op 06-08-2018 06:23 PM
Beste lezer,
Sinds twee weken ben ik in het bezit van een nieuwe Samsung televisie: ue43nu7120. Ook hiervoor ben ik in het bezit geweest van twee Samsung tv's. Eigenlijk altijd naar tevredenheid. Nu loop ik tegen het volgende aan:
De televisie kan geen DTS geluid afspelen van .mkv-bestanden, omdat de audio niet wordt ondersteund. Wat zijn de opties om deze bestanden toch fatsoenlijk op deze televisie af te spelen? Ik lees over audio converteren naar AC3. Dit heeft niet mijn voorkeur. Is er een update van Samsung die het afspelen hiervan mogelijk maakt?
Het verbaast me ook dat mijn vorige twee tv's het wel afspelen en deze (model uit 2018) dit niet kan. Frustrerend. Heeft één van jullie een oplossing?
Groet Johan
Opgelost! Ga naar oplossing.
op 28-01-2019 04:16 PM
mooi proberen waard enige nadeel is dat samsung dit niet zelf detecteerd en je dus zelf naar geluidsinstellingen moet om dit in te stellen als je DTS wil selecteren en luisteren.
op 31-05-2019 11:43 AM
Nou daar kwam ik dus ook net achter, gemiste kans van Samsung, op me 2017 model was het wel aanwezig
op 06-09-2019 09:10 AM
op 07-10-2019 07:00 PM
Goede avond,
ook ik heb een Samsung TV (55q80r) aangeschaft en daarna pas tot de ontdekking gekomen dat hij geen DTS-codec ondersteunt.
Als ik een externe HDD rechtstreeks aansluit op de TV heb ik geen geluid bij een film met alleen een DTS-spoor. Ook niet via mijn Yamaha receiver dan (verbonden via HDMI).
Geluid is trouwens wel goed via mijn mede8er, maar die ondersteunt weer geen 4k materiaal.
Wordt dit nu wel of niet opgelost als ik een optical cable tussen de TV en Yamaha receiver hang?
op 07-10-2019 11:16 PM
Goedenavond @Zwijn,
Je post deze vraag in een opgelost topic wat gaat over een andere Model Code (UE43NU7120WXXN).
Niet echt handig als je respons wilt krijgen. Er ontbreekt nogal wat informatie.
Wat is de volledige Model Code, dus incl. XXN op het eind, van de tv? Zie de sticker op de achterzijde van tv.
Over welk type Yamaha reciever gaat het? Graag hoor ik van je..
08-10-2019 07:31 PM - bewerkt 08-10-2019 08:20 PM
Hallo Dick,
excuses als ik het in het verkeerde topic heb geplaatst. Het klopt dat het om een andere Samsung TV gaat maar het probleem lijkt hetzelfde: alle Samsung TV's vanaf 2018 ondersteunen geen DTS meer.
Ik heb een Yamaha RX-V577 receiver en een Samsung QE55Q80RALXXN 4K Q-Led televisie.
Via mediaplayer Mede8er 600x3d heb ik geen probleem met het geluid maar die ondersteunt geen 4k materiaal, m.a.w. dan heb ik geen beeld.
4k materiaal rechtstreeks met externe HDD aangesloten op TV geeft geen geluid als het een DTSspoor betreft.
Ik wacht dus, waarschijnlijk tevergeefs, op een firmware update van de TV. Of een extra optische kabel tussen tv en receiver zou uitkomst moeten bieden?
Btw Dick, als ik hierover een nieuw topic moet gaan openen doe ik het graag....
09-10-2019 10:14 AM - bewerkt 09-10-2019 10:19 AM
Hey @Zwijn ,
Geen excuseses nodig hoor en geen nieuw topic nodig. Zo kan het ook ff. Bedankt voor die informatie!
Balen dat deze tv geen DTS ondersteunt. Zie plaatje.
Het is sowieso een betere setup om alles met een Toslink kabel te verbinden.
Kost bijna niks: https://www.allekabels.nl/audio_kabels/spdif_kabel/spdif-toslink-kabel.html
Pak wel een afgeschermde. Of dit het DTS probleem gaat oplossen, is de vraag.
Ongeacht de aansluiting, HDMI of optisch, moet de Yamaha RX-V577 ook DTS ondersteunen.
Anders is een een mediaplayer, zoals Plex, misschien een tussenkomst.
Een firmware update gaat dit niet verhelpen.
Graag hoor ik van je..
Not Available..
10-10-2019 11:04 AM - bewerkt 10-10-2019 11:06 AM
Hallo Dick, @dkoster
dank je wel voor het meedenken. Wordt erg geaprecieerd. Helaas was de extra optische kabel tussen de TV en de Yamaha set geen uitkomst. Alles bleef bij hetzelfde.
Heb de plex server geprobeerd maar bij 9 van de 10 films (.mkv) krijg ik een foutmelding en speelt hij niet af, helaas...
Ik denk dat ik het voorlopig houd bij gewone 1080p (264x) films op mijn mede8er, en in de toekomst overstap op een mediaplayer die wel 4k ondersteunt. Ik dacht zelf aan de Nvidia Shield dan. Daar heb ik veel goede verhalen over gelezen...
op 10-10-2019 11:27 AM
Mischien kodi player op je mede8der eens proberen
op 10-10-2019 11:28 AM
Hi @Leike ,
Goed idee! Bedankt voor je bijdrage 👍!