Sluiten

What are you looking for?

annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 
Spring naar oplossing OPGELOST

Oorspronkelijke onderwerp:

Q95T/Q90T Firmware Update: Inverse Ghosting Fix en toevoeging Filmmaker Mode

(Onderwerp aangemaakt op: 01-07-2020 09:24 PM)
3672 Weergaven

Ik heb deze vraag ook!

KindOldRaven
Pioneer
Opties

Beste Samsung community, 

In de verenigde staten is er inmiddels een firmware update uitgekomen voor de QxxT 2020 serie. Deze firmware update brengt een aantal enorme verbeteringen met zich mee, tot op het punt dat ik er over na denkt tóch een Q90T aan te schaffen in plaats van een concurrerend model. 

Deze veranderingen zijn onder andere:
* Toevoeginge van de 'Filmmaker' mode

* Verwijderen van het 'inverse ghosting' (pixel overshoot door te agressieve pixel overdrive instellingen) in Game Mode (voor mij erg belangrijk.

Echter blijkt bij nader onderzoek dat deze betreffende firmware update in Europa er niet is en wij een compleet andere Firmware serie volgen dan zij... is er enig idee of deze update ook naar ons komt? Zo niet kijk ik weer gerust verder. 

Met vriendelijke groet,

Kevin

0 Likes

1 Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Oplossing
ErikMartijn
Explorer
Opties

Kan bevestigen dat Filmmaker mode nu is toegevoegd aan de QLED 2020 modellen met firmware 1302.4!

De UI is voor het gevoel ook sneller zoals al was vastgesteld in de US release.

Wat betreft gaming kom ik er nog wel even op terug of het ghosting probleem is verholpen, maar eerste indruk is zeer positief!

- UPDATE -
Ghosting is er (helaas) nog steeds op 60Hz met Freesync (dus alleen als je een game hebt die gelockt is op 60fps)
Ik zag dit niet bij 120Hz, maar dat was daarvoor ook al geen issue.

Bekijk de oplossing in de community in het oorspronkelijke bericht

20 Antwoorden
ErikMartijn
Explorer
Opties

Deze firmware update zag ik recentelijk ook voorbij komen (youtube) en is voor mij ook een doorslaggevende factor geweest om toch de Q90T te halen i.p.v. de iets "betere" Q90R.

Ik denk dat we er wel vanuit kunnen gaan dat het komt want het is wel een hele mooie toevoeging, maar hier in de EU hebben we volgens mij altijd multilanguage firmware dus zal wel wat uitgebreid getest moeten worden.

Als iemand hier een duidelijk antwoord op heeft, ik zou deze firmware ook graag z.s.m. zien voor mn TV :smiling-face:

RoySlond
Navigator
Opties

https://www.homecinemamagazine.nl/2020/07/samsung-brengt-filmmaker-mode-naar-2020-qled-tvs/

Info van een andere site. toch jammer dat samsung 2 jaar updates garandeerd voor haar TV's maar dan de 2019 en 2018 modellen weederom links laat liggen. 

0 Likes
ErikMartijn
Explorer
Opties

Ik zie nu dat sinds vandaag (14-07) versie 1302.4 live staat voor bepaalde QLED TV's uit 2020
Zal deze vanavond installeren (op m'n Q90T) en kijken of het Filmmaker mode bevat. :smiling-face:

0 Likes
KindOldRaven
Pioneer
Opties

Ik ben erg benieuwd! Zou wel gaaf zijn, heb tot nu toe eigenlijk alleen maar positieve dingen gehoord over deze firmware update. Bovendien zou dit mijn neiging richting deze TV weer een behoorlijk stuk aansterken als het dezelfde voordelen met zich meebrengt als de laatste Amerikaanse firmware :smiling-face:

0 Likes
Oplossing
ErikMartijn
Explorer
Opties

Kan bevestigen dat Filmmaker mode nu is toegevoegd aan de QLED 2020 modellen met firmware 1302.4!

De UI is voor het gevoel ook sneller zoals al was vastgesteld in de US release.

Wat betreft gaming kom ik er nog wel even op terug of het ghosting probleem is verholpen, maar eerste indruk is zeer positief!

- UPDATE -
Ghosting is er (helaas) nog steeds op 60Hz met Freesync (dus alleen als je een game hebt die gelockt is op 60fps)
Ik zag dit niet bij 120Hz, maar dat was daarvoor ook al geen issue.

KindOldRaven
Pioneer
Opties

Bedankt voor de update! Zou ik nog een ding mogen vragen?

Via welke methode heb jij getest? Hiermee doel ik op: PC of XBox One S/X?

