28-09-2020 10:58 AM - bewerkt 30-09-2020 05:01 PM
Net als het artikel over de LG C9 en CX heeft mijn QLED (65Q90T) moeite met o.a. Freesync op 4K 120Hz.
In combinatie met de nieuwste videokaart van nvidia, de RTX 3080 heb ik mijn PC aangelsoten via HDMI 2.1 op achterzijde van de videokaart met een '8K' HDMI kabel op de TV in port 4 (PC), tot dusver geen enkel probleem ook 4K 120Hz werkt goed als je verder niets gaat instellen. Het probleem ontstaat volgens mij als je meer bandbreedte door de kabel wilt sturen, dus de chroma op 4/4/4 en kleurendiepte op 10-bit aanzet. Dit resulteert in af en toe glitches in het beeld en zelfs zwart beeld.
Ik weet dat deze videokaarten problemen hebben maar dat zijn voornamelijk crashes van de displaydriver bij hoge clock speeds en niet mijn genoemde problemen, deze komen overeen met de LG OLED Freesync problemen, wat mij meteen bij het volgende probleem brengt, ook Freesync werkt niet meer, het beeld knippert dan op een hele lage frequentie (zichtbaar) en ook hier soms zwart beeld samen met glitches.
Ik was benieuwd of meer mensen dit ervaren of kunnen testen. Het kan nu aan de kabel liggen, de display drivers of de firmware van de TV, maar die kan wel prima 4K 120hz weergeven als ik het kleurbeheer op standaard laat en geen Gsync aanzet in het controlpanel, dus ik heb geen idee meer wat er aan de hand is.
Freesync heeft prima gewerkt met dezelfde kabel i.c.m. een RTX 2060 op 1440p (die heeft HDMI 2.0b)
Update
- Soms toch issue's op 4K 120hz (zonder instellingen aan te passen)
- TV in PC mode helpt wel wat (chroma 4/2/0) , maar geen garantie dat het is opgelost.
- Getest op een andere 4K TV met een 60Hz paneel en geen HDMI 2.1 gaf geen enkele keer glitches of zwart beeld
Opgelost! Ga naar oplossing.
op 01-10-2020 10:23 AM
Opgelost!
Het probleem zat hem in de kabel, ik heb diverse 'HDMI 2.1' (Ultra High Speed) kabels getest en er was maar 1 die het signaal goed kon doorgeven. Ook speelt de lengte van de kabel mee heb ik het idee, alleen de kabel van 2 meter werkt en die van 3 meter geven flickering en zwart beeld.
Mocht iemand dit ook ervaren, controleer dan of de kabel wel 2.1 compatibel is.
(De kabel die voor mij werkte is de ugreen hdmi 2.1)
op 01-10-2020 10:23 AM
Opgelost!
Het probleem zat hem in de kabel, ik heb diverse 'HDMI 2.1' (Ultra High Speed) kabels getest en er was maar 1 die het signaal goed kon doorgeven. Ook speelt de lengte van de kabel mee heb ik het idee, alleen de kabel van 2 meter werkt en die van 3 meter geven flickering en zwart beeld.
Mocht iemand dit ook ervaren, controleer dan of de kabel wel 2.1 compatibel is.
(De kabel die voor mij werkte is de ugreen hdmi 2.1)
op 17-11-2020 09:15 AM
Met de nieuwste firmware (Versie 1403.1) die ik gister OTA ontving werkt VRR nu eindelijk perfect in 4K/120Hz
Mijn complimenten aan Samsung, heel blij met deze fix!
(Mag ook wel eens gezegd worden)