op 26-07-2019 01:36 PM
Ik heb sinds vorige zaterdag een 43Q60R-televisie. Ik ben erg opgetogen over de mogelijkheden en de beeldkwaliteit maar de tv vertoont wel wat backlight bleed ...:
Het is niet altijd even irritant maar eens je het weet, begin je er natuurlijk op te letten ...
Nu heb ik contact opgenomen met Samsung via Messenger en die adviseerden me om contact op te nemen met de winkel en hem om te ruilen, maar bij de winkel zeggen ze dat de tv eerst moet worden binnengebracht bij Samsung, waardoor ik hem al meteen kwijt ben ... Valt er iets te doen aan die backlight of wat doe ik hier het beste mee?
Opgelost! Ga naar oplossing.
op 24-08-2019 04:19 PM
Een update: woensdag is een andere monteur/technicus langs geweest, en die heeft de nodige uitleg gegeven en een nieuw paneel geïnstalleerd (ik was eerst nogal huiverig maar het werd me wel duidelijk dat backlight bleed en clouding nooit helemaal uit te sluiten zijn bij dit type tv). Het probleem is niet helemaal verdwenen maar gelukkig is het niet zo irritant dat er niet mee te leven valt (nou ja, er zijn ergere dingen in het leven :)).
Bedankt voor de hulp!
op 26-07-2019 02:28 PM
Goedenmiddag @BjörnI ,
Is de volledige Model Code van de tvQE43Q60RALXXN? Zie de sticker op de achterzijde van de tv.
Is de huidige softwareversie van de tv de 1303.7? Bij Instellingen->Ondersteuning->Over deze tv.
Dan is dit maar even getest. Kun je voor mij een beeldtest doen?
Bij Instellingen->Ondersteuning->Zelfdiagnose->Beeldtest starten.
Erg graag volgens onderstaande eisen:
https://eu.community.samsung.com/t5/Televisie/How-to-Wat-zijn-de-beeldtestfoto-eisen/td-p/307375
Daarna graag, ter beoordeling, foto's uploaden van de strandfoto en de greyscales.
Kun je misschien alvast de tv een keer resetten? Bij Instellingen->Ondersteuning->Zelfdiagnose->Resetten.
Dit om alles uit te sluiten alvorens de tv retour te zenden. Het kan een defect zijn aan je LED-LCD panel.
Terugbrengen naar Samsung is onzin, want de garantie loopt bij de leverancier.
Tv is nota bene uit 2019 en hun moeten voor een oplossing zorgen dus evt. garantie.
Graag hoor ik van je..
op 26-07-2019 03:50 PM
Dag Dick,
Bedankt voor je snelle reactie!
Modelnummer van de tv en softwareversie zijn zoals je ze in je antwoord hebt opgegeven.
Ik heb de tv eerst maar gereset maar het probleem blijft. D
Ik heb foto's genomen maar door de lichtomstandigheden hier in huis zijn die op dit moment wellicht niet ideaal; ik kan vanavond wellicht betere foto's nemen, indien nodig - ik hoor het graag.
Op zich snap ik wel dater bij dergelijke tv's wat backlight bleeding kan zijn maar het staat wat in contrast met de rest van de beeldkwaliteit
op 27-07-2019 02:58 PM
Goedemiddag @BjörnI ,
Bedankt voor je terugkoppeling. Ik moet zeggen dat de foto's er perfect uitzien!
Aan de huidige softwareversie kan het ook niet liggen. Is de laatste.
Ik denk dat hier geen sprake is van een defect aan je LED-LCD panel.
Is de volledige Model Code van de tv QE43Q60RALXXN? Zie de sticker op de achterzijde van de tv.
Is de huidige softwareversie van de tv de 1303.7? Bij Instellingen->Ondersteuning->Over deze tv.
Hierbij een artikel:
Het gaat hier wel over een monitor, maar misschien toch bruikbaar.
Ik zie op de foto's geen Backlight bleeding terug.
Mocht je je hier toch aan storen, dan zou ik dit onder de garantie laten vallen.
Suc6!
op 27-07-2019 05:04 PM
Dit is de sticker met het modelnummer:
Het paneel zelf lijkt me inderdaad niet defect - ik ga ervan uit dat het inderdaad backlight bleeding is, maar daar valt niet al te veel aan te doen, neem ik aan. De vraag is maar of het voldoende is om onder garantie te vallen en dus voor omruiling in aanmerking te komen (de tv is net een week oud maar ik heb geen zin om hem meteen een tijd kwijt te zijn ...).
In elk geval bedankt voor de opvolging!
27-07-2019 05:11 PM - bewerkt 27-07-2019 05:13 PM
Hi @BjörnI ,
Geen dank natuurlijk! Je kan echter altijd nog gebruikmaken van de wettelijke termijn van veertien dagen die voor internetverkoop van nieuwe producten geldt (Bedenktijd). Zonder opgaaf van reden retour afzender. Wel ff aankondigen!
Misschien ter overweging..
Suc6 en een fijn weekend nog!
op 27-07-2019 05:18 PM
Ik heb de tv in een fysieke winkel gekocht en niet op het internet Ik heb de winkel al eens gecontacteerd maar zal zelf eens langsgaan met de foto's, dan zie ik wel of een omruiling mogelijk is.
Bedankt voor het advies en fijn weekend!
op 12-08-2019 01:29 PM
Vandaag is de monteur van Servilux langs geweest. Hij zag het probleem niet meteen ... Nu kreeg ik de kamer ook niet meteen helemaal verduisterd maar de backlight bleed was toch bovenaan te zien. De monteur zette dan de achtergrondverlichting op 10, maar dat vond ik niet acceptabel: ik ga heus geen tv van € 1000 kopen om dan op 1/5 van de helderheid te kijken. Dan lag het weer aan de uitzending zelf (decoder, YouTube, Netflix, ... alles bronnen geprobeerd), dan lag het plots binnen de specificaties ... De monteur zei dat een nieuw paneel geen zin had (nou zeg, een tv van drie weken oud ga ik heus niet laten repareren - dan deugt het product niet).
Terug bij af dus ... Ik ga straks nog eens langs in de winkel maar ik heb zo'n vermoeden dat ik er zal moeten leren mee leven ...
op 14-08-2019 02:07 PM
14-08-2019 03:20 PM - bewerkt 14-08-2019 03:21 PM
Hoi @BjörnI ,
Wat een klaagzang, zeg 🤣! Gewoon doen, want dan heb je weer een nieuw panel.
Als je dit niet doet, dan blijf je je hieraan irriteren..