Dit gaat namelijk vreemd klinken, want ik weet hoe Freesync/VRR werkt... maar als het werkt zou het toch wat zijn:

Ik heb te horen gekregen dat bijvoorbeeld bij een Xbox One X (zou met een PC ook moeten kunnen) je op twee manieren gebruik kan maken van Freesync bij een 60fps game, namelijk: (voor het voorbeeld gebruiken we even 1440p, gezien deze op 60/120hz gezet kan worden bij zowel Xbox als PC)
1: 1440p, 60hz + VRR/Freesync enabled. 
2: 1440p, 120hz + VRR Freesync enabled (op de PC natuurlijk makkelijk in te stellen, op de Xbox kwestie van 1440p 120hz selecteren en de 50/60hz optie uitvinken in de Xbox settings)
Blijkbaar is het ghosting probleem bij optie twee weg, óók bij 60fps games, ondanks dat Freesync alsnog werkt. Dit is natuurlijk vreemd, want bij beiden opties zou de game effectief draaien op 1440p, 60hz-Freesync, maar blijkbaar gebeurt hier toch nog iets dat effect heeft op de overdrive instellingen van de TV.

Zou jij heel misschien optie twee kunnen testen, als mijn bericht niet te onduidelijk is? Indien niet, geen probleem natuurlijk - maar ik wilde het toch even vragen :smiling-face:

0 Likes
ErikMartijn
Explorer
Opties

@KindOldRaven 

Er is een PC gebruikt voor het testen, deze staat op 2560x1440 @ 120Hz (4K 120 wil niet)

TV geeft aan dat Freesync VRR aan staat.

Game 1: Fallout 4 (locked 60fps) Ghosting zichtbaar.  (Game mode + VRR).

Game 2: Farcry 5 (100~120fps) Geen ghosting zichtbaar (Game mode + VRR + HDR).

Game 3: Assassin's Creed Odyssey (80~100fps) Geen ghosting zichtbaar (Game mode + VRR + HDR).

Game 4: Rocket League (locked 120fps) Geen ghosting zichtbaar (Game mode + VRR).

Van die 4 games heeft dus Fallout 4 ghosting omdat deze gecapped is op 60fps, het is ook alleen in donkere scene's zichtbaar. Ik weet dat die game gelockt is omdat het anders in de soep loopt, dus kan zo zijn dat de Hz van de PC dan ook aanpast wordt naar 60 en dus zo die ghosting weer zichtbaar wordt.

Ik zal vanavond nog meer titels proberen en even instellingen aanpassen zodat de games rond de 60fps draaien en dan nog eens checken op ghosting.

- UPDATE -

De TV staat uitsluitend in Game Mode.

Game 5: Halo 3 (Unlocked framerate) Geen ghosting zichtbaar.  (Game mode + VRR).

Game 6: (test 1) The Crew 2 (locked 60fps) Geen ghosting zichtbaar.  (Game mode + VRR).

(test 2) The Crew 2 (locked 30fps) Geen ghosting zichtbaar.  (Game mode + VRR).

Twee games opnieuw getest alles op max. settings.

Game 1: Farcry 5 (70~80fps) Geen ghosting zichtbaar (Game mode + VRR + HDR).

Game 2: Assassin's Creed Odyssey (50~60fps) Geen ghosting zichtbaar (Game mode + VRR + HDR).

Nintendo Switch:

Game 1: Mario Kart 8 (locked 60fps) Geen ghosting zichtbaar. (Game mode).

Game 2: Borderlands (2) (locked 30fps) Geen ghosting zichtbaar.  (Game mode).

Game 3: Animal Crossing (locked 30fps) Geen ghosting zichtbaar.  (Game mode).

Dit zijn geen expert bevindingen dus val mij er niet op aan als je wel ghosting ziet :face-with-stuck-out-tongue-and-winking-eye:
Dit zie je soms alleen in donkere scene's tussen twee (grijze) contrasten en zoals het nu lijkt alleen in Fallout 4 op 60Hz. Ik kreeg Gears 5 niet zo snel geinstalleerd, dat probeer ik vanavond nog als laatste test, in het begin in de grot met Jack (drone).

KindOldRaven
Pioneer
Opties
Whoo, supertof, bedankt voor de moeite en info alvast!

PS: Is in dit geval ook de input op PC gezet of staat deze op Game Console? (naast dat Game Mode geactiveerd is zoals je al aangaf). Niet dat ik denk dat dat veel te maken heeft met hoe de TV omgaat met pixel-overdrive in VRR/Freesync, maar je weet maar nooit in dit soort gevallen... Ik weet nog wel dat bij mijn vorige Samsung alle input-icoontjes niet deden, behálve die van 'PC'.
0 Likes
Diamjacobs
Journeyman
Opties

Vraagje over de update zelf. 

staat deze wel bij jullie op de televisie of moest deze via USB geupdate worden?

bij mij Q95T geeft hij aan dat er geen update is maar wel via USB

0 Likes