op 12-12-2020 11:30 AM
Eerst een situatieschets:
Ik heb een QE55Q70RALXXN, hierop is een digicorder van Telenet aangesloten. De hdmi(ARC) poort is aangesloten op een surround systeem van Pioneer.
Bij het zappen tussen zenders heb ik altijd 2 seconden geen geluid... kon ik op zich nog mee leven... maar ditzelfde fenomeen heb ik ook tijdens de reklame en bv het nieuws wanneer er een overgang is van het ene filmpje naar het volgende of wanneer er weer overgeschakeld wordt van een reporter naar de nieuwslezer enzovoort.
De hdmi kabel heb ik al vervangen door een type 2.0.
Het geluid via de tv luidsprekers is ok, als ik de Telenet decoder rechtstreeks aansluit op de surround is het geluid ook ok.
Het probleem ligt dus aan de audio uitvoer van de tv, zowel via hdmi(arc) als via de optical uitgang.
Iemand dit probleem al meegemaakt?
Ik kan ook gewoon terug de Telenet decoder aan de surround aansluiten en van de surround naar de tv gaan, maar dan werkt de CEC functie niet optimaal waardoor ik niet alles met 1 remote kan bedienen.
op 15-12-2020 11:35 AM
Goedemorgen, @Dulac.
Welkom op de Samsung Community!
Goed om te lezen dat je zelf al het één en ander hebt geprobeerd 👍 Heb je in het geluidsmenu van de TV wel de mogelijkheid om je audio-systeem te selecteren als geluidsuitvoer?
Als je gaat naar Instellingen > Geluid > Expertinstelling > Formaat van Digitale geluidsuitvoer en deze optie wijzigt, loopt het geluid dan wel netjes door? Ervaar je dit ook bij het kijken via apps?
Groeten,
Martijn
op 15-12-2020 02:42 PM
Goeiemiddag Martijn,
Die optie kan ik niet wijzigen, ik kan enkel PCM kiezen... de 2 andere formaten kan ik niet selecteren.
Ik heb ondertussen met Samsung support gesproken over dit probleem en dit zou gewoon door een compatibiliteitsprobleem zijn met de Pioneer surround, helaas is er volgens hen geen oplossing.
Volgens mij wordt er gewoon geen moeite gedaan om dit op te lossen. Mocht dit een softwarefout zijn moet dit simpel op te lossen zijn, een hardwarefout zou wijzen op een ontwerpfout en zal Samsung dan weer niet toegeven.
Als je de tv decoder rechtstreeks aansluit op de surround werkt het wel goed, dus de surround is wel compatibel met de tv decoder... maar als de tv het geluid moet doorlussen heb je haperingen, alsof er tijdens overgangen even geen sync signaal doorgelust wordt...
15-12-2020 03:24 PM - bewerkt 15-12-2020 03:25 PM
Om de gebruikerservaring te verbeteren ontvang je regelmatig een software-update.
Als je de soundbar met een optische kabel aansluit, heb je dan wel een extra optie welke je kunt selecteren in het menu bij Formaat van Digitale geluidsuitvoer?
Staat de optie AnyNet+ ook ingeschakeld? Ga hiervoor naar Instellingen > Algemeen > Beheer externe apparaten.
Groeten,
Martijn
op 15-12-2020 03:34 PM
De automatisch software update staat aan, je weet maar nooit 😄😉
Via de optische kabel kan ik ook enkel PCM kiezen dacht ik (moet ik vanavond wel nog eens dubbel checken).
De AnyNet+ optie staat ook aan.
op 15-12-2020 04:10 PM
Vaak zijn een aantal opties niet beschikbaar in het menu als je deze wilt wijzigen vanuit een app of een andere bron, kies dan als bron Live TV.
Heb je de TV ook al eens teruggezet naar de fabrieksinstellingen? Sluit je rand apparatuur vervolgens pas aan als de TV volledig is geïnstalleerd.
Houd je me op de hoogte?
Groeten,
Martijn
op 15-12-2020 04:20 PM
Ok, zal ik vanavond eens proberen, ik hou je op de hoogte!