op 13-11-2020 12:35 PM
Hoi, ik heb recent een Samsung QLED Q80T 49 inch gekocht, met een Harman Kardon Samsung soundbar. Ik wil graag mijn platenspeler aansluiten, dat is een Nikkei NTT01u, die heeft RCA aansluiting ( 2 tulp), echter noch de TV noch de soundbar hebben zo'n aansluiting. Heeft iemand een tip of dit aangesloten kan worden en wat daarvoor nodig is?
Dank en groet,
Henk Poldermans
Opgelost! Ga naar oplossing.
op 14-11-2020 03:45 PM
ik ben eruit!!!! HDMI kabel tussen soundbar en TV eruit gehaald, op WIFI ingesteld en nu hoor ik de plaat keurig. Kennelijk conflicteert optisch met HDMI.
op 13-11-2020 01:07 PM
Goedemiddag @HenkPoldermans , Henk,
Dit is niet rechtstreeks aan te sluiten, want je heb een versterkt signaal nodig.
Hiervoor heb je een voorversterker nodig en van daaruit naar de soundbar..
op 13-11-2020 03:51 PM
Hoi Dick, dank voor je reactie. Ik heb eerst een voorversterker aan de platenspeler gekoppeld (een DAP Phono voorversterker). Daaraan een tulp naar HDMI converter en toen in de soundbar op HDMI-2 aangesloten. Geselecteerd, plaat aangezet, geen geluid. Wat doe ik niet goed dan?
Groetjes,
Henk
op 13-11-2020 04:10 PM
Hoi @HenkPoldermans , Henk,
Lekker aan het tobben 😉. Van tulp naar HDMI converteren lijkt me niet zo goed.
Je kunt beter van tulp naar optisch converteren door er een Analoog naar digitaal audio converter (ADC) tussen te zetten:
https://www.bol.com/nl/p/coretek-analoog-naar-digitaal-audio-converter/9200000081297063/
De Harman Kardon heeft als het goed is een optische ingang. Je kunt em altijd terugsturen als het niet werkt..
op 13-11-2020 05:24 PM
Hoi Dick, jahoor, ik stuur die andere terug en heb optisch besteld. Fijne tip, laat je nog weten als het binnen is en werkt. Of niet. Fijn weekend.
Gr.
Henk
op 14-11-2020 09:07 AM
Heb je daarbij wel zowel de phono voorversterker als de tulp --> hdmi converter van stroom voorzien? In principe moet de hdmi converter net zo goed werken als de tulp --> optische converter, maar die hebben beide wel stroom (meestal via usb) nodig om het analoge signaal om te kunnen zetten.
op 14-11-2020 12:44 PM
Jazeker zit er stroom op.
op 14-11-2020 12:47 PM
Ik heb e.e.a. aangesloten, maar ik vermoed dat je alsnog een voorversterker nodig hebt. Als ik em aanzet op de optische uitgang krijg ik 1 sec geluid van de plaat, daarna springt ie terug naar een andere uitgang.
op 14-11-2020 01:55 PM
Ik heb nu de platenspeler aangesloten op een voorversterker, daarna op de aanbevolen converter met optische kabel. Aangesloten op de soundbar en ik hoor 1 seconde de plaat en daarna schakelt de soundbar naar de vorige stand.
Hebben jullie nog een tip?
op 14-11-2020 03:05 PM
Als ik geen voorversterker gebruik hoor ik 2 seconde muziek, daarna weg, met de voorversterker ertussen niets. Die is volgens mij ook niet nodig, omdat de Nikkei platenspeler een ingebouwde voorversterker heeft. Ik houd mij aanbevolen voor tips.