheid, is dus een verschijnsel bij alle LCD-tv's.
De mate waarin het verschijnsel zichtbaar is, hangt af van factoren zoals de instelling van de helderheid en het contrast, en ook van de lichtsterkte in de kamer waar de tv staat.
Zelfs de temperatuur van het paneel heeft een invloed, want sommige materialen zetten een beetje uit of krimpen een beetje wanneer de temperatuur verandert.
Nieuwe tv's hebben meer last van lekkende achtergrondverlichting. Na enkele weken/maanden kan het zelfs minder worden.
@EmilyW96 Om er zelf iets aan te doen, vind je hier de nodige informatie:
Anders moet je dit onder de garantie laten vallen.
op 06-07-2024 12:29 PM
@Dick schreef:Dit fenomeen heet clouding en heeft niets met de reflectorlenzen te maken.
Dan zou je zonnetjes in het scherm zien. Zie bijlage.
Het is een ongewenst effect van de LCD-technologie. Een ongelijkmatige achtergrondverlichting, ook bekend als blooming, mura, banding en ongelijkmatige helderheid, is dus een verschijnsel bij alle LCD-tv's.
De mate waarin het verschijnsel zichtbaar is, hangt af van factoren zoals de instelling van de helderheid en het contrast, en ook van de lichtsterkte in de kamer waar de tv staat.
Zelfs de temperatuur van het paneel heeft een invloed, want sommige materialen zetten een beetje uit of krimpen een beetje wanneer de temperatuur verandert.
Nieuwe tv's hebben meer last van lekkende achtergrondverlichting. Na enkele weken/maanden kan het zelfs minder worden.
@EmilyW96 Om er zelf iets aan te doen, vind je hier de nodige informatie:Anders moet je dit onder de garantie laten vallen.
Beste @Dick ,
'Dit fenomeen heet clouding en heeft niets met de reflectorlenzen te maken.
Dan zou je zonnetjes in het scherm zien'
Dit klopt niet helemaal. In onze TV reparatie werkplaats heeft dit meestal met de reflectorlenzen te maken. Zonnetjes zie je maar heel zelden.
De beste optie voor @EmilyW96 is om een goedkope reparatiedienst via Google te zoeken.
op 06-07-2024 12:35 PM
Goedkope reparatiedienst? Het gaat over een tv van 8 maanden oud.
Er zit 2 jaar fabrieksgarantie op en kan dus gewoon gratis door de reparatiedienst van Samsung gerepareerd worden.
op 06-07-2024 12:38 PM
@Dick schreef:Goedkope reparatiedienst? Het gaat over een tv van 8 maanden oud.
Er zit 2 jaar fabrieksgarantie op en kan dus gewoon gratis door de reparatiedienst van Samsung gerepareerd worden.
De ervaring leert dat Samsung dit vaak niet binnen de garantie wilt repareren, klanten krijgen dan torenhoge rekeningen. Soms wel 800 euro. Bij ons in de shop repareren we zoiets voor rond de 200 euro. Ik dwing @EmilyW96 verder ook nergens toe.
Ik geef alleen de opties aan. Als hij of zij het via Samsung laat maken en het valt onder de garantie prima! Maar mocht dat niet het geval zijn dan kan TS het beste even op Google kijken. Genoeg mensen die het goedkoop kunnen repareren.
06-07-2024 12:41 PM - bewerkt 06-07-2024 12:43 PM
Gewoon naar Dick luisteren, hij is de Expert hier.
Ik zou een 'goedkope' third party niet vertrouwen met zo'n dure tv.
Het beste is om het altijd via Samsung te laten repareren.
op 06-07-2024 12:46 PM
op 06-07-2024 07:14 PM
Bedankt allemaal voor het reageren. @Dick @Snelle Jelle @Patrick
Ik heb de tv al 2 keer laten repareren bij Samsung, kosteloos.
Ik ga even kijken wat ik inderdaad zelf kan doen.
Dankjewel!