op 02-01-2017 05:59 PM
Mijn UE46F8000 wil ik voor een beter geluid aansluiten op mijn bestaande versterker.
Ook moet ik de TV aansluiten op een ringleiding (voor een "lus" waarbinnen men met een hoortoestel beter kan luisteren).
Zowel de versterker als de ringleiding hebben een cinch aansluiting, de ringleiding eventueel een optische aansluiting.
Helaas blijf ik problemen hebben met de juiste vertraging van het geluid voor synchroon geluid.
Op dit moment gebruik ik de hoofdtelefoonaansluiting met een splitter voor 2 aansluitingen, maar dit is verre van ideaal.
Welke aansluiting kan ik gebruiken hiervoor op mijn Samsung UE46F8000 zonder grote investeringen.
Vroeger zou ik de SCART hebben gebruikt met een tussenstuk waarop de audio apart uitgevoerd wordt.
Kortom, ik heb een uitvoer nodig voor synchroon lopend geluid waar ik uiteindelijk 2 analoge apparaten op kan aansluiten zodat ik extern geluid heb, zonder dat de interne speakers worden uitgeschakeld.
Graag een oplossing
op 12-01-2017 11:58 AM
op 12-01-2017 12:14 PM
Hallo Davey.
Nee niet echt helemaal, wel noodoplossing.
Ik heb de Samsung Support aan de lijn gehad, die wist helaas minder dan ik.
Wat hij mij wel kon vertellen, is dat er op de SCART, geen audio uit is.
Eigenlijk alleen maar via de Optische uitgang of de HDMI Arc.
Maar die HDMI Arc kan ik in dit geval weinig mee en de Optische uitgang heb ik het probleem mee dat zo nu en dan de vertraging weer moet worden bijgesteld.
Dat laatste kon ik die support medewerker van Samsung maar niet duidelijk maken.
Als je de optische uitgang gebruik, is het geluid eerder dan het beeld.
Hetzelfde effect heb je soms ook enigzins als je de audio uitgang van een KPN ITV ontvanger gebruikt.
Nu kun je wel bij de Samsung TV een vertraging instellen op de Digitale Audio uit, maar om de een of andere reden verloopt dat zo nu en dan. Dan hoor ik een echo als ik het gewone geluid ook hoor.
Ik ben dus nog aan het experimenteren met oplossingen, voorlopig gebruik ik dan toch maar de opti out en pas die vertraging regelmatig maar aan.
Ik had ook al converters gekocht.
1x optisch naar analoge audio en 1x HDMI naar HDMI met aparte audio uitgang maar dat werkt ook niet helemaal zoals ik wil. De tegenwoordige TV's hebben veel in- en uitgangen, maar niet wat ik nodig heb helaas.
Als je nog tips hebt, graag.
op 12-01-2017 01:15 PM
op 12-01-2017 01:21 PM
op 12-01-2017 03:28 PM
op 30-01-2017 02:53 PM
Hi Lobo405,
Er is geen manier om externe apparaten aan te sluiten die in combinatie met de tv-luidsprekers werken. Bij het gebruik van externe luidsprekers, gaan de tv-luidsprekers uit. Alleen nieuwere tv’s hebben de 'Multi-channel' feature.
Soms werken converters als work-around, maar ik kan niet garanderen dat dat altijd goed zal werken.
op 31-01-2017 12:40 PM
Hi Lot, dank voor je reactie.
Dat wat je zegt weet ik.
Langer geleden heb ik radio's en tv's gerepareerd, dus wel de nodige ervaring.
Alleen met de wat nieuwere technieken niet zo.
Maar dat de interne speakers worden uitgeschakeld bij gebruik van de mini jack weet ik, dus gebruik ik die ook niet.
Wat ik dus nu noodgedwongen doe is de mini jack van de KPN iTV box gebruiken, ook al loopt daar het geluid iets voor op het beeld (liever gezegd, het beeld loopt NA op het geluid omdat beeldverwerking meer tijd kost).
De PDIF utgang van de TV zou eenzelfde probleem hebben, alleen om de een of andere reden (foutje in de firmware van de TV???) is die vertraging niet constant, want hoe ik de vertraging ook instel binnen de setup van de TV, hij wisselt regelmatig waardoor beeld en geluid alsnog niet synchroon lopen. Erg irritant.
Ik hoopte dus dat die mooie dure TV meer mogelijkheden had van geluid uit.
Maar naast PDIF en HDMI arc en eventueel dus die mini jack uitgang waarmee de interne speakers worden uitgeschakeld en mijn vrouw dus niets meer hoort (b)lijkt de mooie Samsung dus geen andere mogelijkheden meer te hebben. Jammer.